Partnerzy serwisu:

 

Energetyka | Energia elektryczna - Holandia

Budowa elektrycznych barek Tesla na ukończeniu

| Romanowska Magdalena źródło: The Loadstar 08.09.2019

 

Budowa elektrycznych barek Tesla na ukończeniu
fot. The Loadstar

Zobacz więcej na temat:


Elektryczne barki

Więcej z regionu:

Holandia

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Holenderska firma Port-Liner w 2017 roku rozpoczęła projekt budowy całkowicie elektrycznych barek. Kontenerowce Tesla są w zupełności zasilane bateriami, które ładowane są na lądzie energią pochodzącą z energii słonecznej, wiatrowej i innych odnawialnych źródeł. Statki powinny wpłynąć na europejskie wody jesienią tego roku, a więc już niebawem.
Port-Liner to przedsiębiorstwo założone w 2015 roku, dążące do rozwiązań typu „zero emisji”. W 2017 roku z rozpoczęła przedsięwzięcie z funduszy unijnych mające na celu zmniejszenie transportu lądowego w Holandii oraz Antwerpii. Ciężarówki zostaną zastąpione barkami zasilanymi energią elektryczną, nazywanymi „wodnymi Teslami”.

Transport bez śladu węglowego

Barki zasilane będą akumulatorami ładowanymi energią Eneco, czyli koncernu dostarczającego energię pochodzącą z odnawialnych źródeł. Jeden statek będzie mógł przetransportować 280 kontenerów ISO’20, w których mieszczą się akumulatory, co ułatwia ich wymianę i ładowanie na lądzie. Projekt dofinansowany z funduszy Unii Europejskiej zakłada wyprodukowanie 6 pierwszych barek, które mogą wyeliminować z holenderskich dróg 23 000 ciężarówek rocznie.

Duże modele barek mają długość 110 metrów i zmienną szerokość od 11,45 metra do 14,2 metra, zatem są większe od tradycyjnych barek „kempenaar”. W ich rozmiarze powstają mniejsze modele elektrycznego kontenerowca o długości 52 metry i szerokości 6,7 metrów.

Nie tylko nowe statki, ale ulepszenie starych

– W całej Europie jest około 7300 statków śródlądowych, a ponad 5000 z nich jest już własnością przedsiębiorców w Belgii i Holandii. Możemy wybudować ponad 500 elektrycznych jednostek rocznie, ale w tym tempie zajęłoby około 50 lat, aby europejski transport morski mógł zacząć działać w oparciu o zieloną energię – mówi dyrektor generalny Port-Liner Ton van Meegen.

Dzięki bateriom mieszczącym się w tak zwanych „e-Powerboxach” będzie możliwa modernizacja już istniejących barek, aby dążyć do zwiększenia wykorzystania „zielonej energii” nie tylko za pomocą budowania nowych środków transportu. Pomoże to nie tylko w wyeliminowaniu zanieczyszczeń z transportu lądowego, ale również wodnego transportu cargo, który produkuje ogromną ilość dwutlenku węgla. Cztery „e-Powerboxy” są w stanie utrzymać większy ze statków na wodzie przez 18 do 35 godzin.

Kiedy na wodę?

Pierwsze informacje dotyczące oddania statków Port-Linera do użytku mówiły nawet o lecie 2018 roku. Potem termin przesunął się na jesień, ale wtedy również nie odbył się ich pierwszy rejs. Ostatnio pojawiły się głosy o wypłynięciu statków na wody jesienią 2019 roku, a więc już lada moment. Końcowy termin projektu unijnego, z którego częściowo powstają okręty Tesla, to grudzień 2019 roku. Do tego czasu przynajmniej dwa z sześciu kontenerowców powinny odbyć dziewiczy rejs po holenderskim kanale Wilhelmina.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5