Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

Grelowski: Finansowanie programu drogowego na razie nie jest, ale może być zagrożone

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 15.12.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

Grelowski: Finansowanie programu drogowego na razie nie jest, ale może być zagrożone
fot. Floydian, commons.wikimedia.org, CCA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Sejm uchwalił nowelizację ustawy o finansach publicznych modyfikując tym samym formułę stabilizującą reguły wydatkowej oraz umożliwiając zwiększenie limitu wydatkowego. – W istniejącej regulacji taka operacja była możliwa. Złamanie tej formuły niestety stanowi silną pokusę do stałego powiększania wydatków bez widocznych źródeł finansowania – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Maciej Grelowski, ekspert gospodarczy BCC.
Jak zauważa Maciej Grelowski, zmiana reguły wydatkowej była niezbędna z formalnego punktu widzenia, by rząd mógł wprowadzić autopoprawkę do budżetu na 2016 rok. Podyktowane to było dość radykalnym wzrostem wydatków na realizację programu rodzinnego, tzw. 500+.

Ekspert podkreśla, że złamanie tej formuły stwarza pokusę do stałego powiększania wydatków bez widocznych źródeł finansowania, co może stanowić niebezpieczeństwo dla zachowania równowagi wydatków publicznych. – Na nie, obok budżetu centralnego, składają się finanse samorządów oraz poziom Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, a to są także obszary, dla których rządzący zaciągnęli zobowiązania wyborcze – wyjaśnia Maciej Grelowski.

Drogowy program finansowo i merytorycznie jest nierealny

Biorąc jednak pod uwagę ogłoszone priorytety polityczne, Maciej Grelowski uważa, że złamanie reguły wydatkowej nie będzie miało – przynajmniej na razie – żadnego wpływu na poziom wydatków drogowych w Programie Budowy Dróg Krajowych. – Poprzednicy pozostawili plany znacząco przekraczające możliwości finansowe państwa, uwzględniając w tym także poważne kwoty wsparcia unijnego.

Z pewnością program drogowy wpisywał się wyłącznie w logikę wyborczą, natomiast od początku pozostawał nierealny zarówno pod względem finansowym, jak i merytorycznym. Jak wskazuje całe dwudziestopięciolecie, budowanie dróg i autostrad w Polsce to nie zadanie gospodarcze, lecz pole kolejnych potyczek politycznych na poziomie centralnym i lokalnym. Dlatego nie można wykluczyć dość poważnych zmian rzeczowych w istniejącym programie drogowym – mówi ekspert.

Program na długość czy jakość

Równocześnie Maciej Grelowski zauważa, że jedno jest pewne: bez zaangażowania środków prywatnych finansowanie wyłącznie ze środków publicznych nie udźwignie nawet zweryfikowanego programu drogowego. – Podstawową pozostaje wątpliwość: czy celem powinna być długość budowanych dróg, czy ich projektowana funkcjonalna jakość gotowa przejąć dynamiczny przyrost ruchu kołowego – podkreśla ekspert BCC.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5