Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Komentarze | Wszystkie - Polska

Frydrych: Jak budować drogi nie mając pieniędzy?

| Marek Frydrych źródło: 21.12.2011

 

Frydrych: Jak budować drogi nie mając pieniędzy?
fot. Rynek Infrastruktury

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dotychczas budowano drogi na bazie posiadanych przez budżet pieniędzy, zarówno tego centralnego jak i tych lokalnych. Ale już od prawie roku pieniędzy nie ma, i jak można zakładać – nie będzie. Przynajmniej tyle, ile powinno być, aby realizować program budowy dróg. Program wstrzymano począwszy o stycznia 2011 roku, przenosząc większość projektów "na kalendy greckie". I co dalej? Nad rozwiązaniem zastanawia się Marek Frydrych, dyrektor wykonawczy firmy Sunningwell International.

Nie chcę się rozwodzić nad koniecznością budowy systemu transportu i znaczenia komunikacji dla rozwoju gospodarczego. Budowa dróg i kolei to warunek sine qua non dla rozwoju Polski. Bez tego nie będzie skoku cywilizacyjnego, szybkiego tempa rozwoju gospodarczego, nie będzie inwestycji zagranicznych na dużą skalę. Ale nie będzie także podatków, miejsc pracy, rozwoju poszczególnych branż i sektorów gospodarki. Będziemy nadal płacić miliardy za przestane godziny w korkach oraz ponosić straty z powodu wypadków na drogach. Tu można by się rozwodzić nad wszystkimi elementami, czynnikami, następstwami tego stanu rzeczy, ale nie o tym mowa. Chodzi o to, aby wyjść z zaułka, do którego trafiliśmy – co zrobić w sytuacji, gdy brakuje funduszy?

Wydaje mi się, że jednym z rozwiązań jest otworzenie rynku drogowego (i może kolejowego) na jeszcze jeden poważny czynnik – mianowicie finansowanie.

Od końca 2010 roku Ministerstwo Infrastruktury i GDDKiA przeniosła do rezerwy (odłożyła na później) szereg projektów drogowych, które zostały juz przygotowane, zaprojektowane, częstokroć odbyły się postępowania przetargowe czy tez nawet w niektórych przypadkach juz składano lub złożono oferty. Wiele z nich wróci być może po 2015 roku albo jeszcze później. A przecież to gotowe projekty, bardzo ważne z punktu widzenia całości systemu drogowego, lub ważne z uwagi na ich lokalizacje.

Dlaczego nie odblokować tych projektów poprzez zmodyfikowanie procedur przetargów poprzez dołożenie jednego tylko elementu – „ i sfinansuj“. Czyli może to być – "zbuduj i sfinansuj" – albo – "zaprojektuj, zbuduj i sfinansuj“. Jeżeli Generalna Dyrekcja nie ma dziś pieniędzy na te projekty, a będzie je miała w np. 2020 roku, to przecież nic nie stoi na przeszkodzie, aby budować teraz i płacić za to w 2020 roku.

Jakże wielkie korzyści można z tego osiągnąć! Drogi zostaną zbudowane, poprawi się mapa komunikacyjna kraju. Dla gospodarki – doskonale - firmy drogowe nie upadną, nie przybędzie bezrobotnych, nie będzie dramatycznego zmniejszenia leasingow na samochody, maszyny budowlane, wzrośnie dochód narodowy bezpośrednio z powodu budowy dróg, ale także pośrednio z powodu aktywności zawodowej ludzi, firm. Również Ministerstwo Finansów będzie szczęśliwe – będą spływać podatki, wzmożony ruch pieniądza oznacza większy VAT, mniejsze wydatki na pomoc socjalna. Wszyscy będąa szczęśliwi. Czy aby? A co z długiem publicznym, którego wysokość spędza z powiek sen rządzącym w Polsce i instytucjom finansowym na świecie?
 

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5