Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Regulacje - Polska

GDDKiA tłumaczy się z oskarżeń NIK

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 21.08.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

GDDKiA tłumaczy się z oskarżeń NIK
fot. GDDKiA

Zobacz więcej na temat:

Raporty
Utrzymanie dróg
GDDKiA
NIK

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Naczelna Izba Kontroli wskazuje nieprawidłowości w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Problemy wskazane przez NIK to m. in. brak informacji o utrudnieniach na drogach, zły nadzór czy nieuczciwość niektórych pracowników. GDDKiA tłumaczy się z oskarżeń.
NIK kontroluje sześć oddziałów

NIK swoją kontrolę podzieliła na pięć obszarów działalności. W oświadczeniu Generalnej Dyrekcji odpowiadającym na informację podaną przez NIK czytamy głównie o wynikach pozytywnych mimo nieprawidłowości. Kontroli został poddane jednostki w Łodzi, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku, Szczecinie i Olsztynie. Najwięcej zastrzeżeń pojawiło się wobec łódzkiego oddziału GDDKiA.

Obecnie rozpatrywane są wnioski pokontrolne. W przypadku uwag zgłaszanych do funkcjonowania oddziału w Krakowie Generalna Dyrekcja wyciągnęła konsekwencje służbowe wobec jednego z pracowników, który z uwagi na popełnione przewinienia stracił pracę.

Przewinienia w Łodzi

Jedyny negatyw, na którym skupiono się w oświadczeniu to nieprawidłowości w działalności prowadzonej przez łódzki oddział. Tam, jak wynika z raportu, drogowcy nie brali pod uwagę tego, żeby remonty nie utrudniały życia kierowcom. Łódzka GDDKiA nie uzgadniała z wykonawcami dokładnych terminów i przedziałów godzinowych prowadzenia remontów. Dodatkowo pojawiały się sytuacje, w których podawane informacje na temat utrudnień były nieprawdziwe.

Dochodzą także zarzuty dotyczące konfliktu interesów. W łódzkim oddziale w rozstrzyganiu przetargów brały udział osoby, których członkowie rodzin byli zatrudnieni w firmach wygrywających przetargi. Co więcej, niektórzy pracownicy GDDKiA w Łodzi wykonywali prace na zlecenia firm wygrywających przetargi, wykorzystując do tego sprzęt i pojazdy Generalnej Dyrekcji. Zdarzało się również, że pracownicy pełniący dyżury przy zimowym utrzymaniu dróg zatwierdzali protokoły odbioru za te usługi oraz jednocześnie sprawdzali faktury za ich realizację.

Po odwołaniu się, w ramach prowadzonego przez NIK postępowania Komisja Rozstrzygająca uwzględniła zastrzeżenia w całości dotyczące obszaru piątego czyli nadzoru nad realizacją zadań utrzymaniowo-remontowych sieci dróg krajowych, usuwając negatywną ocenę cząstkową. Ostatecznie dwa z pięciu ocenianych obszarów otrzymały ocenę negatywną.

Więcej uchybień

GDDKiA broni się mówiąc, że część prac remontowych w okresie wzmożonego ruchu była wstrzymywana. Jej zadaniem o wszystkich trwających utrudnieniach kierowcy byli informowani wszelkimi możliwymi sposobami. Z wystosowanego oświadczenia można wywnioskować, że uchybienia są niewielkie, a ogólna ocena jest pozytywna. Nie kłóci się to z raportem jednak nieprawidłowości przedstawione przez NIK są poważniejsze niż mogłoby się to wydawać.

W większości oddziałów problemy dotyczyły między innymi nierzetelnego weryfikowania ofert wykonawców na zimowe utrzymanie dróg lub opóźnień w przygotowaniach do sezonu zimowego. NIK wytyka również to, że obowiązkowe objazdy i kontrole dróg krajowych były przeprowadzane niezgodnie z przyjętymi zasadami, czynności te dokumentowano nierzetelnie.

GDDKiA oskarżono też o niedostateczny nadzór nad firmami zajmującymi się kompleksowym utrzymaniem dróg. Jednolite zasady określające częstotliwość i terminy wykonywania prac nie były ustalone, co powodowało różnice w standardzie utrzymania różnych odcinków dróg.

Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5