Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Zagranica - Polska

Elektryczne ciężarówki? Nie w Polsce

| Bartosz Józefiak źródło: RynekInfrastruktury.pl 30.08.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Elektryczne ciężarówki? Nie w Polsce
fot. Scania

Zobacz więcej na temat:

Pojazdy elektryczne
Innowacje

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Elektryczne autostrady dla ciężarówek to najnowszy projekt szwedzkich firm i samorządów. Ta innowacja już niedługo może być standardem na całym świecie. Choć polski rząd zapowiada, że będziemy liderem rozwoju mobilności elektrycznej, to jednak sceptycznie podchodzi do projektu ciężarówek zasilanych na prąd.
Elektryczne autostrady pierwszy raz pojawiły się w Szwecji. W czerwcu tego roku nieopodal miejscowości Gävle, oddana do użytku została pierwsza taka trasa na świecie. Na 2- kilometrowym odcinku autostrady E16 nad jezdnią zamontowane zostały specjalne przewody, z których samochody ciężarowe mogą czerpać energię. To pierwszy taki projekt na świecie.

Ciężarówki z pantografami

Pojazdy jeżdżące tą trasą mogą pozyskiwać prąd z przewodów zamieszczonych 5,4 m nad jezdnią. Potrzebują one jednak specjalnego pantografu służącego do połączenia z zasilającą linią. Do powstania drogi przyczyniły się firmy Scania i Siemens, które były współinwestorami razem ze szwedzkim rządem i władzami regionu Gavleborg. Gdy pojazd jest odłączony od linii napędza go silnik spalinowy lub elektryczny. Na razie w produkcji są tylko ciężarówki z pantorgrafami. Infrastruktura dla samochodów osobowych musiałaby być oczywiście zawieszona znacznie niżej. Ale już sam projekt „elektrycznych” ciężarówek ma przyczynić się znacznie do zmniejszenia emisji CO2. Zastosowanie tego rozwiązania na masową skalę byłoby zbawienne dla środowiska naturalnego.

Czy podobny projekt możliwy jest w Polsce? Wszak jeszcze w czerwcu minister rozwoju Mateusz Morawiecki wraz z ministrem energii zapowiadał, że elektryczne samochody to przyszłość Polski. Elektromobilność ma być wręcz – według słów samego ministra - „kołem zamachowym polskiej gospodarki”.

Najwyraźniej te plany nie obejmują ciężarówek – w każdym razie nie takich, jakie powstają w Szwecji. Zapytaliśmy Ministerstwo Rozwoju, czy resort przygląda się szwedzkim innowacjom i czy u nas planowane są podobne prace. Odesłano nas do Ministerstwa Energii tłumacząc, że nie jest to zadanie resortu rozwoju. Ale także podwładni ministra energii nie prowadzą prac w tym zakresie.
- Nie ma żadnego projektu, który uwzględniałby te rozwiązania. Skupiamy się na powstaniu Centrum Elektromobilności – wyjaśnia Mariusz Kozłowski z resortu energii.

Ambitne rządowe plany

Centrum Elektromobilności to projekt, który ma pomóc zrealizować ambitne plany zapowiedziane przez obu ministrów. Zgodnie z założeniami będzie to miejsce, gdzie państwowy przemysł wraz ze światem nauki będzie przygotowywał rozwiązania wspierające rozwój elektromobilności. To tam będą prowadzone badania, które doprowadzą do rozwoju nowej gałęzi biznesu. W czerwcu list intencyjny w sprawie powołania centrum podpisała Energa, Enea, PGE, Tauron, Politechnika Warszawska oraz Narodowe Centrum Badań Jądrowych.

Oba ministerstwa mają też plan wprowadzenia autobusów elektrycznych do miast. Temu ma służyć projekt e – bus. Założeniem jest stworzenie polskiego autobusu elektrycznego i stopniowa wymiana spalinowych autobusów w miastach na bardziej ekologiczne. Przedstawiciele rządu chętnie rzucają liczbami. Rynek rodzimych autobusów elektrycznych ma rocznie być wart 2,5 mld zł. Spółki energetyczne na biznesie związanym z pojazdami elektrycznymi będą zarabiać 2 mld zł rocznie. Za 10 lat po Polsce będzie jeździć milion samochodów elektrycznych. Póki co jednak nie bardzo wiadomo, skąd biorą się te liczby – ani jakie mają przełożenie na rzeczywistość.

Pionierem w rozwoju elektromobilności są w Polsce miasta, które na razie radzą sobie bez rządowego wsparcia. Wrocław ma najbardziej zaawansowany projekt wypożyczalni samochodów elektrycznych. Ma tam pojawić się 200 pojazdów i ok. 400 miejsc postojowych dedykowanych tylko dla nich. Władze miasta negocjują z pięcioma firmami zainteresowanymi prowadzeniem wypożyczalni. System ma ruszyć w połowie przyszłego roku. Władze Krakowa rozpoczęły przygotowania do uruchomienia podobnego programu, zakładającego 100 pojazdów i 70 terminali. Ostatnio takie plany przedstawili też samorządowcy z Warszawy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS