Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

FBSerwis: Utrzymanie dróg przynosi największe zyski

| Edyta Wsół źródło: RynekInfrastruktury.pl 15.09.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

FBSerwis: Utrzymanie dróg przynosi największe zyski
fot. FBSerwis

Zobacz więcej na temat:

Utrzymanie dróg
GDDKiA
FBSerwis

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Polski rynek usług utrzymaniowych ma dobre perspektywy na rozwój, jednak, aby mówić o pełnym sukcesie, brakuje nam jeszcze odpowiednich uregulowań prawnych i standardów w procedurach przetargowych – ocenia dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” Grzegorz Cioch, członek zarządu FBSerwis. – Zamawiający muszą być otwarci na innowacje – podkreśla przedstawiciel zarządu spółki.
Edyta Wsół, „RynekInfrastruktury.pl”: Jaki procent w portfelu zamówień stanowią kontrakty utrzymaniowe i jak rozkłada się to na pozostałe segmenty działalności?

Grzegorz Cioch, członek zarządu w FBSerwis odpowiedzialny za pion utrzymania i zarządzania infrastrukturą: FBSerwis czerpie z doświadczeń podobnych firm z rynku hiszpańskiego i brytyjskiego, gdzie procesy outsourcingu usług infrastrukturalnych rozpoczęły się dużo wcześniej. Działalność FBSerwis można podzielić na trzy segmenty: obsługa infrastruktury (w tym drogowej), usługi środowiskowe (odbiór odpadów i pełnienie roli operatora instalacji przerobu odpadów) oraz kompleksowa obsługa nieruchomości.

Który segment przynosi największe przychody?

Struktura przychodów w firmie zmienia się dynamicznie. Każdy z segmentów w mniej więcej 1/3 wpływa pozytywnie na przychody i zyskowność firmy. Udaje nam się utrzymywać ten zdroworozsądkowy i równomierny wzrost we wszystkich segmentach. Patrząc z kolei na portfel kontraktów, te związane z utrzymaniem infrastruktury drogowej stanowią około 50% portfela. Drugą połowę portfela stanowią kontrakty dotyczące technicznego utrzymania obiektów i usługi środowiskowe – po około 25% każde.

Jeśli chodzi o zamawiających – na którym szczeblu pojawia się najwięcej zamówień?

W tej chwili mamy w portfelu zamówień kontrakty samorządowe, głównie w zakresie utrzymania oświetlenia drogowego, w tym dwa kontrakty w Warszawie i Gdańsku. Sporo jest również projektów zleconych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad i to ona jest naszym głównym klientem. Poziom kontraktów realizowanych dla GDDKiA w stosunku do pozostałych to mniej więcej 60:40/70:30 ze wskazaniem na GDDKiA. Zamierzamy jednak dążyć do równomiernej struktury przychodów i zwiększać udział zleceń samorządowych.

Czy FBSerwis wykonuje wszystkie usługi siłami własnymi?

80% usług realizujemy własnymi siłami. Jeśli liczba prac radykalnie wzrasta, możemy przenosić nasze zasoby w inne lokalizacje. Znacząca większość naszego zespołu to pracownicy etatowi. Korzystamy też z podwykonawców, do przeprowadzania wyspecjalizowanych robót.

Jak wygląda FBSerwis na tle konkurentów? Kim oni są?

Pozycja FBSerwis na rynku różni się w zależności od segmentu. Na rynku utrzymania infrastruktury, mamy coraz lepszą pozycję. W segmencie kompleksowego utrzymania dróg ekspresowych i autostrad (tzw. „utrzymaj standard”), FBSerwis, z udziałem w rynku wynoszącym powyżej 10%, utrzymuje się w czołówce.

Mniejszy udział w rynku mają lokalne firmy obsługujące drogi w swoich regionach (są naszymi głównymi konkurentami w przetargach na kontrakty obmiarowe). Usługami utrzymania dróg zaczynają się także interesować firmy pochodzące z segmentu budowlanego. Podsumowując, rynek jest bardzo konkurencyjny, zróżnicowany i dynamiczny. Do każdego przetargu staje od kilku do kilkunastu podmiotów. Gracze wychodzą z rynku, pojawiają się nowi i, w zależności od lokalizacji, konkurencja jest inna.

Jak polski rynek usług utrzymaniowych wygląda na tle innych państw?

Rynek zagraniczny jest bardziej zaawansowany. Wielka Brytania i Hiszpania rozpoczęły ten proces wcześniej – tamtejsze rynki są bardziej ukształtowane, a procedury ustabilizowane. Mam nadzieję, że w najbliższym czasie wypracujemy najlepsze praktyki, w oparciu o które będziemy działać. Funkcjonujemy na rynku, który stale ewoluuje. Co roku pojawiają się nowe rodzaje przetargów, a wykonawcy usług muszą się uczyć, tak samo jak zamawiający. Musimy przejść ten proces i wierzę, że za 2-3 lata uda się nam wypracować właściwe standardy i będziemy mogli mówić o dojrzałym rynku.

Chciałbym, aby zamawiający, rozwijający rynek utrzymania infrastruktury, byli otwarci na innowacje. Widzimy, że GDDKiA jest w forpoczcie tego stylu myślenia. Możemy posiłkować się modelami brytyjskimi i poszukiwać rozwiązań służących optymalizacji zarządzania oraz kosztów w partnerstwie z podmiotem prywatnym.

Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5