Ponad 1 mln euro – tyle ma wynieść dofinansowanie, z Unii Europejskiej, dla inwestycji dotyczącej opracowania studium wykonalności pływającego terminalu LNG w Zatoce Gdańskiej. Środki na ten cel będą pochodziły z funduszu Łącząc Europę (CEF).
Jak poinformowała Komisja Europejska – kwota dofinansowania ma sięgnąć 1,048 mln euro, czyli 60% całkowitych kosztów kwalifikowanych. Całkowity koszt inwestycji to 1,747 mln euro. Zadaniem funduszu, z którego pochodzić będą środki, jest finansowanie inwestycji mających służyć większej liczbie państw członkowskich.
– Europejski transport wciąż jest zależny energetycznie w 94% od ropy. Dlatego UE inwestuje w siedem projektów, aby przyspieszyć rozwój alternatywnych źródeł transportu – oświadczyła cytowana w komunikacie unijna komisarz ds. transportu Violeta Bulc. Przedsięwzięcie, które ma zostać zrealizowane w Zatoce Gdańskiej, jest jednym z projektów, które mają na celu łączyć transport oraz energetykę. Dofinansowanie, które zapewniła dziś KE, opiewa łącznie na 22,1 mln euro.
Studium wykonalności dla pływającego terminalu w Zatoce Gdańskiej, służącego do odbioru gazu skroplonego LNG, obejmuje przygotowanie do realizacji inwestycji pozwalającej na dostawy skroplonego gazu ziemnego do Polski w wielkości od 4,1 mld m3 nawet do 8,2 mld m3 rocznie. Jak podaje PAP – pływający terminal w Zatoce Gdańskiej, poza dostarczaniem gazu ziemnego po regazyfikacji do krajowej sieci przesyłowej, miałby też świadczyć m.in. usługi przeładunku i bunkrowania, czyli "tankowania" statków napędzanych LNG.
– Oczekiwanym efektem działania jest zestaw analiz oraz szacunkowych kosztów, które mają na celu przedstawienie zaleceń w odniesieniu do rozwoju LNG jako paliwa morskiego. Dodatkowo analizy mają one dotyczyć transportu drogowego wzdłuż korytarza, w którym zawierać się będzie terminal –podaje KE.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zakończenie i odbiór studium wykonalności ma nastąpić w listopadzie br. – W przypadku podjęcia przez Gaz-System pozytywnej decyzji inwestycyjnej, rozpoczęcie działalności operacyjnej FSRU planowane jest na pierwszą połowę 2021 roku – informuje spółka.