Gliwiczanie już pobrali połowę z 10 tys. promocyjnych urządzeń viaAuto, które przeznaczone zostały do wykorzystywania w przejazdach przez bramki na placach poboru opłat Autostradowej Obwodnicy Gliwic (AOG). Ta liczba urządzeń rozeszła się w ciągu pierwszych trzech dni od momentu podpisania porozumienia pomiędzy Kapsch Telematic Services a Gliwicami – miastem, dla którego mieszkańców operator sytemu poboru opłat przygotował specjalną ofertę.
List intencyjny parafujący współpracę został podpisany 18 maja. – Do dzisiaj rozdaliśmy około 5 tys. urządzeń pokładowych. W pierwszych trzech dniach w kolejkach ustawiały się po nie tłumy. Teraz rozdanie kolejnych już będzie działo się wolniej. W kolejkach po odbiór ustawia się po kilka osób – mówi portalowi RynekInfrastruktury.pl Marek Jarzębowski, rzecznik gliwickiego magistratu.
Urządzenia viaAuto są rozdawane w Urzędzie Miejskim. Specjalne stanowiska obsługują miejscy urzędnicy oraz pracownicy firmy Kapsch, którzy użytkowników i urządzenia elektronicznie rejestrują i wydają kody dostępowe.
Urządzenia viaAuto są rozdawana bezpłatnie, ale ich aktywacja, a więc doładowanie, to koszt 20 zł. Ta kwota pozostanie na urządzeniu jeśli wykorzystywane będzie wyłącznie na obwodnicy Gliwic. Ale kierowcy mogą za jego pośrednictwem wnosić elektronicznie opłaty również na pozostałej sieci państwowych płatnych autostrad. Oczywiście, wiąże się to z wykorzystaniem środków i koniecznością doładowania urządzenia.
Gliwice są jednym z lepiej skomunikowanych miast w Polsce dzięki lokalizacji na skrzyżowaniu autostrad A4 i A1. Niestety jest to również jeden z najbardziej zatłoczonych ciągów komunikacyjnych. W ostatnim tygodniu kwietnia operator systemu poboru opłat odnotował rekordową dobową liczbę transakcji – ponad 103 000 na całym odcinku A4. Tak wysokie natężenie ruchu sprawia, że na bramkach wjazdowych i zjazdowych z Autostradowej Obwodnicy Gliwic mogą tworzyć się zatory drogowe, uciążliwe zwłaszcza w okresach wakacyjnych i w trakcie świąt.
– Podpisanie listu intencyjnego to początek współpracy z Gliwicami. Naszym wspólnym celem jest poprawa jakości życia mieszkańców Gliwic i całej aglomeracji. Mniejsze korki to oszczędność na paliwie i czasie, a także mniejsze obciążenie dla środowiska naturalnego – mówił Marek Cywiński, dyrektor zarządzający Kapsch Telematic Services, podsumowując podpisanie porozumienia o współpracy z Gliwicami.
Licząca około 20 kilometrów Autostradowa Obwodnica Gliwic została włączona do sieci dróg płatnych w ramach systemu viaTOLL 1 czerwca 2012 r. Jednak ze względu na ogromne znaczenie tego odcinka dla ruchu lokalnego z obowiązku uiszczenia opłaty zwolnieni zostali podróżujący motocyklami oraz pojazdami samochodowymi (DMC < 3,5 tony) pomiędzy węzłami Kleszczów i Sośnica. W praktyce oznacza to, że wjeżdżając na odcinek przy węźle Kleszczów, Ostropa, Bojków lub Sośnica, muszą oni pobrać tzw. bilet zerowy, który następnie oddają przy zjeździe. Urządzenie viaAuto usprawnia przejazd, stanowiąc dla kierowców swego rodzaju pilot do autostradowej bramki.