Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Lotniska | Linie lotnicze - Polska

Forum Lotnicze: Polska potrzebuje strategii dla lotnictwa

| Jakub Madrjas źródło: RynekInfrastruktury.pl 11.09.2015

 

Forum Lotnicze: Polska potrzebuje strategii dla lotnictwa
fot. Piotr Kała

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rozwój polskiego rynku lotniczego nie będzie możliwy bez krajowej strategii uchwalonej na poziomie rządowym – zgadzają się uczestnicy dyskusji o przyszłości rynku lotniczego w Polsce, która odbyła się w ramach Forum Lotniczego zorganizowanego przez ZDG TOR.
W dyskusji o przyszłości rynku lotniczego w Polsce w ramach Forum Lotniczego 2015 wzięli udział: Michał Kaczmarzyk, naczelny dyrektor P.P. Porty Lotnicze, Marcin Celejewski, p.o. prezesa zarządu PLL LOT, Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, dr Piotr Bogdanowicz, radca prawny, Clifford Chance, Anca Apahidean, Area Manager Eastern Europe, IATA, Magdalena Jaworska, p.o. prezesa, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej oraz Paweł Zagrajek reprezentujący Urząd Lotnictwa Cywilnego. Moderatorem debaty był Eryk Kłopotowski, ekspert rynku lotniczego.

Adrian Furgalski, wiceprezes ZDG TOR podkreślił, że w Polsce nie ma jasnej strategii rozwoju ruchu lotniczego. Przykładem jest brak decyzji w sprawie utworzenia Duoportu Lotnisko Chopina – Modlin. Ścierają się w tej sprawie interesy Ministerstwa Skarbu, Ministerstwa Infrastruktury i Województwa Mazowieckiego. – Wydaje się, że gdyby ta kwestia była ważna, to podjęcie decyzji politycznej w tej sprawie byłoby możliwe – podkreślił.

Furgalski przypomniał również przykład Radomia, skąd rejsy zostaną wkrótce zawieszone z powodu bardzo niskiej frekwencji połączeń AirBaltic. – Państwo powinno mieć w swojej strategii narzędzia, które nie dopuszczą do nadmiernego rozwoju infrastruktury lotniczej – uważa Furgalski.

Zgadza się z tym prezes PLL LOT Marcin Celejewski. Jego zdaniem obecna sytuacja jest bardzo niekorzystna, gdyż Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Państwowe Przedsiębiorstwo "Porty Lotnicze" oraz LOT mimo tego samego właściciela mają rozbieżne interesy. – Strategia pozwoliłaby wskazać, kto z czego rezygnuje. Jeśli PPL będzie maksymalizować zyski, to LOT w końcu upadnie – a PPL zaraz po nim – wskazywał.

Strategia rozwoju umożliwiłaby budowanie rynku lotniczego. Kto powinien ją przygotować? Zdaniem uczestników debaty – rząd, w oparciu o wiedzę renomowanych firm doradczych. – Żeby nadać strategii odpowiednią moc, oraz wykluczyć konflikty pomiędzy ministerstwami, musi ją opracować kancelaria premiera – powiedział Adrian Furgalski. Jak dodał, nie może ona zostać półkownikiem, których rząd ma już pół tysiąca. – Razem ze strategią muszą powstać akty prawne, umożliwiające jej wykonanie – radził wiceprezes ZDG TOR.

Komisja zablokuje ukryte dopłaty?

Michał Kaczmarzyk, Naczelny Dyrektor P.P. „Porty Lotnicze" uważa że polski rynek nie będzie się rozwijać bez "mocnego przewoźnika z siatką połączeń longhaul". – Dlatego trzy nowe relacje lotu – Bangkok, Seul i Tokio – to bardzo dobre informacje. Podkreślił, że utworzenie Duoportu Chopin – Modlin jest kluczowe dla jego przedsiębiorstwa.

Dr Piotr Bogdanowicz, Radca Prawny Clifford Chance wskazał natomiast na ryzyko, które dla przyszłości regionalnych portów lotniczych niosą zaostrzone kontrole Komisji Europejskiej. – Tylko w I poł. tego roku Komisja wydała kilkanaście decyzji dotyczących niedozwolonej pomocy publicznej i nakazała ich zwrot – przypomniał. Częstym beneficjentem jest Ryanair, który podpisuje z portami umowy marketingowe na promocję lotnisk.

Przewoźnik odwołał się od decyzji. – KE po raz pierwszy w historii zaskoczyła i nie czekając na decyzję Trybunału skierowała skargę przeciwko Republice Francuskiej za to, że nie odzyskuje niedozwolonej pomocy publicznej. Pokazuje to determinację Komisji – podkreślił. Niedługo również w Polsce mogą zostać wszczęte postępowania dotyczące takich umów. – A bez tych umów przewoźnicy mogą nie chcieć latać z niektórych portów – mówił dr Bogdanowicz.

Rynek może wzrosnąć

Z drugiej strony, wydaje się że polski rynek wciąż powinien rosnąć. Takie stanowisko przedstawia Paweł Zagrajek reprezentujący Urząd Lotnictwa Cywilnego. – W Polsce dostępność siatki połączeń na jednego mieszkańca jest niższa nie tylko w porównaniu do Europy Zachodniej, ale i Wschodniej. To szczególnie dotyczy ruchu biznesowego. Wciąż jest potencjał do rozwoju pod względem nie tylko kierunków, ale i jakości połączeń – ich częstotliwości i rozkładów – stwierdził.

Anca Apahidean, Area Manager Eastern Europe, IATA uważa, że Polsce przeszkadza w tym rozwoju wciąż niewystarczająca infrastruktura lotniskowa. Radzi w dalszym ciągu rozwijać sieć lotnisk oraz połączeń kolejowych do portów.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5