Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Regulacje - Polska

Eurovia: Długie gwarancje to zachęta dla nieuczciwych wykonawców

| Anna Walczak źródło: RynekInfrastruktury.pl 16.11.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

Eurovia: Długie gwarancje to zachęta dla nieuczciwych wykonawców
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wieloletnie okresy gwarancji stawiają wymagania niemożliwe do spełnienia przez wykonawców, a jednocześnie bardzo trudne do wyegzekwowania przez zamawiającego. Korzystają na tym nieuczciwi przedsiębiorcy, którzy zaniżają cenę oferty licząc, że w długim okresie gwarancji unikną konsekwencji, które z niej wynikają – uważa Arkadiusz Kierkowicz, wiceprezes Eurovii.
Jak mówi Kierkowicz, wymaganie 10-letniej gwarancji na drogi stało się normą. Bywa, że 10 lat to wymóg minimalny, a zamawiający dodatkowo punktuje wydłużenie tego okresu nawet do 20 lat. Tymczasem w Europie standardem są gwarancje dwu- najwyżej pięcioletnie.

Na czym polega problem?

Wymagania dotyczące parametrów jakie powinien mieć produkt po okresie gwarancji są często niemożliwe do spełnienia, bowiem dostawcy materiałów i urządzeń niezbędnych do wybudowania drogi – ekranów akustycznych, prefabrykatów, barier – udzielają wykonawcom znacznie krótszych gwarancji. – Żeby spełnić oczekiwania zamawiającego, należałoby w ofercie uwzględnić ponowne wykonanie pewnych elementów – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Arkadiusz Kierkowicz.

Z drugiej strony, aby skorzystać ze swoich uprawnień, zamawiający musiałby użytkować i utrzymywać drogę zgodnie z warunkami gwarancji, co przy tak długim okresie jest trudne do wykonania. – Taka sytuacja może zachęcać nieuczciwych konkurentów do składania abstrakcyjnych, a w praktyce nieegzekwowalnych deklaracji – przestrzega.

Według wiceprezesa Eurovii, mamy do czynienia z myleniem okresu gwarancji z okresem żywotności i użytkowalności. – Prawidłowo wykonane obiekty mogą i powinny służyć przez dziesiątki lat pod warunkiem, że w tym okresie będą utrzymywane i okresowo remontowane. Pod tym względem droga nie różni się od innych obiektów np. budynków, które użytkujemy nawet setki lat, o ile o nie dbamy, naprawiamy, modernizujemy – stwierdza A. Kierkowicz.

Jak urealnić gwarancję?

Żeby korzystać z długich i jednocześnie realnych gwarancji, zdaniem naszego rozmówcy, należałoby przewidywać je już na etapie projektowania, a nawet planowania inwestycji. Wówczas zostałyby dobrane takie rozwiązania konstrukcyjne i materiałowe, które zapewniłyby odpowiednią trwałość. Poza tym droga musiałaby być użytkowana zgodnie z obowiązującymi warunkami gwarancji – chodzi m.in. o obciążenie ruchem, czy sposób utrzymania drogi.

Ważne byłoby także, by parametry techniczne jakim ma odpowiadać droga po okresie gwarancyjnym były opisane w sposób jednoznaczny i racjonalny. – Obecnie są one określone na podstawie norm dla obiektów nowych, co oznacza, że z założenia są niewykonalne – mówi wiceprezes Eurovii. Jako konieczne wymienia także – trudne w praktyce – weryfikowanie ofert wykonawców pod kątem uwzględnienia wszystkich kosztów niezbędnych do utrzymania warunków gwarancji.

Czy to ma sens?

Przede wszystkich warto się jednak zastanowić nad sensownością dziesięcio- czy dwudziestoletnich gwarancji. – Każda droga jest elementem większej sieci, która podlega przebudowom oraz modernizacjom wynikającym ze zmian warunków i charakteru drogi. Dziesięć lat, nie mówiąc już o piętnastu, czy dwudziestu latach to bardzo długo. Z całą pewnością w tym czasie zmienią się warunki funkcjonowania całej sieci, a więc dojdzie do ingerencji wynikających ze zmiany warunków użytkowania, a co za tym idzie warunków gwarancyjnych – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Arkadiusz Kierkowicz.

– Nawet jeśli wszystkie zasady gwarancji byłyby spełnione, to i tak po wielu latach diagnozowanie co jest przyczyną usterek: wadliwe wykonawstwo czy niewłaściwe użytkowanie, będzie bardzo trudne jeśli w ogóle możliwe. Zatem uprawnienia zamawiającego wynikające z długiej gwarancji będą po prostu fikcją – podsumowuje przedstawiciel zarządu Eurovii.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5