– Nie jesteśmy firmą, która za wszelką cenę musi posiadać wielomiliardowy portfel zamówień. W naszej działalności szczególną uwagę zwróciliśmy na rynki lokalne. Zrealizowaliśmy setki zadań dla gmin i powiatów – podkreśla w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl Waldemar Merski, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. Handlu i Rozwoju Eurovia Polska SA. – Ten rynek pozostał nadal ważny, bo zapewnia firmie stabilny portfel zamówień.
Początek Eurovia Polska SA to 2003 rok, kiedy połączono – działające od wielu lat na polskim rynku – Śląskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz Przedsiębiorstwo Budownictwa Komunikacyjnego „Beskidzkie Drogi”. W latach 2003 – 2006 firma stopniowo przejęła zasady organizacji i sposób zarządzania funkcjonujący w koncernie VINCI, którego częścią jest Eurovia. W tym czasie – jak zapewnia Waldemar Merski – firma ugruntowała swoją pozycję na południu kraju i stworzyła podstawy do dalszego rozwoju swoich struktur w kraju.
Agnieszka Serbeńska, portal RynekInfrastruktury.pl: Na ile okres pierwszych lat po połączeniu okazał się decydujący w rozwoju firmy?
Waldemar Merski, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. Handlu i Rozwoju Eurovia Polska SA: Wydarzeniem, które można uznać za szczególne, czy przełomowe w historii firmy, był rok 2006, kiedy zarząd firmy podjął strategiczną decyzję o ekspansji firmy na pozostałych obszarach Polski. W powołanych wówczas regionach zostały zainwestowane ogromne środki w park specjalistycznych maszyn drogowych oraz zakłady produkcji mas bitumicznych. W 2010 roku, w wyniku przejęcia firmy TARMAC, staliśmy się również poważnym graczem na rynku kruszyw.
Eurovię Polska tworzy kilka spółek, co w efekcie daje dość skomplikowaną organizację. Jakie są więc atuty tej struktury?
Nasza organizacja rzeczywiście jest dość rozbudowana. W ramach Eurovia Polska SA świadczymy usługi drogowe (budowa dróg, obiektów inżynieryjnych i ich utrzymanie np. zimowe) oraz prowadzimy produkcję mas bitumicznych, emulsji i asfaltów modyfikowanych. Usługami dla kolei (budowa i modernizacja torowisk, peronów i infrastruktury kolejowej) zajmuje się ETF Polska. Produkcja i sprzedaż kruszyw leży natomiast w obszarze trzech spółek: Eurovia Kruszywa S.A., Eurovia Bazalty S.A. i Kopalnie Surowców Mineralnych „Kosmin”.
Budowanie organizacji jest niekończącym się procesem. Zmienna sytuacja rynkowa powoduje konieczność ciągłej adaptacji firmy do zmieniających się potrzeb. Mimo że Eurovia Polska jako część międzynarodowego koncernu w dużej mierze czerpie z wypracowanych zasad funkcjonujących w całej Grupie, to niezbędne jest także uwzględnienie lokalnej sytuacji.
Po 2013 roku zostaliśmy zmuszeni do przeprowadzenia dużych zmian organizacyjnych, ponieważ diametralnie spadła liczba inwestycji na rynku. Trzeba powiedzieć, że sytuacja związana z EURO 2012 spowodowała wiele szkód w firmach drogowych. Akcyjność działania zwiększyła koszty realizacji inwestycji. Wpłynęła też na obniżenie jakości; nie mówiąc o racjonalności planowanych inwestycjach czy poziomie zatrudnienia.
Dziś jednak mogę spokojnie powiedzieć, że nasza organizacja to dobrze funkcjonujący mechanizm oparty na skonsolidowanej działalności, sprawdzonej załodze i z jasno określonymi celami. Atutem Eurovii jest niewątpliwie kompleksowa oferta usług, dopasowująca się od oczekiwań rynku. Jest to wynik uporządkowanej struktury organizacyjnej, ale zarazem elastycznego sposobu zarządzania.
Czy ten dość szeroki zakres działalności się uzupełnia i pozwala zachować firmie stabilność finansową?
Działalność każdego przedsiębiorstwa w oparciu jednie o wąski zakres aktywności jest – moim zdaniem – bardzo ryzykowna. Zmieniająca się koniunktura nauczyła nas, że stabilna firma musi być oparta na kilku mocnych filarach. Stąd między innymi pomysł na rozwijanie działalności w branży kolejowej poprzez w spółkę ETF. Znaczne środki inwestycyjne przeznaczane obecnie na poprawę infrastruktury kolejowej pozwalają nam myśleć o wzroście produkcji kruszyw czy powiązaniu towarzyszących zakresów drogowych.
W ciągu ostatnich czterech lat rozwinęliśmy znacząco także oddział mostowy, który z powodzeniem realizuje zarówno obiekty kolejowe, jak i drogowe. W moim przekonaniu Eurovia Polska może się czuć bezpiecznie na rynku infrastrukturalnym, bo dywersyfikuje strategiczne kierunki swojej działalności.
