Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

Gulermak: Polska bardzo obiecującym rynkiem

| Łukasz Malinowski źródło: Transport-Publiczny.pl 25.10.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

Gulermak: Polska bardzo obiecującym rynkiem
fot. Martyn Janduła

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Numerem jeden pozostaje Polska, gdzie zbudowaliśmy naszą europejską centralę i skąd zamierzamy prowadzić proces ofertowy dla innych krajów Starego Kontynentu. Mamy olbrzymie doświadczenie w budowie obiektów inżynierskich. Naszą ostatnią realizacją jest Golden Horn, łączący brzegi Bosforu most wantowy dla linii metra M2 w Istambule. Jest nie tylko perłą architektury, ale też inżynierskim majstersztykiem – mówi Mustafa Tuncer, dyrektor polskiego oddziału firmy Gulermak, znanej z budowy II linii metra w Warszawie.
Jakie segmenty rynku budowlanego są z punktu widzenia Gulermaka najbardziej interesujące? Czy jest to infrastruktura szynowa?

Mustafa Tuncer: Mamy kilkadziesiąt lat doświadczenia, przede wszystkim w budowie miejskiej infrastruktury szynowej, zarówno naziemnej, jak i podziemnej. Lekkiej i ciężkiej, czyli metra, kolei i tramwajów. Zrealizowaliśmy również wiele obiektów inżynierskich, w tym bardzo skomplikowane mosty. W tych dziedzinach będziemy szukać możliwości rozwoju.

Na ile Polska jest interesująca jako rynek? Czy planowany jest rozwój działalności w naszym kraju, czy może zwiększanie aktywności w innych państwach? Jeśli tak, to w jakich?

Dla nas, Turków, Polska jest bardzo ważna. Nasze państwa są w bardzo bliskich relacjach od przeszło 600 lat. Przez te wszystkie lata napięcia nie trwały dłużej niż 15 lat, jedna i druga strona powinna być z tego dumna.
Nie znam innego przypadku na świecie, by dwa państwa przez ponad 600 lat utrzymywały dobre relacje. Polska jako pierwsze państwo 90 lat po I wojnie światowej uznała niepodległość młodej Republiki Turcji. Później, w trakcie II wojny światowej, prezydent Republiki Turcji, İsmet İnönü, podpisał porozumienie pomiędzy Polską a Turcją, potwierdzające niepodległość Republiki Tureckiej. Zaowocowało to utrzymaniem Polskiej Ambasady w Ankarze jako terytorium polskiego pomimo nacisków sił, które najechały Polskę.

Dlatego też teraz na nasze przedstawicielstwo na Europę Zachodnią wybraliśmy Polskę. Bardzo obiecujący rynek, z wielkimi perspektywami rozwoju branży budowlanej, zarówno w sektorze infrastruktury transportowej, jak i branży energetycznej. W krajach na zachód od Polski jesteśmy przede wszystkim zainteresowani projektami kolejowymi, w tym liniami tramwajowymi, które dziś przeżywają tam swój renesans.

Na jakie najpoważniejsze trudności natrafił Gulermak w trakcie realizacji kontraktu dla metra warszawskiego? Przeważały problemy natury technicznej związane z samą budową czy prawno-administracyjne (sam początek nie był łatwy – liczne protesty przy przetargu w roku 2009)?

Projekt i budowa centralnego odcinka II linii metra w Warszawie był na wielu płaszczyznach pionierskim projektem w Polsce. Zarówno pod względem technicznym, jak i prawnym. Trudno jest to zawrzeć w kilku zdaniach, na które pozwala wywiad. Nie ulega jednak wątpliwości, że metro samo w sobie jest najwyższą formą inżynierii lądowej, są to najbardziej skomplikowane projekty wśród infrastruktury transportowej. Otrzymaliśmy od klienta projekt koncepcyjny, na bazie którego stworzyliśmy projekt budowlany, uzyskaliśmy pozwolenia na budowę, przebudowaliśmy olbrzymią ilość miejskiej infrastruktury, wybudowaliśmy obiekty, zainstalowaliśmy systemy elektromechaniczne. To wszystko w czasie plasującym nas na II miejscu w Europie pod względem szybkości prac. Dało nam to wiele satysfakcji, to przecież nasz pierwszy projekt w Polsce. Pozostanie on naszą wizytówką na wiele lat.

Mgr. inż Mustafa Tuncer, dyrektor Gulermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut a.s. oddział w Polsce, dyrektor projektu Projekt i Budowa Centralnego Odcinka II Linii Metra w Warszawie, zastępca kierownika kontraktu w trakcie realizacji. Z branżą budowlaną związany od 1989 r., z firmą Gulermak pięć lat krócej. Jest absolwentem katedry inżynierii lądowej na Politechnice Bliskiego Wschodu w Ankarze, gdzie ukończył studia z zakresu budownictwa na obszarach sejsmicznych.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5