Enea Wytwarzanie ogłosiła przetarg na przewóz koleją łącznie 5,1 mln ton węgla energetycznego z „Bogdanki”, KHW, KW i JSW do swojej siedziby w Świerżach Górnych. Postępowanie zostało podzielone na dwa zadania. Oferty można składać w odniesieniu do jednej lub więcej części przetargu.
Postępowanie składa się z dwóch części. W pierwszym zadaniu Enea Wytwarzanie poszukuje chętnego na przewóz 3,6 mln ton z Lubelskiego Węgla „Bogdanka” do swojej siedziby w Świerżach Górnych w terminie od początku lipca tego roku do końca lipca 2016 roku. Łączna ilość węgla energetycznego przeznaczona do przewozu dla tego zadania może wynieść od 3,24 do 3,6 mln ton.
Drugie zadanie polega na przewozie mniejszej ilości węgla energetycznego – 1,5 mln ton – w tym samym terminie, z kopalń Katowickiego Holdingu Węglowego, Kompanii Węglowej i Jastrzębskiej Spółki Węglowej również do Świerży Górnych. Dla drugiego zadania łączna ilość surowca może wynieść od 1,35 do 1,5 mln ton.
Oferty można składać w odniesieniu do jednej lub więcej części przetargu, w terminie do 28 kwietnia tego roku. Kryteria brane pod uwagę w przetargu to w 88% – najniższa cena, a w pozostałych 12% – masa przesyłki pociągowej. Wadium, jakie zobowiązani są wnieść oferenci wynosi, w przypadku zadania pierwszego – 250 tys. zł, natomiast w przypadku zadania drugiego – 350 tys. zł.
To kolejny duży przetarg na dostawę koleją surowca energetycznego w ostatnim czasie.
Przypomnijmy, że na początku marca postępowanie na dostawę 1 mln ton węgla energetycznego do swoich zakładów ogłosiło Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo Termika. Termin składania ofert w tym postępowaniu mija za dwa dni. Pierwsza część przetargu polegała na transporcie kolejowym 680 tys. ton węgla kamiennego do Elektrociepłowni Siekierki, Elektrociepłowni Żerań oraz Ciepłowni Kawęczyn w Warszawie. Druga część zamówienia dotyczyła transportu kolejowego 320 tys. ton węgla kamiennego do Elektrociepłowni Żerań w Warszawie.
Dostawy kolejowe węgla energetycznego borykają się ostatnimi czasy ze spadkiem cen tego surowca, co przekłada się bezpośrednio na gorszą sytuację w branży transportu węgla. Przewozy polskiego węgla w eksporcie skurczyły się z powodu spadków cen tego paliwa na światowych giełdach. Nadzwyczajna sytuacja na rynku transportu surowca oraz zmiana dynamiki przewozów kruszyw miały wpływ chociażby na PKP Cargo. W styczniu tego roku spółka przewiozła ponad milion ton ładunków mniej niż rok temu.