Partnerzy serwisu:

 

Energetyka | Biznes - Polska

Energetyka atomowa potrzebuje tysiąca inżynierów

| Emilia Derewienko źródło: RynekInfrastruktury.pl 28.10.2015

 

Energetyka atomowa potrzebuje tysiąca inżynierów
fot. Włodzimierz Włoch

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rozwój sektora energetyki atomowej w Polsce rodzi zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników. Obecnie branża poszukuje nawet tysiąca inżynierów – szacuje firma Bergman Engineering, która specjalizuje się w rekrutacji pracowników.
Pierwsza polska elektrownia jądrowa ma zostać uruchomiona najpóźniej w 2029 roku. Do tego czasu, już w fazie projektowania siłowni, potrzebni są m.in. inżynierzy ds. oszacowania rynku, analizy infrastruktury i logistyki. Specjalistycznej kadry, która podjęłaby się pracy w tym sektorze, wciąż brakuje.

Inżynier pilnie poszukiwany

– Do branży energetyki atomowej potrzeba już w tym momencie około tysiąca inżynierów oraz kolejne 2-3 tys. pracowników innych specjalności – mówi Tomasz Szpikowski, prezes firmy Bergman Engineering. – Przy budowie elektrowni wiele prac będzie wymagało zatrudnienia kontraktorów, którzy będą odpowiedzialni za nadzór poszczególnych odcinków robót. W prace konstrukcyjne będą angażowani specjaliści mający doświadczenie w budowie bloków energetycznych i infrastruktury dookoła samej elektrowni – dodaje Szpikowski.

Przemysł atomowy w Polsce nie jest rozwinięty, dlatego pozyskanie takiej ilości pracowników, może stanowić nie lada wyzwanie. Obecnie szkolenia w zakresie atomu prowadzi kilka instytucji, m.in. Ministerstwo Gospodarki, odpowiedzialne za realizację Programu polskiej energetyki jądrowej, Politechnika Warszawska czy Politechnika Wrocławska. Jednak zapotrzebowanie na ekspertów ciągle rośnie, nie mówiąc już o tym, że aktualne potrzeby w tej dziedzinie nie są zaspokajane.

Jak wynika z raportu Bergman Engineering, jedną z najpopularniejszych i bardziej efektywnych metod szkolenia pracownika jest „on job training”, czyli szkolenie środowiskowe przy wdrożeniu na miejscu pracy. Energetyka atomowa jest jednak dla polskiego rynku dziedziną nieznaną, dlatego w przypadku szkolenia pracowników, istotne jest czerpanie wiedzy od zagranicznego, zaznajomionego z materią partnera.

Szacuje się, że do obsługi działającej elektrowni atomowej, potrzebnych jest ponad tysiąc inżynierów oraz kilka tysięcy osób do obsługi technicznej. Sam sposób skoordynowania łańcucha dostaw to zadanie dla co najmniej setki planistów z różnych obszarów i dziedzin. Poza inżynierami, nowa gałąź przemysłu stwarza warunki do zatrudnienia tysięcy wykwalifikowanych pracowników innych specjalności, m.in. prawników, HR’owców czy specjalistów ds. marketingu.

Obecny stan prac 

O terminie oddania siłowni spekulowano już od dawna. Ostatecznie, w połowie października, inwestor polskiej elektrowni jądrowej, spółka PGE Energia Jądrowa, opublikowała Kartę Informacyjną Przedsięwzięcia, która stanowi pierwszy oficjalny dokument, w kompleksowy sposób przedstawiający główne założenia planowanej inwestycji.

Na 2018 rok zaplanowano uzyskanie opinii ogólnej prezesa Państwowej Agencji Atomistyki, dotyczącej planowanych rozwiązań organizacyjno-technicznych. W 2019 roku powinno zostać rozstrzygnięte postępowanie zintegrowane, które rozpocznie się jeszcze w tym roku, uzyskana zostanie również decyzja środowiskowa, decyzja o ustaleniu lokalizacji oraz decyzja zasadnicza. Zgodnie z planami inwestora, przekazanie do użytku elektrowni jądrowej ma nastąpić w latach 2027-2029.

Elektrownia osiągnie moc elektryczną do 3740 MWe i będzie się składała, w zależności od wybranego wariantu, z: części jądrowej bloku energetycznego, części konwencjonalnej, czyli maszynowni, obiektów poboru i zrzutu wody chłodzącej oraz pozostałych elementów elektrowni (między innymi: układy wody chłodzącej, ruchowej, surowej i przeciwpożarowej, skraplacze turbin, warsztaty i magazyny, ośrodek szkoleniowy, informacji publicznej, monitoringu itp.).

Koszt siłowni jądrowej szacuje się na około 40-60 mld zł. Nieznany jest na razie sposób finansowania budowy obiektu, ale w rozmowach z przedstawicielami branży najczęściej padają stwierdzenia o konieczności znalezienia zagranicznego sponsora. Mógłby nim być jednocześnie wykonawca projektu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS