Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

Grelowski: Zwiększanie zadłużenia KFD nie ma uzasadnienia

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 09.06.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Grelowski: Zwiększanie zadłużenia KFD nie ma uzasadnienia
fot. Dkroliko

Zobacz więcej na temat:


Finanse na drogi

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych 2014 – 2023 nadal brakuje 32 mld zł. Resort infrastruktury w poszukiwaniu brakujących środków nie wyklucza dalszego zadłużania Krajowego Funduszu Drogowego. – To nieporozumienie – uważa Maciej Grelowski, przewodniczący Rady Głównej BCC, ekspert gospodarczy, minister infrastruktury Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC.
– Zwiększanie zadłużenia KFD nie ma uzasadnienia w żadnych faktach. Fundusz nie jest instytucją finansową, nie ma osobowości prawnej. Trzeba powiedzieć wprost, że jego zadłużanie powiększy deficyt budżetowy. Zakładając, że drogi są kwestią ambicji i konkurencji w ściganiu się z poprzednikami na ilość wybudowanych kilometrów, to z pewnością tego rodzaju działanie nie powinno być brane pod uwagę – podkreśla w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl Maciej Grelowski, ekspert BCC.

Ekspert zaznacza, że obecny rząd wyznaczył już wiele innych priorytetów, które dostatecznie obciążyły budżet. – Zwiększanie zadłużenia KFD jest powiększaniem deficytu budżetowego i osobiście nie wyobrażam sobie, by na cel programu w takim rozmiarze powiększyć napięty budżet – mówi Maciej Grelowski.

Nadmuchany „balon” KFD

KFD to instrument nie zaliczany do jednostek sektora finansów publicznych, a więc nie powiększający państwowego długu publicznego. Ekspert BCC przypomina, że wyemitowane przez KFD obligacje czy zaciągnięte kredyty jednak zostały obciążone gwarancjami państwa. Zaznacza, że jest on swego rodzaju technologią rachunkowości budżetowej.

– KFD to taki trik formalny, tj. „balon” powiększany wypełniającymi go gwarancjami państwa, które z pewnym opóźnieniem realizowały się jako pozycje budżetowe, dając w ten sposób pewien luz finansowy. Ale wydaje się, że ten „balon” KFD w obecnym stanie pozyskiwania środków wyczerpał swoje możliwości. Nie sądzę, by ktokolwiek odpowiedzialny powiększał zobowiązania budżetowe i napinał jeszcze bardziej tę pozycję budżetu jaką stanowi KFD. Być może jest sposób jego rozpisania w budżecie, ale dług pozostanie długiem, a obciążenie – obciążeniem. Logika nakazuje chronić finanse obywateli, a sprawy nawet tak ważnej infrastruktury drogowej jednak nabierają w koniecznym wyborze drugorzędnego charakteru – konkluduje Maciej Grelowski.

Możliwość zadłużenia KFD jest więc wadliwym założeniem. Ekspert podkreśla, że KFD jest subkontem w Banku Gospodarstwa Krajowego i nie może pozyskiwać środków pozabudżetowych. Może gromadzić przychody z opłaty paliwowej i z opłat drogowych. Możliwości zwiększenia środków funduszu – jak zauważa Maciej Grelowski – wiążą się więc ze znaczącym rozszerzeniem zakresu płatności za przejazdy drogami bądź z podwyżką opłaty paliwowej.

Drogi z prywatnego kapitału

– Jedynym źródłem zasilenia ambitnych planów rządu w budowie dróg i autostrad powinien być kapitał prywatny – podkreśla ekspert. – To nie PRL, mamy gospodarkę wolnorynkową, której trzon musi się opierać w zasadniczej części na funduszach prywatnych. Realizacja dróg wyłącznie w oparciu o fundusze Unii Europejskiej osłabia znacząco komercjalizację rezultatów inwestycji. Rozszerzanie więc środków unijnych w przedsięwzięciach drogowych odcina KFD od zwiększonych dochodów, bo nie mogą być komercjalizowane fundusze pierwotne – tłumaczy Maciej Grelowski.

Według eksperta BCC problem zasilania KFD należy postrzegać w długim horyzoncie czasowym. Nie jest bowiem żadną przeszkodą wybudowanie kolejnych, brakujących kilometrów i w ten sposób wykazanie się w stosunku do poprzedniego rządu lepszym wynikiem. Dużo istotniejszą kwestią są bowiem przyszłe nakłady, a więc środki niezbędne na utrzymanie i remonty sieci drogowej wybudowanej mniej więcej w jednym czasie. I niemal w jednym czasie ta infrastruktura drogowa będzie podlegała zniszczeniu.

– Tu już nie będzie można zastosować polityki opóźniania robót, bo to jest sprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego oraz utrzymania przepustowości sieci. Z KFD związana jest więc też sprawa dbania o przychody z dróg, czyli o jak najwyższy poziom komercjalizacji nakładów na drogi i autostrady – podkreśla Maciej Grelowski. I jak zaznacza, w tym przypadku realnym źródłem środków stają się prywatne fundusze.

Niestety, niechęć rządzących do prywatnego kapitału najlepiej obrazuje przykład inwestycji autostradowej pomiędzy Łodzią a Pyrzowicami, która ma najlepsze wskazania do realizacji przez kapitał prywatny. Tego spięcia sieci dróg – zdaniem eksperta – nie powinno się realizować z udziałem unijnych funduszy czy przez spółkę celową.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS