Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

GDDKiA: Utrzymaj standard to kompleksowa usługa. Nie można jej porównać z kosztami pojedynczych czynności

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 30.03.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

GDDKiA: Utrzymaj standard to kompleksowa usługa. Nie można jej porównać z kosztami pojedynczych czynności
fot. Zoobek, commons.wikimedia.org, CCA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wskaźnikowy model utrzymania dróg zapewnia jakość utrzymania, bezpieczeństwo oraz komfort podróżowania, dzięki całodobowej obecności służb na drodze. Kosztuje to średnio 26% mniej niż w systemie mieszanym – stwierdza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w odpowiedzi na raport NIK, w którym Izba skrytykowała system utrzymania dróg krajowych.
NIK zarzuciła m.in., że zarządca dróg krajowych stosuje model „Utrzymaj standard”, który, w ocenie kontrolerów, jest droższy od systemu tradycyjnego. W raporcie pokontrolnym przedstawiono kwoty, które miałyby potwierdzać nieefektywność modelu preferowanego przez krajowego zarządcę dróg, który uzasadnia swój wybór m.in. efektywnością ekonomiczną? Skąd te odmienne wnioski?

Błędnie zestawione dane


„W raporcie NIK błędnie zestawiono koszty niektórych elementów utrzymania zimowego dróg w modelu „mieszanym”, z kosztami kompleksowego utrzymania całej drogi we „Wskaźnikowym Modelu Utrzymania Dróg” – stwierdza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w odpowiedzi na zarzuty inspekcji. W stanowisku przekazanym portalowi „RynekInfrastruktury.pl” zauważa, że porównywanie kosztów jedynie niektórych czynności utrzymania zimowego z kosztami wszystkich utrzymaniowych czynności wykonywanych na drodze, w tym napraw barier energochłonnych, ewentualnego zabezpieczenia wypadków, 24-godzinnego monitoringu dróg i wielu innych, jest bezpodstawne.

Nieporównywalne modele

– Zakres prac obu modeli jest różny, a co za tym idzie, ich wartości też są zupełnie inne, dlatego nie można ich oceniać według jednego mianownika – stwierdza rzecznik prasowy GDDKiA Jan Krynicki.
W informacji pokontrolnej NIK wskazano, że stosowanie kontraktów typu Utrzymaj standard może nie być optymalnym rozwiązaniem pod względem optymalizacji kosztów. – Należy jednak wskazać, że w analizie kosztów utrzymania poniesionych w 2012 r., w systemie mieszanym sporządzonej przez NIK, nie zostały uwzględnione bardzo istotne wydatki ponoszone przez GDDKiA na zakupy sprzętu utrzymaniowego czy koszt zatrudnienia pracowników do utrzymania dróg – zauważa Jan Krynicki.

Korzyści również dla branży


„Wskaźnikowy Model Utrzymania Dróg” zapewnia jakość utrzymania, bezpieczeństwo oraz komfort podróżowania, poprzez całodobową obecność służb na drodze, co kosztuje średnio 26% mniej niż w systemie mieszanym – stwierdza GDDKiA. Oprócz korzyści zarządczych i finansowych dla Generalnej Dyrekcji, niesie za sobą również korzyści dla branży robót utrzymaniowych, m.in. poprzez połączenie dotychczas rozproszonych usług. Pozwala to na optymalizowanie kosztów.
Generalna Dyrekcja zwraca także uwagę, że blisko 60% firm realizujących kontrakty w modelu Utrzymaj standard to firmy polskie, które generują wpływy do budżetu państwa m.in. z podatku VAT, ubezpieczeń, czy PIT. Tworzą także nowe miejsca pracy.

W przesłanym naszej redakcji stanowisku, GDDKiA przypomina, że bieżące utrzymanie sieci drogowej obejmuje letnie i zimowe utrzymanie autostrad, dróg ekspresowych oraz m.in. utrzymanie zieleni, odśnieżanie, utrzymanie obiektów mostowych oraz zapleczy technicznych. Wszystkie te czynności wymagają zapewnienia finasowania w kwocie około 4,2 mld zł rocznie.

„Dążąc do jak najlepszej jakości budowanych dróg oraz zapewnienia utrzymania istniejącej sieci dróg w jak najwyższym standardzie, GDDKiA koncentruje się na kontroli i zapewnianiu jakości w czasie całego cyklu budowy i utrzymania drogi, co finalnie przekłada się na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego” – stwierdza GDDKiA.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5