Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Porty | Żegluga - Polska

GUS podsumowuje 2015 rok w polskiej gospodarce morskiej

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 04.05.2016

 

GUS podsumowuje 2015 rok w polskiej gospodarce morskiej
fot. Port Gdańsk

 

Niewielki spadek polskiej floty, wzrost przeładunków towarów w naszych portach oraz zmniejszenie liczby pasażerów w komunikacji międzynarodowej – tak rok 2015 w polskiej gospodarce morskiej podsumowuje Główny Urząd Statystyczny (GUS).
Trzy statki mniej

Morska flota transportowa polskich armatorów i operatorów na koniec 2015 r. liczyła 102 statki. Chodzi tu jedynie o jednostki, które stanowią polską własność lub współwłasność. Ich łączna nośność wynosi 2514,7 tys. ton i pojemności całkowitej zamkniętych pomieszczeń statku wewnątrz kadłuba i nadbudówek (pojemności GT) 1778,3 tys.

W 2015 roku, porównując do roku poprzedniego, w polskiej flocie przybyło 5 statków (o łącznej nośności 4,3 tys. ton i pojemności brutto GT 3,0 tys.), ubyło natomiast 7 statków (o nośności wynoszącej 210,6 tys. ton i pojemności brutto GT 145,8 tys.). Na koniec 2015 r. pod polską banderą pływało 25 statków o łącznej nośności 40,2 tys. ton i pojemności brutto GT 31,3 tys. Statki polskiej bandery stanowiły 24,5% ogólnej liczby jednostek morskiej floty transportowej oraz 1,6% nośności i 1,8% pojemności brutto. Dodatkowo średni wiek statku wyniósł 16,9 lat (dla statków pływających pod polską banderą – 32,6 lat, natomiast dla statków pływających pod banderą obcą – 11,8 lat).

Morską flotą transportową w 2015 r. polscy przewoźnicy przewieźli 6963,2 tys. ton ładunków (wzrost o 2,7% w porównaniu do 2014 r.), wykonując pracę przewozową 12,7 mld tonokilometrów, co oznacza spadek o 6,5%. W 2015 r. w strukturze przewiezionych ładunków dominowały ładunki drobnicowe, w tym jednostki toczne (65,1%) oraz pozostałe ładunki drobnicowe (27,2%).

Przeładunki w górę

Innym ważnym segmentem, którym zajął się GUS były przeładunku w polskich portach morskich. Tu są dobre informacje. Obroty ładunkowe w 2015 r. wyniosły 69,7 mln ton co oznacza wzrost o 1,4% w porównaniu do roku. 45,4% z tej liczby stanowiły obroty w porcie Gdańsk, 22,3% – w Gdyni, 16,9% – w Świnoujściu, 11,9% – w Szczecinie, 2,5% – w Policach, a w pozostałych portach – 1,0%.

Według raportu, wzrost obrotów odnotowano w następujących portach: Stepnica – 4-krotny, Darłowo – prawie 3-krotny, Gdańsk – o 10,3%, Szczecin – o 1,6%. Natomiast spadek obrotów ładunkowych w porównaniu z rokiem poprzednim wystąpił w Ustce – o 87,0%, Elblągu – o 42,5%, Kołobrzegu – o 23,4%, Gdyni – o 8,5%, Świnoujściu – o 5,6% i Policach – o 1,5%.

W strukturze obrotów ładunkowych największy udział miały ładunki masowe suche – 37,1% (w tym węgiel i koks – 11,7%), ładunki masowe ciekłe – 27,1% (w tym ropa naftowa i produkty z ropy naftowej – 24,0%) oraz ładunki w kontenerach dużych – 19,5%. W porównaniu z rokiem poprzednim wzrost obrotów odnotowano w następujących grupach ładunkowych: masowe ciekłe – o 18,0%, toczne samobieżne – o 11,3%, pozostałe ładunki drobnicowe – o 2,4%. Spadek nastąpił w obrotach kontenerów dużych – o 12,0%, tocznych niesamobieżnych – o 4,0% oraz w ładunkach masowych suchych – o 2,9%.

Inne działy

Główny Urząd Statystyczny zanotował także, że w 2015 mniejsze niż w roku poprzednim były obroty ładunków tranzytowych. Wzrósł za to ruch pasażerów w portach morskich. Uwzględniony został także przemysł stoczniowy. Wyliczono też, że W Polsce w 2015 r. wyprodukowano 4 jednostki pływające, tj. o połowę mniej niż przed rokiem. Pojemność GT tych statków wyniosła 11,4 tys. i była mniejsza o 55,3%. Zbudowano jeden kontenerowiec, jeden prom i dwa inne statki nietowarowe. Portfel zamówień liczył tyle samo jednostek co w roku poprzednim, natomiast wzrost odnotowano w pojemności brutto – o 9,3% oraz skompensowanej pojemności brutto (CGT) – o 1,2%. Największy udział w całkowitej liczbie jednostek zamówionych w polskich stoczniach stanowiły inne statki nietowarowe (47,4%).

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5