Eric Rouffet, obejmując funkcję prezesa zarządu w 2013 r., podkreślił, że zadaniem jakie sobie postawił jest budowanie stabilnej przyszłości przedsiębiorstwa. Czy to udaje się realizować?
Prezes Zarządu Eric Rouffet przejął kierowanie firmą w trudnym okresie nie tyle samej firmy, co raczej branży budowlanej w skomplikowanej sytuacji po wspomnianym przeze mnie wcześniej roku 2012. Nawarstwiło się wiele spraw w relacjach z zamawiającymi, które wymagały często bardzo trudnych rozmów i równie trudnych decyzji. Rozwiązanie problemów z przeszłości było początkiem stabilizacji i nowego dynamicznego otwarcia, co nie znaczy, że ten proces się zakończył. Na pewno mamy jeszcze sporo do zrobienia.
Jakie są prognozy firmy jeśli chodzi o portfel zamówień na ten rok?
Nie jesteśmy firmą, która za wszelką cenę musi posiadać wielomiliardowy portfel zamówień. Nie aspirujemy do pozycji lidera budownictwa drogowego w Polsce. Chociaż oczywiście posiadamy w portfelu kilka dużych inwestycji, jak choćby realizowane obecnie odcinki S3 Legnica – Jawor, S11 Obwodnica Szczecinka czy S19. Startujemy również w kolejnych postepowaniach przetargowych licząc na pozyskanie następnych kontraktów.
W naszej działalności jednak szczególną uwagę zwróciliśmy na rynki lokalne. Na nich nasze oddziały pracują z sukcesem. To pozwala optymistycznie patrzeć w przyszłość, także jeśli chodzi o podaż przetargów na okres zimowy, która jest znacznie wyższa niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku. Liczymy również na większy wzrost sprzedaży w asortymencie kruszyw i mas mineralno-asfaltowych. Jestem spokojny, że cele założone w budżecie na rok 2016 zostaną zrealizowane.
Innowacyjność jest obecnie jednym z istotnych czynników stanowiących o konkurencyjności firmy. Co Eurovię wyróżnia w tym zakresie?
Innowacyjność należy rozpatrywać w dwóch kwestiach. Po pierwsze, czy firma posiada potencjał, by wypracowywać nowe rozwiązania, po drugie - czy znajdują one odzwierciedlenie we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań. Eurovia Polska oprócz własnego potencjału technologiczno-laboratoryjnego korzysta również z obszernego potencjału Grupy. Centrum badawcze Eurovii, znajdujące się we francuskim Bordeaux, wspomaga także naszą działalność w zakresie implementacji rozwiązań technologicznych i adaptacji tych rozwiązań do polskich warunków. W tym roku rozpoczęliśmy proces intensywnego wdrażania wielu nowych rozwiązań technologicznych, m.in. cichych warstw ścieralnych, całego pakietu rozwiązań przeciwspękaniowych, nawierzchni kompozytowych oraz specjalistycznych rozwiązań dla nawierzchni mostowych.
Czy w ostatnich latach można mówić o poprawie warunków funkcjonowania firm budowlanych czy raczej o mnożeniu im przeszkód?
Zauważalna jest wzmożona aktywność rożnych środowisk związanych z budownictwem i infrastrukturą dla poprawy warunków funkcjonowania firm budowlanych. Efektem pracy PSWNA ,OIGD, PIIB, PZPB, SIDiR, SIiTK , SKIR,SPKD jest tzw. „Biała Księga” branży drogowej wskazująca na niezbędne zmiany w obowiązującej ustawie o zamówieniach publicznych, a także zmiany prawno-administracyjne czy ekonomiczno-finansowe. Środowisko branży drogowej wystosowało do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa konkretne postulaty dotyczące pożądanych zmian. Powołano również zespoły robocze przy MIiB które pracują nad optymalizacją procesów drogowych w kontekście Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (2025). Sam fakt nawiązania dialogu to moim zdaniem duży postęp w dotychczasowych relacjach.
W obecnej sytuacji rynkowej, poza zasadniczą pracą na wynik ekonomiczny, można wcielać idee niemierzalne, np. związane z etyką biznesu czy społeczeństwem?
Coraz częściej przedsiębiorcy w Polsce zaczynają dostrzegać korzyści płynące z postepowania zgodnego z zasadami etyki biznesu. Nasza organizacja od lat posiada Kodeks Etyki, który jasno określa wdrażane na co dzień reguły postepowania. Mówimy tutaj nie tylko o godnym traktowaniu pracowników, podwykonawców, dostawców. Kodeks reguluje także działania firmy w zakresie ochrony środowiska czy zasad współżycia społecznego. Jest to bardzo istotne jeśli chodzi o relacje z lokalnymi społecznościami funkcjonującymi w bezpośrednim kontakcie z naszymi budowami.
Zwracamy też ogromną uwagę na bezpieczeństwo osób pracujących na naszych budowach. Działaniami prewencyjnymi obejmujemy nie tylko pracowników Eurovii, ale także naszych podwykonawców. Najwyższe standardy bezpieczeństwa są jednym z naszych najważniejszych priorytetów, a celem, który chcemy osiągnąć jest zero wypadków przy pracy.