Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Poznań

Poznań: III rama powinna powstać?

| Olga Plesińska źródło: RynekInfrastruktury.pl 16.03.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Poznań: III rama powinna powstać?
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Poznań

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

III rama komunikacyjna to potwór, który od lat starszy kolejnych poznańskich polityków. Plan jest, dotacja z UE została przyjęta, wiadukty tworzące przestrzeń dla nowej drogi stoją. Wciąż jednak brakuje jasności co do tego, czy trasa faktycznie ma sens.
TIR – y kontra tramwaje

III rama to, według planów, zewnętrzny pierścień 2 – 3 pasmowej drogi o długości 36 km otaczającej Poznań. Trasa to pomysł na rozładowanie korków w obrębie miasta, poprzez skierowanie ruchu tranzytowego poza śródmieście. Inwestycja, mimo, że właściwie nie rozpoczęta, pochłonęła już ogromne koszty, wpisywana była do kolejnych budżetów miejskich od 2008 roku. W roku 2013, przy okazji remontu ulicy Grunwaldzkiej, wybudowano dwa wiadukty samochodowe i jeden tramwajowy, pod którymi miałaby przebiec III rama. Wiadukty kosztowały około 20 mln złotych. Teraz, wraz z powstaniem nowego planu transportowego oraz standardów dla komunikacji publicznej oraz rowerowej, idea podporządkowywania całej infrastruktury drodze szybkiego ruchu dla samochodów zdaje się być nieaktualna.

– III rama stoi w opozycji do pomysłów i obietnic rozbudowy transportu publicznego i ścieżek rowerowych. Z perspektywy mieszkańców i aglomeracji powinniśmy się skupić na kolei aglomeracyjnej i parkingach Park&Ride. To bardziej efektywne rozwiązania. Wiem jednak, że problem tirów podróżujących dziś przez wschód, zachód i północ miasta wymaga rozwiązania. To jednak kwestia rozwiązań systemowych dotyczących transportu kolejowego i ograniczeń narzuconych przez rząd w zakresie przejazdu tirów przez miasta. Ograniczenie godzin, albo miejsc i zmuszenie tym samym do korzystania na przykład z autostrady to pierwsze kroki do rozwiązania tego problemu. W przypadku zaś mieszkańców miasta i aglomeracji, zamiast budowy III ramy lepiej zapewnić im dobry transport publiczny – mówi Anna Wachowska – Kucharska ze Społecznej Inicjatywy Wyborczej „Poznaniacy”. Tymczasem Centrum Unijnych Projektów Transportowych upomina się o uzasadnienie wykorzystania pieniędzy na budowę wiaduktów.

Zdania są podzielone

Głos Wielkopolski informuje, że 9 stycznia w Urzędzie Miasta Poznań odbyło się spotkanie niektórych radnych z ministrem finansów, Pawłem Szałamachą. Prezydent Jaśkowiak nie był obecny na spotkaniu.

Radni i minister poruszyli, między innymi, temat środków na realizację projektu III ramy. Informacja ta wywołała ożywienie zainteresowania mediów tematem tej inwestycji, który już tak silnie wpisał się w poznański krajobraz informacyjny, że przestał budzić emocje. Zwolennicy i przeciwnicy trasy znów zabierają głos. Przyjrzyjmy się ich argumentom.

Za

Według intencji projektantów III ramy, jest ona rozwiązaniem pozwalającym odkorkować miasto, stworzyć ciąg dróg szybkiego ruchu prowadzący do autostrady A2, z ominięciem obszarów gęstej zabudowy.

Wszystkie skrzyżowania miałyby być bezkolizyjne – komfort jazdy miałby być porównywalny do komfortu jazdy po autostradzie. Trasa połączyłaby wszystkie trasy wylotowe z najważniejszymi miejskimi ulicami i umożliwiłaby szybki przejazd między poszczególnymi dzielnicami. Budowa trasy zakłada stworzenie dwóch dodatkowych przepraw przez Wartę, co ma ułatwić życie wszystkim użytkownikom ruchu w mieście.

Odprowadzenie ruchu z centrum miasta miałoby wpływać korzystnie na jakość powietrza i przyczyniać się do walki ze smogiem – mniej spalin byłoby produkowanych przez samochody stojące w korkach.

Przeciw

Koszt – około 9 mld zł – skutecznie blokuje rozwój miasta, jako, że „zamraża” inne potrzebne w Poznaniu inwestycje. Lepiej spożytkować te środki na rozwój transportu publicznego, szczególnie tramwajów. III rama to projekt nieaktualny, niezgodny z nową polityka transportową, która zakłada zmniejszenie potrzeby używania samochodu w mieście.

Z przykładów miast, które zdecydowały się na podobne inwestycje można wyciągnąć wniosek, że trasa spowoduje zwiększenie ilości samochodów (jak ujął to Włodzimierz Nowak w artykule dla „Lepszy Poznań”: „mechanika rządząca ruchem samochodowym to mechanika materiałów sypkich”), których odprowadzenie z III ramy spadnie na II ramę. Anna Wachowska - Kucharska w imieniu SIW „Poznaniacy” przedstawia inny pomysł na przekierowanie ruchu tirów z centrum miasta – Wentylem od południa mogłaby być autostrada, od zachodu S11, od północy zaś planowana swego czasu tzw. IV rama, biegnąca przez okolice Biedruska, konkretnie południowe rubieże poligonu. O ile wiem, władze wojewódzkie projekt IV ramy odłożyły na bliżej nieokreśloną przyszłość.

Rama nie jest „zielona”

Przeciwko budowie trasy protestują także Radni Osiedla Antoninek. Ich zdaniem rama byłaby kolejna blizną Poznania. Zniszczyłaby nieodwracalnie tereny zielone, podzieliła osiedle, odcięła mieszkańców. Anna Wachowska- Kucharska podziela zdanie mieszkańców Antoninka – Planowana III rama jest w swoich założeniach dużym naruszeniem obecnej tkanki miejskiej, zwłaszcza struktury zieleni. Na wschodzie naruszyłaby tereny zielone Antoninka, na zachodzie zniszczyłaby Lasek Marceliński czy na północy, gdzie zdegradowałyby nadwarciańskie łąki, z wyjątkowymi siedliskami ptaków i ssaków. Problemem byłoby także bardzo bliskie sąsiedztwo zabytkowych fortów – komentuje. Dodatkowo poprowadzenie szybkiego ruchu samochodowego pod oknami mieszkańców Antoninka z pewnością poskutkowałoby koniecznością wybudowania ekranów dźwiękoszczelnych – kolejna inwestycja, kolejne koszty.

Co na to władze?

Prezydent Jaśkowiak, już na początku swojej kadencji, wypowiadał się przeciwko budowie III ramy. Rok później stanowczo potwierdził, że trasa nie powstanie, ponieważ nie będzie na nią środków. Zastępca prezydenta, Maciej Wudarski, poinformował ostatnio dziennikarzy, że wciąż powstają nowe koncepcje zagospodarowania terenów, na których poprzednia władza chciała budować drogi. Pojawiają się informacje o propozycjach poprowadzenia tamtędy tramwaju lub kolei. Czy należy przez to rozumieć, że plan budowy III ramy odszedł w zapomnienie?

Anna Wachowska - Kucharska uważa, że stanowisko władz miasta jest niejednoznaczne – Zwracaliśmy się w sprawie III ramy do nowych władz Poznania. Z jednej strony wiceprezydent wielokrotnie jasno stawiał tezę, że III rama ze względu na koszty nie jest możliwa do zbudowania i należy z niej zrezygnować. Z drugiej strony nie ma zamiaru na razie zmieniać studium i wykreślać z niego ramy – mówi. Na czym stanie – nie wiadomo. Biorąc pod uwagę próby wynegocjowania środków na kontynuację projektu, które miały miejsce w trakcie spotkania z ministrem Szałamachą, pewne jest, że wszelkie zmiany planów nie zostaną wprowadzone bez kolejnych sporów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS