Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Porty | Żegluga - Polska

Gróbarczyk: Otwieramy nowy etap żeglugi śródlądowej

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 11.02.2016

 

Gróbarczyk: Otwieramy nowy etap żeglugi śródlądowej
fot. UŻŚ we Wrocławiu

 

– Jeśli chodzi o branżę żeglugi śródlądowej otwieramy nowy etap – powiedział Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej otwierając konferencję dotyczącą rozwoju polskich śródlądowych dróg wodnych. Podczas wydarzenia poruszono aspekty prawne oraz między narodowe dotyczące rzek. Uczestnicy prezentowali także założenia jakie powinny nieść plany ich rozwoju.
Zacznijmy od uporządkowania

Pierwszą kwestią jaką poruszył minister było prawo dotyczące dróg wodnych w Polsce. Dotychczas niesprecyzowane i niejasne, teraz ma zostać skrupulatnie opracowane. – Trzeba uporządkować bardzo wiele spraw formalno-prawnych dotyczących żeglugi śródlądowej. Istotna tu będzie współpraca między resortami – wyjaśnił Marek Gróbarczyk.

Dodatkowo minister, zwracając się do również obecnego na konferencji Mariusza Gajdy, podsekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska, odwołał się do Ramowej Dyrektywy Wodnej, która takie działania determinuje.

Rzekami łączmy Europę

– Drugi aspekt, międzynarodowy, dotyczy konieczności stworzenia szerokiej koalicji w kontekście europejskiego systemu transportowego TEN-T. Podstawowym celem naszych działań jest stworzenie strategii warunkującej kolejny etap, czyli przystąpienie do realizacji inwestycji – kontynuował szef resortu MGMiŻŚ. Minister zapowiedział szereg spotkań i rozmów w tym temacie.

Podczas konferencji poruszona została także sprawa konwencji AGN czyli Europejskiego Porozumienia w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Międzynarodowym Znaczeniu podpisanego w 1996 roku w Genewie. Przez terytorium Polski przebiegają trzy trasy wodne o znaczeniu międzynarodowym. Są to droga wodna E40, łącząca Morze Bałtyckie od Gdańska z Morzem Czarnym w Odessie, droga wodna E30, przebiegająca Odrzańską Drogą Wodną, łącząca Morze Bałtyckie w Świnoujściu z Dunajem w Bratysławie oraz droga wodna E70, łącząca Odrę z zalewem Wiślanym i stanowiąca część europejskiego szlaku komunikacyjnego wschód-zachód łączącego Kłajpedę z Rotterdamem.

Niestety obecnie, drogi te na terenie Polski, z wyjątkiem krótkich odcinków na dolnej Odrze i dolnej Wiśle, nie spełniają minimalnych międzynarodowych warunków żeglowności określonych przez konwencję AGN czyli nie posiadają minimum IV klasy żeglowności. Polska chce w niedalekiej przyszłości przystąpić do konwencji i może tego dokonać na drodze akcesji. Zgodnie z zapisem porozumienie wchodzi w życie po 90 dniach od dnia złożenia dokumentu akcesji. Zostaje to potwierdzone poprzez powiadomienie przekazane od sekretarza generalnego ONZ.

Duże oczekiwania

Nowe Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zapowiada działania zakrojone na szeroką skalę, które mają m. in. wskrzesić polski transport rzeczny. Resort zdaje sobie sprawę, że po takich zapowiedziach oczekiwania wobec nich są ogromne. – Cieszy fakt, iż nasz resort oraz Ministerstwo Środowiska razem będą działać w tym kierunku. Oczekiwania są ogromne. Artykułują to ludzie, związani z żeglugą śródlądową, z którymi spotykam się niemal codziennie. Jesteśmy zdeterminowani – mówi Jerzy Materna, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowe. – Już w tym roku chcemy przystąpić do ONZ-towskiej Konwencji AGN, co wiąże się z koniecznością dostosowania naszych rzek, na początku Odry do IV klasy żeglowności – dodaje.

– Konieczna jest także renegocjacja umowy z Niemcami z III klasą żeglowności Odry, którą podpisał poprzedni rząd. Ta klasa wyklucza szlaki wodne z europejskich korytarzy transportowych i jednocześnie pozbawia nas możliwości aplikowania po ogromne fundusze unijne. Przypomnę, że korytarzem Dunaj-Odra-Bałtyk zainteresowane są państwa środkowej części Europy – komentuje Materna.

Zwarci i gotowi

Swoją pomoc w rozwoju rzek potwierdzają inne resorty. Zapowiadają także owocną współpracę. – Cieszę się, że drogi wodne wreszcie mają swoją rangę – stwierdził Mariusz Gajda, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska. – Całe nasze ministerstwo jest resortem gospodarczym i ma służyć zrównoważonemu rozwojowi z wykorzystaniem dróg wodnych – dodał.

Podczas konferencji swoje prezentacje przedstawiły osoby, które na co dzień uczestniczą w branży. Krzysztof Woś, dyrektor urzędu żeglugi Śródlądowej w Szczecinie przybliżył uczestnikom założenia do programu rozwoju rzek w naszym kraju. Andrzej Kreft, dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej skupił się na zadaniach inwestycyjnych i szacunkowych kosztach ich realizacji na Odrzańskiej Drodze Wodnej oraz Kanale Odra-Dunaj i Kanale Śląskim. O potrzebnych inwestycjach i szacunkowych kosztach ich realizacji na drogach wodnych E-70 i E-40 oraz na górnym i środkowym odcinku Wisły mówił Kasper Jędrzychowski. Referat Piotr Durajczyka dotyczył ewentualnych źródeł finansowania planowanych zadań na polskich śródlądowych drogach wodnych w perspektywie do roku 2020 i do roku 2030. Kamil Wyszkowski uczestnikom konferencji przybliżył sprawę przystąpienia do wspomnianej Konwencji AGN.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5