Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Lotniska | Krajowe - Polska

Ekspert: Nie mamy sukcesów w lotniczych przewozach cargo

| Justyna Urbaniak źródło: RynekInfrastruktury.pl 16.09.2016

 

Ekspert: Nie mamy sukcesów w lotniczych przewozach cargo
fot. Morguefile.com

Zobacz więcej na temat:

Cargo
Lotniska krajowe

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

- Rynek zarejestrowanych w Polsce przesyłek lotniczych stanowi mniej niż 1% całego europejskiego rynku cargo i mimo iż rośne z roku na rok, to w porównaniu do naszych zachodnich sąsiadów, którzy posiadają ponad 45%, jest niewielki. Tak jak w zakresie przewozów drogowych polscy przewoźnicy zdominowali rynki Zachodniej Europy, tak zakresie przewozów lotniczych cargo nie mamy takich sukcesów – twierdzi Mariusz Kuczek, do niedawna dyrektor biura cargo i poczty w PLL LOT.
Polska jako fragment rynku

Zdaniem Kuczka rynek przewozów cargo lotniczego ma wymiar transkontynentalny. Rynek polski jest tylko fragmentem rynku Europy Centralnej poddanej dużej presji lokalnych centrów przeładunkowych na lotniskach we Frankfurcie, Lipsku, Amsterdamie, Haan, Kolonii czy też w mniejszym stopniu  Wiednia czy Budapesztu.

– Spedytorzy i linie lotnicze starają się znaleźć jak najbardziej optymalne kosztowo rozwiązanie, często wykonując przewozy cargo lotniczego ciężarówkami w celu konsolidacji i uzyskania lepszych warunków handlowych. Takie rozwiązania powodują, ze średni czas przewozu cargo lotniczego  na świecie to około 6 dni, a chcą uzyskać szybszy serwis trzeba płacić wyższe stawki za przewóz – wskazuje ekspert.

Kim jest spedytor lotniczy?

Jak wskazuje Kuczek, spedytor lotniczy powinien rozumieć biznes klienta i dostarczać przemyślanych i dopasowanych rozwiązań transportowych pod względem czasu dostawy oraz ceny.

– W przypadku towarowego transportu lotniczego istnieje wiele rozwiązań jakie spedytor może zaoferować klientowi. Różną się one ceną a także ryzykiem wykonania usługi w zadeklarowanym czasie. Klienci często nie są świadomi że odpowiedzialność linii lotniczej wynikająca z Konwencji Warszawskiej i Montrealskiej jest w znacznym stopniu ograniczona. Jeśli mówimy o czasie dostawy to linia lotnicza ma 14 dni na dostarczanie przesyłki, i jeśli nie zostanie zawarta umowa dotycząca zapewnienia  krótszego czasu dostawy, to odszkodowanie nie może być wymaganie. Oczywiście, działamy na wolnym rynku - błędy czy opóźnienia jednych są szansą dla innych – wyjaśnia Kuczek dodając, że w przewozach lotniczych cargo istnieje olbrzymia presja na obniżanie ceny, co często powoduje wybieranie przez spedytora serwisu o najniższych parametrach cenowych i jakościowych, połączone często nie w pełni świadomie, z próbą sprzedaży usługi jako normalnego serwisu. To obniżanie jakości rzutuje na reputację dotyczącą transportu towarów drogą lotniczą i może wpływać na decyzje klienta, który kieruje kolejne partie towaru drogą morską.

Dwustopniowy model biznesowy
 
– Model biznesowy sprzedaży cagro lotniczego jest dwustopniowy. Linie lotnicze – bezpośrednio czy przez swoich przedstawicieli (General Sales Agents-GSA) sprzedają miejsce na swoich samolotach latających z różnych portów lotniczych do spedytorów, którzy z kolei akwirują przesyłki od nadawców. Sprzedaż bezpośrednia linii lotniczych stanowi jedynie około 6% rynku – wyjawia ekspert.

Rynek frachtu lotniczego w Polsce dzielą między sobą trzy linie lotnicze: Polskie Linie Lotnicze LOT SA Cargo (18,3%), Lufthansa (17,6%) i Emirates (9,3%), które zajmują 45% rynku powietrznych przewozów towarowych. W ostatnich miesiącach do listy dołączył też Qatar Airways, który rozpoczął loty do Warszawy na szerokokadłubowym A330 oraz Cargolux i Turkish Airlenes, które zintensyfikowały swoje przewozy cargo ciężarówkami. Reszta rynku należy do pozostałych przewoźników.



Podczas Forum Lotniczego w Warszawie Zespół Doradców Gospodarczych TOR przedstawił raport "Kierunki rozwoju lotnictwa w Polsce". Raport można pobrać TUTAJ

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5