Naczelna Izba Kontroli wskazuje nieprawidłowości w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Problemy wskazane przez NIK to m. in. brak informacji o utrudnieniach na drogach, zły nadzór czy nieuczciwość niektórych pracowników. GDDKiA tłumaczy się z oskarżeń.
NIK kontroluje sześć oddziałów
NIK swoją kontrolę podzieliła na pięć obszarów działalności. W oświadczeniu Generalnej Dyrekcji odpowiadającym na informację podaną przez NIK czytamy głównie o wynikach pozytywnych mimo nieprawidłowości. Kontroli został poddane jednostki w Łodzi, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku, Szczecinie i Olsztynie. Najwięcej zastrzeżeń pojawiło się wobec łódzkiego oddziału GDDKiA.
Obecnie rozpatrywane są wnioski pokontrolne. W przypadku uwag zgłaszanych do funkcjonowania oddziału w Krakowie Generalna Dyrekcja wyciągnęła konsekwencje służbowe wobec jednego z pracowników, który z uwagi na popełnione przewinienia stracił pracę.
Przewinienia w Łodzi
Jedyny negatyw, na którym skupiono się w oświadczeniu to nieprawidłowości w działalności prowadzonej przez łódzki oddział. Tam, jak wynika z raportu, drogowcy nie brali pod uwagę tego, żeby remonty nie utrudniały życia kierowcom. Łódzka GDDKiA nie uzgadniała z wykonawcami dokładnych terminów i przedziałów godzinowych prowadzenia remontów. Dodatkowo pojawiały się sytuacje, w których podawane informacje na temat utrudnień były nieprawdziwe.
Dochodzą także zarzuty dotyczące konfliktu interesów. W łódzkim oddziale w rozstrzyganiu przetargów brały udział osoby, których członkowie rodzin byli zatrudnieni w firmach wygrywających przetargi. Co więcej, niektórzy pracownicy GDDKiA w Łodzi wykonywali prace na zlecenia firm wygrywających przetargi, wykorzystując do tego sprzęt i pojazdy Generalnej Dyrekcji. Zdarzało się również, że pracownicy pełniący dyżury przy zimowym utrzymaniu dróg zatwierdzali protokoły odbioru za te usługi oraz jednocześnie sprawdzali faktury za ich realizację.
Po odwołaniu się, w ramach prowadzonego przez NIK postępowania Komisja Rozstrzygająca uwzględniła zastrzeżenia w całości dotyczące obszaru piątego czyli nadzoru nad realizacją zadań utrzymaniowo-remontowych sieci dróg krajowych, usuwając negatywną ocenę cząstkową. Ostatecznie dwa z pięciu ocenianych obszarów otrzymały ocenę negatywną.
Więcej uchybień
GDDKiA broni się mówiąc, że część prac remontowych w okresie wzmożonego ruchu była wstrzymywana. Jej zadaniem o wszystkich trwających utrudnieniach kierowcy byli informowani wszelkimi możliwymi sposobami. Z wystosowanego oświadczenia można wywnioskować, że uchybienia są niewielkie, a ogólna ocena jest pozytywna. Nie kłóci się to z raportem jednak nieprawidłowości przedstawione przez NIK są poważniejsze niż mogłoby się to wydawać.
W większości oddziałów problemy dotyczyły między innymi nierzetelnego weryfikowania ofert wykonawców na zimowe utrzymanie dróg lub opóźnień w przygotowaniach do sezonu zimowego. NIK wytyka również to, że obowiązkowe objazdy i kontrole dróg krajowych były przeprowadzane niezgodnie z przyjętymi zasadami, czynności te dokumentowano nierzetelnie.
GDDKiA oskarżono też o niedostateczny nadzór nad firmami zajmującymi się kompleksowym utrzymaniem dróg. Jednolite zasady określające częstotliwość i terminy wykonywania prac nie były ustalone, co powodowało różnice w standardzie utrzymania różnych odcinków dróg.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.