Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Pozostałe - Polska

Gdzie te drogowe przetargi?

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 12.08.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Gdzie te drogowe przetargi?
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W branży budownictwa infrastrukturalnego trwa oczekiwanie na nowe zamówienia. Jeszcze jakiś czas temu uzasadnieniem dla niewszczynania postępowań mogły być przepisy o zamówieniach publicznych, które nie zostały na czas dostosowane do unijnych dyrektyw. Po nowelizacji miała ruszyć lawina. Znowelizowane Prawo zamówień publicznych obowiązuje od 28 lipca, a w przetargach –  zwłaszcza tych największych – raczej cisza.
Czy czekali na nowe przepisy

Zmieniona ustawa Prawo zamówień publicznych miała wejść w życie najpóźniej 18 kwietnia tego roku, bo tego wymagała od nas Unia. Po tym jak zaprzestano prac nad przygotowanym wcześniej obszernym projektem i zdecydowano o zrealizowaniu tzw. małej nowelizacji, prace opóźniły się. Tym samym pojawiła się obawa, że przetargi na zadania dofinansowane z UE, ogłoszone na podstawie niedostosowanych do dyrektyw przepisów mogą napotkać problemy przy rozliczaniu. Specjalny apel w tej sprawie skierowało nawet do samorządów Ministerstwo Rozwoju. Proszono w nim o powstrzymanie się z ogłaszaniem nowych postępowań do czasu wejścia w życie nowelizacji Pzp. Czy wpłynęło to na rynek?

– Planowaliśmy jeszcze w I połowie roku rozpocząć sukcesywne ogłaszanie przetargów na duże inwestycje drogowe finansowane w oparciu o nowy Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. Na sześć zadań dysponowaliśmy zezwoleniami na realizację inwestycji drogowej, jednak ze względu na nowelizację ustawy wstrzymaliśmy się z uruchomieniem procedury zamówienia publicznego – przyznaje Michał Sitarek z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy.

– W poprzedniej perspektywie, w której również nowelizowana była ustawa, mieliśmy złe doświadczenia związane z ogłaszaniem zamówień publicznych w oparciu o starsze przepisy – dodaje. ZDW naraził się wówczas na zarzut ograniczenia rynku poprzez stosowanie nieodpowiednich przepisów, dlatego teraz dostosował się do sugestii MR. – Wstrzymaliśmy ogłoszenie przetargów do czasu wejścia w życie nowej ustawy, by zminimalizować ryzyko jakichkolwiek nieprawidłowości. W najbliższym czasie sukcesywnie zamierzamy ogłaszać przetargi na realizację zadań z dofinansowaniem europejskim – zapowiada przedstawiciel ZDW.

Nie wszędzie tak było. Niedostosowanie przepisów do dyrektyw nie spowodowało wstrzymywania przetargów na roboty budowlane. – O ile takie zamówienia wystąpią jeszcze w 2016 roku, nastąpi to bez związku z okresem niezgodności przepisów polskich i europejskich – mówi Marcin Nowicki z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi. Jak wyjaśnia, postępowania wszczynane w trakcie nowelizacji przepisów, były dostosowywane do nowych zasad, ale nie były wstrzymywane. – Oczywiście planujemy i przygotowujemy nadal nowe przetargi na budowę dróg ¬ mówi Nowicki.

Nowelizacja przepisów nie miała też wpływu na terminy ogłaszania postępowań przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie. – Wszystkie zadania wynikające z planu, ZDW realizuje zgodnie z założeniami poczynionymi przed nowelizacją Pzp – informują portal „RynekInfrastruktry.pl” służby prasowe tej jednostki. Przełomu w liczbie przetargów zatem nie będzie.

– Po wejściu w życie nowelizacji ustawy Prawo Zamówień Publicznych, zamówienia publiczne w Mazowieckim Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Warszawie będą realizowane na nowych zasadach – podkreśla z kolei Monika Burdon, rzeczniczka prasowa MZDW. Jak mówi, w pierwszej kolejności muszą zostać dopracowane nowe dokumenty przetargowe i regulaminy dotyczące zamówień publicznych – Wynika to również z braku aktów normatywnych niezbędnych do wdrożenia nowych przepisów – stwierdza. – Po tym okresie przetargi będą ogłaszane na nowych zasadach – zapowiada.

Duże przetargi pod znakiem zapytania

Nowe zasady wdraża także Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. – GDDKiA wprowadzała już kryteria jakościowe, m.in. w ostatnich postępowaniach na nadzór, a mowa tu o zatrudnieniu na umowy o pracę. Według nowej ustawy sprawa zatrudnienia staje się już standardem – wskazuje Jan Krynicki, rzecznik prasowy. Jak mówi, w stosowanym jeszcze wcześniej kryterium metodyki oceniane były m.in. sposób kontrolowania placów budowy, czy szkolenia pracowników firm inżynierskich.

– Obecnie w przypadku postępowań na roboty budowlane GDDKiA opracowuje nowe kryteria jakościowe – informuje Krynicki. W ramach tych prac prowadzona jest m.in. wymiana doświadczeń z branżą i środowiskiem naukowym, w tym na forum Rady Ekspertów.

To właśnie na te nowe zasady powoływał się niedawno wiceminister Jerzy Szmit informując, że nowe przetargi będą ogłaszane dopiero jesienią. Jednak nie trudno się domyślić, że równie ważną kwestią jak nowe reguły są pieniądze. Bez zielonego światła od ministra finansów najlepsze zasady nie pomogą.

Jak dowiadujemy się w GDDKiA, dyrekcja realizuje obecnie inwestycje na ponad 1,3 tys. km dróg i prowadzi postępowania przetargowe na ponad 700 km nowych dróg. Tyle że kolejne etapy ogłoszonych wcześniej postępowań utknęły, natomiast nowe ogłoszenia się nie pojawiają. Jedynym postępowaniem ogłoszonym w ostatnich miesiącach jest przetarg na koncepcję programową dla DK-16 na odcinku Borki Wielkie – Mrągowo wraz z obwodnicą Mrągowa. Dodatkowym kryterium zastosowanym obok ceny jest tutaj doświadczenie zespołu projektowego.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS