Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

GDDKiA: Będą nowe warunki w kontraktach drogowych

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfratsruktury.pl 06.09.2016

PARTNER DZIAŁU


 

GDDKiA: Będą nowe warunki w kontraktach drogowych
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odblokowuje przetargi drogowe. We wrześniu mają ruszyć drugie etapy postępowań, których łączna wartość to ok. 4 mld zł. W odniesieniu do tych kontraktów będą już obowiązywały poprawione warunki kontraktowe.
Na kolejne etapy przetargów branża drogowa czeka od dawna – teraz „odmrożone” mają być postępowania, których pierwsze etapy ogłaszane były jeszcze w 2015 roku. Czas jaki upłynął od tamtego momentu nie został zmarnowany – broni się Jacek Bojarowicz, szef GDDKiA. – Wsłuchiwaliśmy się w to, co mówi branża – mówił podczas konferencji prasowej, na której ogłaszano „wielka ofensywę” przetargów drogowych i kolejowych. Efektem tego mają być zmienione – w zakresie, w jakim jest to na tym etapie możliwe – warunki kontraktów i dokumenty przetargowe także w odblokowywanych postępowaniach.
   
Co się zmieni?

– Po pierwsze, wprowadziliśmy zmiany w programach funkcjonalno-użytkowych – poinformowała Iwona Stępień-Pilipczuk, zastępca dyrektora GDDKiA. – Wprowadziliśmy dodatkowe regulacje uszczegóławiające opis przedmiotu zamówienia, które zmniejszą ryzyka wykonawców – powiedziała.

Zmiany będą dotyczyły także umów, a tu m.in. naliczania kar. – Stosowane dotychczas kary były bardzo restrykcyjne – przyznała zastępczyni szefa GDDKiA. Chodzi zarówno o naruszenie istotnych postanowień umowy, ale i tzw. kary porządkowe, związane np. z opóźnieniami powstającymi na etapie realizacji zadań. – Dzisiaj wprowadzamy taki system, że kary będą naliczone cały czas w przypadku naruszenia istotnych postanowień umowy, ale jednocześnie drobniejsze przewinienia, które nie będą miały wpływu na realizację kontraktu, na etapie realizacji będą zatrzymane, a po zakończeniu kontraktu zostaną zwolnione – wyjaśniała Iwona Stępień-Pilipczuk.

Kolejna istotna zmiana dotyczy przywrócenia instytucji rozjemstwa na kontraktach. – Dotychczas było tak, że wykonawca miał prawo złożenia roszczenia i o ile zapadało rozstrzygnięcie, to odwołanie od tego rozstrzygnięcia mogło być składane wyłącznie do sądu – mówiła wicedyrektor GDDKiA. – Przywróciliśmy instytucję rozjemstwa w kontraktach. Będą powoływane komisje rozjemstwa, które być może pozwolą ograniczyć ilość sporów na kontraktach – powiedziała.

Jak dodał szef GDDKiA Jacek Bojarowicz, wprowadzone zostały także nowe regulacje techniczne, które doprecyzowują warunki wykonywania kontraktów, w efekcie eliminując konieczność interpretowania przepisów i wątpliwości w jaki sposób należy je stosować.  

Teraz odpowiedzialność po dwóch stronach

Jak stwierdził minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, nastąpiła zmiana mentalnościowa. – Jeszcze do niedawna odpowiedzialnością za powodzenie inwestycji był obarczony ten, kto wygrał przetarg i podpisał umowę na realizację przedsięwzięcia – mówił minister. Teraz ma się to zmienić. – Wychodzimy z założenia, że ryzyka powinny być po dwóch stronach i odpowiedzialność za realizację przedsięwzięcia powinna być rozłożona na dwie strony. W tym tkwi sukces całego przedsięwzięcia. Umowy nie mogą być sporządzone tak, że ryzyka są przeniesione tylko i wyłącznie na wykonawców – powiedział minister. Dodał, że z punktu widzenia gospodarki istotny jest również los podwykonawców.

Adamczyk podkreślił, że inwestycja drogowa to przedsięwzięcie, w którym biorą udział dwie strony na całym etapie realizacji, a nie tylko do rozstrzygnięcia przetargu i podpisania umowy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS