Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

IBDiM: Polska nie odstaje on innych państw w domenie nowych technologii [WYWIAD CZ. 2]

| Edyta Wsół źródło: RynekInfrastruktury.pl 17.11.2014

PARTNER DZIAŁU


 

IBDiM: Polska nie odstaje on innych państw w domenie nowych technologii [WYWIAD CZ. 2]
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Polacy nie muszą kopiować rozwiązań technologicznych od innych krajów, sami posiadamy i rozwijamy nowoczesne metody mające usprawnić realizację inwestycji – taki wniosek można wysnuć z obserwacji rynku poczynionych przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów. Czym Polska może się pochwalić poza swoimi granicami?
Edyta Wsół, „RynekInfrastruktury.pl”: Jakie są plany IBDiM na przyszłość?

Leszek Rafalski, dyrektor naczelny Instytutu Badawczego Dróg i Mostów: Chcielibyśmy na większą skalę wdrożyć nowe systemy diagnostyki dróg i mostów, ponieważ systemy, obecnie stosowane systemy nie wszędzie są nowoczesne. Obecnie dysponujemy metodami diagnozowania, które pozwalają szybciej, lepiej i dokładniej zbadać zarówno drogi, jak i obiekty mostowe. Dlatego dążymy do tego, by we współpracy z GDDKiA takie nowoczesne metody zastosować na sieci dróg krajowych.

Druga sprawa – chcielibyśmy uczestniczyć w tworzeniu i wdrażaniu systemu ważenia pojazdów w Polsce, zarówno z ITD, jak i z samorządami. To jest duży problem w Polsce. Tu nie chodzi o zagraniczne samochody, które w Polsce zazwyczaj nie przekraczają dopuszczalnej masy, ale krajowe pojazdy, te jeżdżące najczęściej w promieniu około 100 km, które bywają przeciążone. Takie pojazdy niszczą drogi, a ponadto są niebezpieczne dla użytkowników dróg – gdy pojazd jest przeciążony, to droga hamowania jest dłuższa i łatwiej o wypadki.

Trzecia sprawa, którą już realizujemy na rzecz MIR to coroczne obliczanie kosztów wypadków. W ubiegłym roku powstał program, który zakłada, że liczba zabitych zmniejszy się do 2020 roku o 40%. IBDiM obecnie prowadzi i będzie kontynuował różne prace badawcze i wdrożeniowe mające na cel poprawę bezpieczeństwa na drogach. Te trzy obszary badawcze są dla nas bardzo istotne, w przyszłości chcemy je realizować w Polsce w dużej skali. Jeżeli to się uda, na pewno będzie ro bardzo korzystne dla użytkowników i zarządców dróg. To jest nasz cel działania na najbliższą przyszłość.

Nowoczesną diagnostykę realizujemy we współpracy z samorządami, a zwłaszcza z zarządami dróg wojewódzkich i miejskich. Natomiast jeżeli chodzi o wagi, to współpracujemy z ITD. I z samorządami. My prowadzimy nasze prace do celów badawczych, a działania Inspekcji mają na celu m.in. ochronę dróg. Z uwagi na ważność tych zagadnień w ostatnich latach większą wagę przykładamy do problematyki eksploatacji dróg. Opracowaliśmy w IBDiM Program Ochrony Sieci Drogowej, którego celem jest opracowanie zasad diagnozowania stanu nawierzchni drogowych oraz wdrożenie systemu ważenia pojazdów w ruchu. Takie działania są ważne, ponieważ powinny zapewnić ochronę dróg przed pojazdami przeciążonymi oraz zapobiegać degradacji dróg istniejących, a zwłaszcza tych, które zbudowano w ostatnich latach.

Oznacza to, że zwracamy coraz większą uwagę na eksploatację dróg, ich utrzymanie i wyposażanie, bardzo ważne dla użytkowników dróg. Problematyka ta została szeroko opisana w monografii pt. „Eksploatacja dróg”, wydanej przez IBDiM. Wspólnie z Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim zorganizowaliśmy cztery sesje studium podyplomowego związanego z eksploatacją dróg. Dotyczyły one m. in. ewidencji dróg, ich diagnostyki, technologii napraw, remontów, wyposażenia, bezpieczeństwa ruchu, letniego i zimowego utrzymania. W monografii są przedstawione nowoczesne rozwiązania dotyczące tej problematyki.

Korzystają z tego zamawiający, czy również firmy działające w branży utrzymaniowej?

Obie grupy. W monografii pojawiają się z jednej strony sprawy technologiczne, ale i zamawiający na niej skorzystają – opisano, na przykład, jak założyć ewidencję dróg, jak diagnozować drogę, jakie są zasady utrzymania i kontroli dróg.

Jeśli chodzi o działalność dydaktyczną IBDiM, jakiego rodzaju konferencje, szkolenia są organizowane i dla kogo?

Poza wspomnianym studium dotyczącym eksploatacji dróg, organizujemy systematycznie kursy związane z antykorozją. W zależności od zainteresowania odbywają się one 3-4 razy do roku. Dotyczą nowoczesnych metod zabezpieczeń antykorozyjnych konstrukcji stalowych i betonowych. To są nasze stałe szkolenia.

