W 2014 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddała do użytku w sumie około 328 km nowych dróg. Aktualnie realizowane są kontrakty, dzięki którym powstanie kolejne 496 km nowych tras, a inwestycje obejmujące ponad 936 km dróg są na etapie postępowań przetargowych.
GDDKiA informuje, że według projektu nowego PBDK na lata 2014-2020, planowane jest wybudowanie 2227,9 km nowych dróg krajowych: 71,5 km autostrad, 1790,3 km dróg ekspresowych oraz 35 obwodnic o łącznej długości 366,1 km, w tym 84,4 km na parametrach drogi ekspresowej.
Zmiany w relacjach z wykonawcami
W kończącym się roku GDDKiA starała się poprawić komunikację na linii inwestor – projektant – wykonawca – nadzór. W tym celu opracowano nowe dokumenty, a w umowach wprowadzono nowe zapisy. Wypracowano nowe Specyfikacje Techniczne, nowe katalogi do projektowania nawierzchni, znowelizowano również Warunki Techniczne WT1 i WT2.
W nowo zawieranych umowach z GDDKiA stosuje się szereg instrumentów mających usprawnić realizację inwestycji. Wykonawcy mogą między innymi występować o płatność częściej niż raz w miesiącu, stosowana jest waloryzacja cen jednostkowych, możliwa jest również waloryzacja płatności w aneksowanym terminie realizacji umowy.
Wykonawcy otrzymują też zaliczki w wysokości od 5% do 10% wartości umowy. GDDKiA wprowadziła również płatność za materiały zgromadzone na placu budowy lub w miejscu uzgodnionym i zaakceptowanym przez inżyniera.
GDDKiA stosuje też narzędzia monitorowania postępu robót i angażowania wykonawcy, stara się minimalizować kary umowne oraz przewiduje w kontrakcie gradację kar umownych. GDDKiA podkreśla w rocznym podsumowaniu dążenie do lepszej ochrony podwykonawców, dostawców i usługodawców.
Nadzór nad jakością
Największy polski zamawiający podkreśla zabiegi o zwiększanie jakości realizowanych budów, Opublikowany niedawno przez GDDKiA ranking jakości wskazuje, że z 18 generalnych wykonawców, wyniki ośmiu oceniono jako „dobre’.
W trzech kwartałach tego roku, przebadano łącznie na zadaniach inwestycyjnych blisko 17,5 tys. próbek, z czego 2,5 tys. nie spełniała wymagań (nieco ponad 15%). Założonym przez GDDKiA celem w zakresie systemu zarządzania jakością jest osiągniecie poziomu poniżej 10% wyników negatywnych w całości wykonywanych próbek badawczych.
Rozwój systemu viaTOLL
Funkcjonujący od lipca 2011 roku system viaTOLL pozwolił wygenerować do 16 grudnia 2014 roku niemal 3,9 mld zł, z czego w 2014 roku przychody wyniosły 1,377 mld zł. Przy czym 1,194 mld zł pochodzi z elektronicznego systemu poboru opłat, natomiast 183,525 tys. zł z poboru manualnego.
W kończącym się roku dokonano rozszerzeń systemu viaTOLL o 26,29 km. W sumie systemem objęto do tej pory 2919,29 km dróg w Polsce.
Jutro na naszym portalu przedstawimy wszystkie nowe odcinki dróg, jakie w 2014 roku wybudowała GDDKiA.