Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

GDDKiA: Oskarżenia o rażąco niskie ceny są bezpodstawne

| Paweł Wrabec źródło: RynekInfrastruktury.pl 24.10.2014

PARTNERZY DZIAŁU


 

GDDKiA: Oskarżenia o rażąco niskie ceny są bezpodstawne
fot. GDDKiA

Zobacz więcej na temat:

GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Czy oferta wykonawcy, która jest aż jedną trzecią tańsza od kosztorysu inwestorskiego nie powinna zostać odrzucona jako rażąco niska? Szef warszawskiego GDDKiA w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” zapewnia, że takie podejrzenia w przypadku inwestycji drogowych są bezpodstawne. Bo wszystkie oferty, a zwłaszcza te najbardziej atrakcyjne, są przed zawarciem umowy przez GDDKiA skrupulatnie weryfikowane pod tym właśnie kątem.
Paweł Wrabec, „RynekInfrastruktury.pl”: Komisja Europejska nie zgadza się na dopłacanie do dalszej budowy autostrad, woli byśmy pieniądze przyznane Polsce w ramach obecnej perspektywy na lata 2014 - 2020 wydali na drogi ekspresowe. Stąd pomysł, by A2 biegnącą na wschód od stolicy miała właśnie status drogi ekspresowej. Co z Pana perspektywy oznaczałaby taka zmiana?

Łukasz Lendner, dyr. warszawskiego oddziału GDDKiA: Niewiele. Jesteśmy gotowi to zrobić w każdej chwili. Takie przekwalifikowanie drogi o poziom niższy nie jest bowiem tożsame ze znaczną zmianą jej parametrów technicznych. Mamy przecież drogę S3 z Gorzowa do Szczecina, która ma identyczne parametry co planowana wcześniej na tym odcinku autostrada A3. Z naszego punktu widzenia, zmiany w takim zakresie nie stanowią problemu.

W środowisku budowlanym było głośno o Salini Polska, którego konsorcjum wygrało przetarg na budowę odcinka obwodnicy Marek, tyle że z ceną o jedną trzecią niższą od kosztorysu inwestorskiego. Już nie raz byliśmy świadkami sytuacji, jak z powodu rażąco niskiej ceny wykonawca schodził z budowy. Nie ma Pan takich obaw?

Do podobnych oskarżeń odnosimy się z dużym dystansem. Z takimi zarzutami spotykali się inni zwycięzcy przetargów, którzy dobrze wywiązują się z powierzonych im zadań. W przypadku inwestycji budowanych realizowanych według reguły projektuj i buduj fundamentalne znacznie ma know-how. To, że Metrostav remontuje most Grota w Warszawie za dużo niższą cenę niż proponowała konkurencja, wynika z tego, że jego inżynierowie zaproponowali bardzo funkcjonalne i pozwalające obniżyć koszty rozwiązanie, którego ich koledzy z konkurencyjnych firm nie przedstawili. W przypadku każdego z przetargów rozstrzyganych przez GDDKiA, specjalna komisja dokładnie weryfikuje oferty – i zadaje chętnym do realizacji inwestycji bardzo szczegółowe pytania, zwłaszcza gdy oferta wydaje się wyjątkowo atrakcyjna. Tak było również przy przetargu na obwodnicę Marek.

Na odcinku trasy S8 Opacz- Paszków Strabag stosuje innowacyjną technologie - nawierzchnię długowieczną, przez co nawierzchnia musi być droższa od tej standardowej. Czy to tylko eksperyment, czy też dowód na to, że przestaje się liczyć tylko najniższa cena?

Zdecydowanie ta druga opcja. W chwili obecnej ta technologia jest już dopuszczona na wszystkich projektach znajdujących się w postępowaniach przetargowych GDDKiA. Dodatkowy koszt wprowadzenia tej inwestycji na odcinku S8 Opacz - Paszków nie przekroczy 2 proc. wartości inwestycji. Umieszczone przez nas zapisy w SIWZ sprawiają, będzie on miał odzwierciedlenie w składanych ofertach. Z analizy ekonomicznej przeprowadzonej wspólnie z firmą Strabag wynika, że ten skromny dodatkowy nakład zwróci się dziesięciokrotnie dzięki niższym kosztom napraw drogi podczas jej eksploatacji. Nie wspominając o 18 letniej gwarancji przedstawionej przez wykonawcę.

Ale czy w ten sposób GDDKiA nie naraża się na zarzut, że preferuje w przetargach rozwiązanie jednej firmy?

Absolutnie nie ma takiego ryzyka. Obecnie zastosowaną technologię mogą realizować również pozostali wykonawcy obecni na polskim rynku. Sukces rozwiązania zaproponowanego przez Strabag wynika przede wszystkim z technicznego odwrócenia warstw konstrukcyjnych - wiążącej i podbudowy – tak by warstwa bardziej elastyczna i odporna na zniekształcenie znalazła się na spodzie konstrukcji i zabezpieczała ją przed spękaniem.
Z technicznego punktu widzenia jest to nowe rozwiązanie, ale jego odtworzenie nie powinno stanowić żadnego problemu dla inżynierów pozostałych firm obecnych na polskim rynku. Nie ma więc ryzyka, że jedna z firm będzie preferowana.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5