W październiku b.r. zorganizowaliśmy seminarium podczas Targów Infrastruktura 2014, związanym z projektowaniem, budową i eksploatacją dróg rowerowych, w którym uczestniczyło ponad 100 osób. W ubiegłym roku zapadły decyzje w sprawie zmiany ustawy - Prawo wodne, która pozwala rowerzystom jeździć po wałach przeciwpowodziowych. To stworzyło nowe warunki do ruchu rowerowego – drogi rowerowe stały się także inwestycjami celu publicznego. Postanowiliśmy więc wydać w Instytucie książkę dotyczącą projektowania, budowy i eksploatacji dróg rowerowych.

Organizujemy także seminaria we współpracy z firmami. Niedawno było seminarium z firmą Tensar, która zajmuje się wzmacnianiem podłoża. Takie działania umożliwiają upowszechnienie nowych rozwiązań w budownictwie komunikacyjnym. Systematycznie organizujemy także konferencje geotechniczne dotyczące m.in. wzmacniania podłoża, wykonywania pali, we współpracy ze stowarzyszeniem firm, które zajmują się głębokim fundamentowaniem. Prowadzimy także konferencje i seminaria o innej tematyce w zależności od zainteresowania środowiska drogowców i mostowców.

Czy IBDiM może pochwalić się zagranicznymi sukcesami?

Oczywiście. System ISKIP już jest wdrożony w Polsce, w wielu krajach europejskich. Ostatnio zrealizowaliśmy próby w mieście Brisbane w Australii, gdzie ISKIP jest wdrożony pilotażowo. Prowadzimy rozmowy związane z wdrożeniem tego systemu w USA. Dysponujemy takim sprzętem do diagnozowania dróg, który umożliwia prowadzenie badań nawierzchni w Niemczech, Finlandii i Szwecji. Prowadzimy badania barier drogowych produkowanych za granicą. To tylko przykłady naszej aktywności międzynarodowej.

Czy są takie technologie i wyroby zagraniczne, których nie ma jeszcze u nas, a powinny być?

Dwa lata roku temu na konferencję w Krynicy przygotowywałem referat „Innowacyjność w rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce”. Stwierdziłem wówczas, że to, co jest najciekawsze za granicą, to już mamy w kraju, a dodatkowo mamy także swoje własne oryginalne rozwiązania. Natomiast gdybyśmy mieli inne przepisy Pzp, to wdrożenia wyglądałyby zupełnie inaczej. Niestety, w Polsce, przez najniższą cenę wiele rzeczy było wdrażanych na niewielką skalę, wówczas gdy ktoś światlejszy decydował i chciał zaryzykować. Jednakże obecnie nie odstajemy od innych państw. Wiele firm w Polsce to przedsiębiorstwa międzynarodowe. One korzystają z technologii i rozwiązań zagranicznych. Jako IBDiM, często uczestniczymy w transferze technologii. Naszą rolą jest przystosowanie tych rozwiązań do krajowej praktyki inżynierskiej.

Mimo że GDDKiA od czerwca 2013 roku do kryteriów oceny ofert dodała poza ceną termin realizacji i okres gwarancji, nie ma tam dalej żadnej metodologii, nie są promowane nowe techniki.

Czy takie kryterium innowacyjności powinno się pojawić?

Dobrze by było. Warto byłoby dodać punktację lub kwotowo zmniejszać sztucznie cenę oferty o jakiś procent, jeśli jest wykonawca oferuje coś innowacyjnego. To dałoby lepsze preferencje do wdrażania nowych rozwiązań. Ale tego do tej pory nie było. W Polsce jest o tyle trudniej, że niezależnie od tego, jakie będą zmiany przepisów, to zamawiający będą się wciąż bać wdrażać nowości. Mamy za sobą wiele takich lat, w których to, co najtańsze było najlepsze. Wybierano najniższą ofertę, by nikt nie miał zastrzeżeń do wyniku postępowania. Mamy w tej kwestii pewien mentalny problem. Potrzeba dobrych wzorów, zmian i zachęty, by takie nowoczesne rozwiązania dawało się łatwiej zastosować, by pojawiło się zielone światło na nowoczesne technologie.

Czyli nie zawsze nowe technologie są tańsze i mogą obniżyć wartość oferty?

Nie zawsze, ale nowe rozwiązania mogą być trwalsze. Kilkanaście lat temu, po wielu dyskusjach GDDKiA podjęła decyzję, aby do górnych warstw nawierzchni używać polimeroasfalt, a nie zwykły asfalt. To rozwiązanie okazało się bardzo trafne, pomimo istotnie wyższej ceny polimerosfaltu w porównaniu do asfaltu. Polimeroasfalt okazał odporny na spękania w niskich temperaturach i odporny na koleinowanie podczas upałów. To zapewniło lepszą trwałość wykonywanych nawierzchni asfaltowych.

Część pierwszą wywiadu możesz przeczytać tutaj.

Instytut Badawczy Dróg i Mostów otrzymał nagrodę przyznaną przez redakcję portalu „RynekInfrastruktury.pl” przy współpracy ze Stowarzyszeniem „Inicjatywa dla Infrastruktury”. IBDiM został nagrodzony za dotychczasowe osiągnięcia i wkład w rozwój polskiej infrastruktury. Wyróżnienie wręczono podczas II Kongresu Infrastruktury Polskiej w Krakowie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS