– Miniony rok możemy zaliczyć do udanych, mimo że ostatecznie zanotowaliśmy sprzedaż na nieznacznie niższym poziomie niż w analogicznym okresie roku 2014 – mówi Waldemar Merski, dyrektor ds. handlu i rozwoju w Eurovia Polska.
Firma sfinalizowała kilka znaczących inwestycji jak obwodnica Nakła nad Notecią, modernizację ul. Majakowskiego w Dąbrowie Górniczej czy bardzo ważną dla aglomeracji śląskiej Drogową Trasę Średnicową.
Rok stabilizacji
– Mimo wielu zapowiedzi rynki lokalne, na których głównie działamy, nie przyniosły oczekiwanej podaży (tzw. zadań jednorocznych), dlatego też bardziej zaangażowaliśmy się w proces pozyskania zadań z pakietu dużych przetargów ogłoszonych przez GDDKiA. Aktywność w tym segmencie znacząco zasiliła nasz portfel zamówień – stwierdza Waldemar Merski.
Ponieważ jednak większość zadań, na które przetargi rozstrzygnięto w 2015 roku będzie realizowana w formule zaprojektuj i wybuduj, zwiększoną dynamikę sprzedaży firma odnotuje w najbliższych trzech latach.
Dla Eurovii w Polsce, zdaniem jej przedstawiciela, rok 2015 był okresem poprawy rentowności, stabilizacji i rozwoju. – Wybudowaliśmy nową wytwórnię pod Krakowem, modernizujemy także istniejące zakłady – mówi Waldemar Merski.
Skutki spowolnienia po roku 2012
Przyznaje jednak, że po roku 2012 wszystkie firmy wykonawcze odczuły spowolnienie rynku drogowego. Jak zwraca uwagę, większość firm realizujących zadania infrastrukturalne w poprzedniej transzy środków unijnych, poczyniło znaczące zakupy inwestycyjne, które miały na celu wzmocnienie potencjału produkcyjnego.
Chodzi o inwestycje w kopalnie kruszywa, wytwórnie mas bitumicznych, maszyny drogowe itp. – Są to niemałe kwoty, Eurovia przez ostatnich kilka lat zainwestowała w Polsce ponad pół miliarda złotych. Znaczny spadek podaży robót drogowych po 2012 roku spowodował więc nie tylko spowolnienie na rynku drogowym, ale też wiele spektakularnych upadłości znanych firm z tej branży – mówi Waldemar Merski.
Portfel zamówień odbudowany
– Znacząco odbudowaliśmy portfel zamówień, ale nie oznacza to, że całkiem spokojnie możemy myśleć o roku 2016 – stwierdza przedstawiciel Eurovii. – Posiadamy w portfelu pakiet kontraktów przechodzących np. S19, głównie realizowanych w Regionie Południe. Przygotowujemy też dokumentację i pozwolenia na kontrakty S3 Legnica – Jawor oraz na obwodnicę Szczecinka w ciągu drogi S11. Pierwsze roboty budowlane w szczególności na S3 planujemy rozpocząć w trzecim kwartale br.
Firma liczy także na wzrost sprzedaży kruszyw z kopalń działających w spółce Eurovia Kruszywa oraz większą dynamikę sprzedaży mas bitumicznych z wytwórni zlokalizowanych w oddziałach firmy. – Nasza strategia oparta jest na dwóch filarach: działaniu na rynkach lokalnych oraz dostarczaniu kompleksowej oferty. Posiadamy bowiem nie tylko własne zaplecze produkcyjne – produkcja kruszyw, asfaltów modyfikowanych, mieszanek mineralno-asfaltowych – jesteśmy także dostawcą rozwiązań w obszarze obiektów inżynieryjnych – mówi Waldemar Merski.
Optymistyczne spojrzenie Eurovii na rok 2016 wiąże się między innymi z planami budowy i modernizacji dróg inwestorów zarządzających drogami wojewódzkimi, powiatowymi czy gminnymi. – W perspektywie toczących się zmian wszyscy jednak z nadzieją czekamy na realny budżet. Spodziewamy się znacznego wzrostu dynamiki produkcji począwszy od roku 2017, kiedy to pozyskane zadania wejdą w pełną fazę realizacji – stwierdza Merski.