Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Linie kolejowe - Polska

Ile na kolej w następnej perspektywie unijnej?

| mg źródło: 16.05.2011

 

Ile na kolej w następnej perspektywie unijnej?
RI

Zobacz więcej na temat:

Zbigniew Szafrański

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Już wkrótce mamy poznać wstępne zarysy wieloletniego unijnego budżetu na okres 2014-2020. Wokół jego wielkości, a także sposobu pozyskania funduszy dla europejskiego „portfela”, od pewnego czasu toczy się polityczna gra. Na jakie pieniądze z Unii Europejskiej może liczyć polska kolej w kolejnej perspektywie budżetowej UE?

Według zapowiedzi unijnych urzędników, już w połowie tego roku mają rozpocząć się realne negocjacje pomiędzy poszczególnymi państwami członkowskimi na temat perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Obecne wsparcie (okres 2007-2013) z budżetu UE to 67,2 mld euro (fundusze strukturalne). Przedstawiciele rządu pytani o to, jaki będzie wymiar wsparcia finansowego w kolejnej perspektywie, przyznają, że ze względu na trudną sytuację gospodarczą części krajów Unii, pieniędzy może być mniej. - Przyszły budżet będzie znacznie skromniejszy niż ten. Jestem jednak przekonana, że perspektywa 2014-2020 będzie finansować politykę spójności. Jestem optymistką, ponieważ uczestniczę w spotkaniach i rozmowach z przedstawicielami Unii Europejskiej – tłumaczy Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, podsekretarz stanu ds. europejskich w Ministerstwie Infrastruktury. Jednak zdaniem minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej, w latach 2014-2020 Polska może utrzymać wysokość dotacji „na podobnym poziomie” jak w obecnej perspektywie finansowej.


Gra o budżet


Konsultacje w sprawie przyszłego budżetu wspólnotowego rozpoczęły się jeszcze w zeszłym roku. Natomiast 29 czerwca komisarz Unii Europejskiej ds. budżetu Janusz Lewandowski ma zaprezentować projekt budżetu UE na lata 2014-2020.


Jak się okazuje, być może jednak ci, którym zależy na inwestycjach kolejowych PKP PLK w Polsce, powinni trzymać kciuki za Hiszpanię, Grecję czy Portugalię, czyli kraje, które przeżywają obecnie poważne problemy finansowe, mogące odbić się na kształcie unijnego budżetu.


Innym zagrożeniem dla finansów UE, a co za tym idzie dla zachowania lub zwiększenia wsparcia unijnego realizacji projektów infrastrukturalnych w Polsce, jest fakt, iż coraz więcej „starych” krajów członkowskich (m.in. Niemcy, Wielka Brytania, Austria, Szwecja, Holandia) nie chce już być jedynie biernymi płatnikami budżetu. Np. Holandia już zapowiedziała, że będzie starać się o zmniejszenie własnej składki o 30 proc. Z tego względu polski rząd usiłuje przekonać wątpiących w sens zachowania dotychczasowego układu, że dofinansowanie unijne napędza europejską gospodarkę (szacuje się na przykład, że w latach 2004-2015 z każdego euro wpłaconego przez Niemcy na rzecz polityki spójności, do niemieckich podmiotów gospodarczych wróci ok. 85 eurocentów). Zgodnie z tym podejściem, krajów UE nie można dzielić na płatników i odbiorców netto, ponieważ z dotacji unijnych w ostatecznym rozrachunku korzystają wszyscy, pośrednio lub bezpośrednio.


Wstępne szacunki mówią, że w przypadku przeforsowania przez największych unijnych płatników postulowanych przez nich zmian, wsparcie UE w perspektywie 2014-2020 może być skromniejsze rocznie o nawet kilkanaście mld euro dotacji. Obecnie budżet wspólnotowy w 85 proc. finansowany jest ze składek budżetów krajowych. W okresie 2007-2013 stanowi on 1,13 proc. PKB państw członkowskich (razem to 975 mld euro we wspomnianym przedziale czasowym). Propozycje zmian w konstrukcji budżetu UE obejmują zharmonizowanie podatku CIT, wprowadzenie podatku od transakcji finansowych banków, czy przekazywanie przychodów z ceł importowych oraz od podatku VAT towarów objętych importem.
 

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5