Partnerzy serwisu:

 

Porty | Intermodal i logistyka - Gdynia

Gdynia: Stabilny poziom przeładunków w porcie

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 28.09.2015

 

Gdynia: Stabilny poziom przeładunków w porcie
fot. Port Gdynia

Więcej z regionu:

Gdynia

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Przeładunki w gdyńskim porcie w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy spadły on 1,9 tys. ton w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Taki wynik oznacza stabilność portu. Na słabszym poziomie są drobnica, węgiel i koks, ale są sektory, w których odnotowano znaczny wzrost. W tej sytuacji zarząd stawia na rozwój poprzez inwestycje. Do końca roku mają zostać ukończone cztery duże projekty.
– Podstawowym zadaniem Zarządu Portu Morskiego Gdynia jest jak największy rozwój. W tym celu infrastruktura portowa dostosowywana jest do wciąż rosnących oczekiwań rynku. Dzięki dużym nakładom inwestycyjnym ze strony samego portu oraz podmiotów operacyjnych realizujących własne projekty możliwe jest utrzymanie pozycji Portu Gdynia w czołówce na terenie południowego Bałtyku – informuje portal „RynekInfrastruktury.pl” Zarząd Portu Morskiego Gdynia. – Na takiej sytuacji korzystają również pozostali uczestnicy obrotu portowego czyli m. in. firmy spedycyjne, agencyjne, kontrolne przewoźnicy – dodaje.

Stabilne przeładunki

W pierwszym półroczu 2015 roku widać niewielki spadek przeładunków w gdyńskim porcie. Słabsze wyniki, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, osiągnięto w sektorze drobnicy, węgla i koksu. Na ogólny wynik oddziałuje to jednak w niewielkim stopniu. Znacznie bardziej w oczy rzucają się przeładunki zbóż (wzrost o 886,4 tys. ton) czy drewno (wzrost o 13,8 tys. ton). Ostatecznie ogólny wynik jest na stabilnym poziomie i wynosi 12 642,1 tys. ton w pierwszych ośmiu miesiącach 2015 roku. Również słabsze wyniki odnotowano w samym sierpniu. Porównując lata 2014 i 2015 przeładunki spadły o 257,8 tys. ton. W tym miesiącu najgorzej wypadają sektory drobnicy, zboża, węgla i koksu.

Port stawia na rozwój poprzez inwestycje

Tylko w 2014 roku, ZPMG wydatkował na inwestycje 194 mln zł. – Do tej kwoty należy dodać projekty realizowane przez podmioty operacyjne. Łączne nakłady inwestycyjne zarządu portu w latach 2003 – 2014 wyniosły ponad 1,164 mld zł. Ponad 70 % tej wartości to inwestycje w infrastrukturę portową, z czego około 1/3 stanowią fundusze unijne z perspektywy budżetowej 2007 – 2013 ze środków Funduszu Spójności – Programu Infrastruktura i Środowisko – informuje Zarząd Portu.

Do końca 2015 roku zakończone mają zostać cztery inwestycje, nad którymi trwają prace w porcie. Pierwsze trzy realizowane projekty to przebudowy nabrzeży. Prace trwają na nabrzeżach Szwedzkim, Bułgarskim i Rumuńskim. Wszystkie z nich ostatecznie będą miały głębokość 15,5 m, a łączna wartość inwestycji wynosi 243,5 mln zł netto.

Ostatni realizowany projekt dotyczy przebudowy intermodalnego terminalu kolejowego. Ta inwestycja umożliwi zwiększenie udziału przewozów intermodalnych kolejowych w obsłudze Portu Gdynia od strony lądu, a jej wartość sięgnie 74,6 mln zł netto.

Port się zmieni

W ciągu kolejnych trzech lat Zarząd Portu Morskiego Gdynia planuje wydać ok. 600 mln zł. – Podstawowym założeniem strategii rozwoju jest przekształcenie gdyńskiej przystani z portu feederowego w hub kontenerowy i port oceaniczny. Stąd kluczowe, realizowane obecnie inwestycje związane są z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury portowej do parametrów umożliwiających przyjmowanie statków masowych i kontenerowych klasy panamax oraz zwiększeniem udziału transportu kolejowego w ładunkowej obsłudze portu – podaje Zarząd Portu.

Zboże ważnym sektorem

Mimo spadków w sektorze zboża w sierpniu br. Port Gdynia nadal jest liderem obsługi zbóż i pasz w Polsce. Aby bardziej rozwinąć ten sektor port, we współpracy z firmami działającymi na jego terenie, inwestuje w nowe powierzchnie magazynowe. W maju br. oddany do użytku został nowy magazyn zbożowo-paszowy przy nabrzeżu Śląskim. Jego pojemność to 60 tys. ton. Zarząd Morskiego Portu Gdynia wydał na realizację tego projektu 26 mln zł netto, drugie tyle dołożył dzierżawca Morski Terminal Masowy Gdynia, który zapłacił za instalacje i urządzenia przeładunkowe.

Podobny obiekt, pozwalający na składowanie 30 tys. ton zboża lub śruty sojowej eksploatowany jest w gdyńskim porcie od grudnia ubiegłego roku przez Bałtycki Terminal Zbożowy. W tym przypadku również koszty urządzeń i technologii poniósł użytkownik.

Więcej na ten temat przeczytasz w Monitorze, a w nim:
  • poznasz dokładne wyniki przeładunków w gdyńskim porcie,
  • dowiesz się jakie są szczegóły inwestycji,
  • znajdziesz informacje o kolejnych realizowanych projektach.


Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS