Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Regulacje - Polska

Gminy nie chcą już finansować dawnych dróg krajowych

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl/ Dziennik Gazeta Prawna 03.09.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

Gminy nie chcą już finansować dawnych dróg krajowych
fot. ZDW Łódź

Zobacz więcej na temat:

Prawo
S8
DK-5

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Fragmenty dróg krajowych, których nie chcą finansować gminy mogą być przekazywane marszałkom województw. Umożliwia im to nowelizacja ustawy o drogach publicznych. Jak podaje „Dziennika Gazeta Prawna”, rozwiązuje to problem jednostek lokalnych jednak urzędy marszałkowskie także nie mają pieniędzy na utrzymanie niechcianych odcinków dróg.
Gminy nie chcą utrzymywać dróg krajowych

Gminy mogą już korzystać z możliwości jakie daje im nowelizacja ustawy z 13 września o drogach publicznych. Pozwala ona władzom lokalnym, w dniach od 8 lipca do 8 października, pozbawiać kategorii drogi gminnej fragmentów tras, które wcześniej dostały pod swoją opiekę np. od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Do takiego przekazania odcinka drogi krajowej gminie dochodziło np. przy przebudowie trasy i podnoszeniu jej rangi do klasy drogi ekspresowej. Mimo tego, że po modernizacji dana część drogi krajowej nie należała już do państwa ale do gminy nie zmieniało to tego, że nadal ruch na niej był duży. W ten sposób gmina dostawała pod swoją opiekę kawałek starej trasy, którą trzeba było utrzymać, a najlepiej wyremontować tak aby była zdatna do użytku. Jednostki lokalne nie miały na to pieniędzy

Teraz pojawiła się możliwość oddania niechcianych odcinków pod skrzydła marszałków województw. Wystarczy, że rada gminy podejmie jednostronną uchwałę w tej sprawie. Ten pomysł nie rozwiązuje jednak problemu, a jedynie przekazuje go dalej ponieważ w budżetach urzędów marszałkowskich również brakuje pieniędzy na ten cel.

Najwięcej roszad w łódzkim

Jak podaje „Dziennik Gazeta Prawna”, do tej pory najwięcej uchwał podpisano w województwie łódzkim. Z możliwości jakie daje nowelizacja skorzystało pięć gmin z tego regionu, należały do nich Zduńska Wola, Łask, Lututów, Ksawerów i Wróblew. Jednostki lokalne otrzymały te odcinki dróg krajowych po oddaniu do użytku drogi S8 w województwie Łódzkim. Urząd marszałkowski dostał pod swoją opiekę ok. 49 km dróg. Możliwe jest, że w tym regionie dojdzie do kolejnych zmian właścicieli tras.

– Wszystko wskazuje na to, że Łódzkie będzie największym beneficjentem przejmowanych dróg w skali kraju. Sieć dróg wojewódzkich wynosząca obecnie ok. 1152,4 km może wzrosnąć o 13,54% , czyli do ok. 1309 km – mówi Jacek Grabarski z urzędu marszałkowskiego.

Problemy w innych województwach

Do takich samych działań dochodzi we wszystkich regionach. W województwie wielkopolskim gminy Pobiedziska, Łubowo i Swarzędz chcą przekazać marszałkowi, odcinek dawnej DK-5. Problemy nie ominą także Zachodniopomorskiego. Kilka gmin z tego regionu chce przekazać tamtejszemu marszałkowi fragment byłej DK-3 na odcinku Płonia – Smolary o długości ok. 62 km. Zarząd województwa widzi rozwiązanie w oddaniu niechcianych fragmentów powiatom.

Na Mazowszu istnieje możliwość, że gmina Mińsk Mazowiecki będzie chciała pozbyć się fragmentu DK-50, a gmina Gostynin odcinka DK-60. Obie te części dawnych dróg krajowych zostały pozostawione lokalnym władzom po budowie obwodnic tych miejscowości. W województwie mazowieckim przekazane województwu mogą zostać również części DK-7 oraz DK-8 leżące w granicach Warszawy. Ma się to odbyć z końcem grudnia.

Cały tekst

Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5