Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

GDDKiA rozdysponowała już 8,02 mld zł z POIiŚ 2014-2020

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 26.10.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

GDDKiA rozdysponowała już 8,02 mld zł z POIiŚ 2014-2020
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ostatnich dniach podpisało osiem umów na dofinansowania w ramach III i IV osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Beneficjentem wszystkich projektów jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wcześniej podpisane zostało jeszcze pięć umów. Łączna wartość 13 podpisanych kontraktów to 8,02 mld zł.
Środki dotychczas rozdysponowane dla projektów GDDKiA CUPT to już 8,02 mld zł dofinansowania z Unii Europejskiej. Stanowi to ok. 9,5% z kwoty dostępnej dla projektów w POIiŚ 2014-2020. Łącznie Generalna Dyrekcja ma do wykorzystania ponad 84 mld zł. Wartość umów na unijne dofinansowanie, podpisanych w ostatnich dniach, wynosi 4,73 mld zł. Inwestycje, w których realizacji ta kwota ma pomóc, będą w sumie kosztować 9,43 mld zł.

Trzy odcinki S7

W ramach wcześniej wspomnianych, ośmiu umów dofinansowana zostanie budowy trzech odcinków drogi ekspresowej S7. Pierwszy z nich to fragment Miłomłyn – Olsztynek. Znajduje się on w województwie warmińsko-mazurskim, a jego całkowity koszt to 2,2 mld zł, z czego 1,17 mld zł pokryje UE. Jest to najdroższa inwestycja z tych, które w ostatnim czasie otrzymały dofinansowanie. W ramach przedsięwzięcia powstanie blisko 39 km drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu, pasem dzielącym i obustronnymi pasami awaryjnymi.

Droga S7 zostanie dodatkowo uzupełniona o kolejne dwa odcinki. Pierwszy z nich będzie prowadził z Chęcin do Jędrzejowa. Ma on docelowo liczyć ponad 21,5 km, zawierać trzy węzły drogowe, a głównym celem projektu jest zmniejszenie ruchu na drogach lokalnych. Jego koszt 1,3 mld zł, z czego 587 mln zł zapłaci UE. to Drugi stanowi wschodnią obwodnicę Krakowa. Ma mieć 4,5 km i wplatać się w sieć drogową miasta. W ramach inwestycji wartej 679 mln zł, dla której dofinansowanie wynosi 320 mln zł, mają powstać również dwa węzły oraz ma być przebudowana linia tramwajowa.

Jeden mld zł dla S8

Unijne dofinansowanie pomoże również na uzupełnienie trasy ekspresowej S8 z Warszawy w kierunku Białegostoku. Generalna Dyrekcja otrzyma łącznie 1,009 mld zł na dwie inwestycje, których całkowita wartość to 2,15 mld zł. Pierwsza z nich to podniesienie klasy starej DK-8, na odcinku Marki – Radzymin, do klasy drogi ekspresowej. Ten, często zakorkowany, wyjazd z Warszawy od dawna oczekuje na modernizację. Trasa, na której będą prowadzone prace, liczy 15,4 km. Po jej ukończeniu drogą szybkiego ruchu będzie można dojechać z Warszawy do Wyszkowa.

Drugi odcinek S8, który otrzyma dofinansowanie z UE, będzie zaczynał się zaraz za Zambrowem, dokładnie w miejscowości Wiśniewo i prowadził na wschód, do Jeżewa. Celem przedsięwzięcia jest przebudowa ok. 30 km DK-8 i podniesienie jej parametrów do drogi typu S. Na całym modernizowanym odcinku przewidziano przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu i obustronnymi pasami awaryjnymi. W ramach inwestycji wybudowane zostaną cztery węzły drogowe: Gosie, Mężenin, Sikory i Kobylin. Projekt przyczyni się do zwiększenia skomunikowania województwa podlaskiego.

Kolejne trzy umowy

Poza trasami S7 i S8, w ramach nowo podpisanych umów, pieniądze na realizację z UE otrzymają odcinki dróg S3, S19 oraz S51. W przypadku S3, będzie to fragment w województwie lubuskim. Mowa o 61 km drogi ekspresowej, z którą GDDKiA będzie musiała zapłacić 1,3 mld zł. Realizacja inwestycji będzie znacznie ułatwiona z uwagi na unijną pomoc, która pokryje ponad 50% potrzebnej kwoty i wyniesie 700,1 mln zł.

Unijne pieniądze przyśpieszą także dużą inwestycję w ciągu drogi S51 w województwie warmińsko-mazurskim. Trasa, która docelowo ma połączyć Olsztyn z Olsztynkiem, będzie kosztować 1,56 mld zł, z czego 867,3 mln zł będzie pochodziło z dofinansowania UE. DK51 łączy Olsztyn z drogą ekspresową S7 i stanowi dojazd do międzynarodowego przejścia granicznego z Federacją Rosyjską w Bezledach, przez co realizacja projektu jest szczególnie ważna. Obecnie ruch na tej drodze ma charakter zarówno tranzytowy jak i lokalny. Jednym z głównych celów inwestycji jest separacja ruchu lokalnego od tranzytowego poprzez uporządkowanie dostępności drogi S51.

Na dofinansowanie inwestycji drogowej załapało się również województwo lubelskie. Tam wybudowane zostanie 9,8 km drogi ekspresowej, która połączy węzeł Lublin Sławinek i węzeł Lublin Węglin. Jest to jedna z tańszych inwestycje, na które umowy z Unią zostały podpisane w ostatnich dniach. Jej koszt to 619,84 mln zł, a dofinansowanie wyniesie 273,97 mln zł.

To dopiero początek

W Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 na dofinansowanie inwestycji transportowych przewidziano ponad 84 mld zł. W tej chwili podpisane zostało 13 umów z UE, których łączna wartość stanowi ok. 9,5% całej kwoty, którą nasz kraj może wykorzystać.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5