Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Energetyka | Biznes - Polska i Europa

Jaka jest przyszłość ciężarówek napędzanych CNG i LPG?

| art. sponsorowany źródło: RI 05.01.2022

 

Jaka jest przyszłość ciężarówek napędzanych CNG i LPG?
Zdjęcie pojazdu https://www.pexels.com/photo/man-in-plaid-shirt-sitting-beside-steering-wheel-6720527/

Zobacz więcej na temat:


Eurowag

Więcej z regionu:

Polska i Europa

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Podobnie jak w przypadku samochodów osobowych i ciężarowych, w nadchodzących latach czeka nas rewolucja. Tradycyjne paliwa kopalne zdominowane przez olej napędowy w transporcie towarowym czekają na zastąpienie bardziej ekologicznymi alternatywami. Jednym ze sposobów jest użycie CNG i LNG.
Obecna sytuacja paliw alternatywnych

Wspomniany transport samochodowy jest stosunkowo wyraźnie ukierunkowany na elektryfikację, a konkretnie na samochody elektryczne z akumulatorem ładowanym z sieci. W przypadku transportu samochodowego w większości przypadków takie podejście jest odpowiednie.

Samochody elektryczne mają już zasięg setek kilometrów, a ładowanie, które trwa kilkadziesiąt minut, można połączyć z postojem na dłuższych trasach. Ale najczęściej właściciele samochodów elektrycznych ładują je w domu w momencie, gdy samochód nie jest używany i dlatego dłuższy czas ładowania nie stanowi przeszkody nie do pokonania dla znacznej części z nich. Wyjątkiem mogą oczywiście być profesjonalni kierowcy samochodów osobowych, dla których potrzeba częstszego i dłuższego ładowania samochodu elektrycznego nadal stanowi problem.

Jednak w przypadku transportu towarowego sytuacja jest inna. W większości przypadków ciężarówki są przeznaczone do transportu na duże odległości, a terminy przystanków są często ustalane tylko na kilka minut. Dlatego niepewne podróże i długie czasy ładowania nie są przyjazne przewoźnikom. Problemem są również ciężkie akumulatory. Maksymalna waga jest ściśle monitorowana w transporcie towarowym i ciężarowym, a akumulatory znacznie zmniejszyłyby ogólną ładowność samochodu.

Dlatego plany i strategie zarówno Unii Europejskiej, jak i Polski uwzględniają, oprócz napędu elektrycznego, znaczny udział CNG (sprężonego gazu ziemnego) i LNG (skroplonego gazu ziemnego). Oferują takie korzyści, jak szybkie tankowanie, a jednocześnie są bardziej przyjazne dla środowiska w porównaniu z agregatem diesla - ze względu na mniejsze zużycie, a także czystsze spalanie paliwa (w tym do 90% mniej cząstek stałych ze spalin, mniej NO x. brak emisji SO 2 i inne)

Oczekiwana dynamika cen paliw alternatywnych

W dzisiejszych niespokojnych czasach, kiedy ceny wszystkich paliw i energii rosną, konkretna cena CNG i LNG jest trudna do przewidzenia. Niemniej z perspektywy czasu widać, że cena CNG jest w dłuższej perspektywie niższa od ceny oleju napędowego – m.in. dzięki zerowej akcyzie. Cena LNG jest nieco wyższa niż CNG, ale eksploatacja jest tańsza w porównaniu do oleju napędowego. Jednak rynek LNG w Polsce wciąż się rozwija i tylko przyszłe wydarzenia pokażą, jak cena się ustabilizuje.

Jednak paliwa alternatywne, takie jak CNG i LNG, cieszą się poparciem w całej UE, a oprócz oszczędności paliwa często można uzyskać zwolnienie z opłat drogowych lub podatku drogowego.

Lepsza dostępność dzięki większej liczbie stacji benzynowy

Tak więc główną wadą CNG i LNG jest obecnie rzadka sieć stacji benzynowych. Podczas gdy bardziej znany LPG można teraz tankować w setkach miejscowości w całej Polsce, stacji CNG w kraju jest znacznie mniej. Liczbę stacji LNG można obecnie policzyć na palcach.

Jednak zarówno CNG, jak i LNG rosną w siłę, a dzięki wsparciu państwa szybko otwierają się nowe stacje – zwłaszcza w pobliżu dużych miast i głównych tras. W ten sposób sytuacja szybko się poprawi.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5