Rząd 5 stycznia przyjął projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym. Wdraża on do polskiego prawa unijne przepisy w sprawie definicji europejskiej usługi opłaty elektronicznej oraz jej elementów technicznych.
Europejska usługa opłaty elektronicznej, czyli European Electronic Toll Service – EETS umożliwia użytkownikowi drogi elektroniczne uiszczenie opłaty na wszystkich obszarach EETS za pomocą jednego urządzenia pokładowego. Upraszcza to pobór opłat na drogach w krajach Unii Europejskiej, na których pobierane są opłaty w formie elektronicznej. Będzie to dotyczylo również Polski.
Usługa EETS jest uzupełnieniem krajowych usług opłaty elektronicznej w państwach UE. Użytkownik drogi będzie mógł zdecydować, czy skorzysta z usług świadczonych przez dostawców EETS i ewentualnie, z którym z usługodawców zawrze umowę. Kierowca, który wybierze EETS, zawrze tylko jedną umowę z jednym z dostawców uslugi. Będzie dostawał także jedno rozliczenie naliczonych mu opłat elektronicznych za przejazdy po obszarze Unii w danym okresie. Kierowca będzie także korzystał z tylko jednego urządzenia pokładowego.
Urządzenie to musi być interoperacyjne i zdolne do komunikowania się między systemami elektronicznego pobierania opłat różnych podmiotów pobierających opłaty na obszarach EETS. Będzie ono również współpracować z systemem viaToll wykorzystywanym na drogach w Polsce.
Projektowane przepisy będą stosowane wyłącznie na obszarach, gdzie funkcjonują systemy poboru opłat w formie elektronicznej – w naszym kraju to drogi zarządzane przez GDDKiA. Zarządca dróg krajowych zawrze umowy z dostawcami usługi EETS. Opłaty pobierane przez te podmioty, jak do tej pory, będą wpływały na konto Krajowego Funduszu Drogowego.