Partnerzy serwisu:

 

Infrastruktura | Intermodal - Polska,Zachodniopomorskie,Szczecin

CUPT: UE nadal będzie wspierała transport intermodalny. Ale jak?

| Roman Czubiński źródło: 10.12.2019

 

CUPT: UE nadal będzie wspierała transport intermodalny. Ale jak?
fot. CUPT

 

Wskutek inwestycji dofinansowanych przez Unię Europejską zdolności przeładunkowe polskich terminali zwiększą się do końca 2023 r. o ponad pół miliona ton rocznie. Na torach pojawi się też wiele nowych wagonów do przewozu kontenerów oraz lokomotyw towarowych – mówił podczas konferencji NaviRail w Szczecinie ekspert Centrum Unijnych Projektów Transportowych Karol Wiśniewski. W kolejnym okresie programowania UE nadal będzie wspierała transport intermodalny, nie wiadomo jednak, czy dotacji nie zastąpią zwrotne instrumenty finansowe.
Celem wystąpienia Wiśniewskiego było przedstawienie informacji z pierwszej ręki na temat przebiegu konkursu wniosków o dofinansowanie z UE działań zmierzających do usprawnienia transportu intermodalnego. Wnioskodawcy mogli ubiegać się o wsparcie ze środków Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” 2014-2020.

Konkurs został ogłoszony 30 listopada 2016 r. Nabór wniosków trwał do 8 stycznia roku 2018. – Pierwotna kwota alokacji wynosiła miliard złotych, potem – z powodu dużego zainteresowania – wzrosła do 1,94 mld zł – przypomniał ekspert CUPT. Liczba złożonych wniosków (52) była największa spośród wszystkich konkursów organizowanych przez CUPT. Do połowy listopada przeprowadzono ocenę wniosków, podzieloną na dwa etapy: prekwalifikację i właściwy konkurs. – Najpierw odbywała się ocena według kryteriów formalnych, a następnie dwustopniowa merytoryczna – uściślił mówca. Ocena pierwszego stopnia była punktowa, potem na poszczególne przedsięwzięcia przyznawano lub odmawiano dofinansowania w systemie zero-jedynkowym.

W działaniu 3.2. POIiŚ można było ubiegać się o dofinansowanie kilku typów projektów: budowy lub przebudowy infrastruktury terminali, zakupu lub modernizacji urządzeń do ich obsługi, zakupu lub modernizacji systemów telematycznych lub satelitarnych, a także zakupu lub modernizacji taboru – lokomotyw trakcyjnych i manewrowych lub wagonów. – Zwykle były to projekty mieszane różnych typów. Często łączono np. modernizację terminali z zakupem wyposażenia – poinformował Wiśniewski.

Nie wszystkie złożone wnioski spełniały przyjęte kryteria. – Można było odnieść wrażenie, że zdaniem wielu „intermodalność” to słowo-wytrych, pozwalające zdobyć dofinansowanie – wspominał ekspert CUPT. W grę nie wchodził np. zakup samych kontenerów. Dokonujący oceny musieli mierzyć się z licznymi wyzwaniami: weryfikacją założeń finansowo-ekonomicznych w oparciu o prognozy popytu, badaniem kwalifikowalności wydatków, kwestiami związanymi z pomocą publiczną czy sprawami środowiskowymi. – Nigdy nie można zweryfikować do końca, czy różni wnioskodawcy nie ubiegają się o te same potoki ładunków – dodał prelegent.

Ostatecznie wybrano 34 projekty, w tym 3 w procedurze odwoławczej. Ich łączna wartość wynosi 1,258 mld zł. 13 wniosków zostało ocenionych negatywnie, 4 wycofali sami wnioskodawcy, a 1 pozostawiono bez rozpatrzenia. Realizacja kilku projektów jest już zaawansowana. Docelowo efektem konkursu ma być rozbudowa lub modernizacja 19 terminali, których zdolność przeładunkowa ma zostać zwiększona o 557 tys. TEU rocznie. Do końca okresu rozliczeniowego w 2023 r. rozdysponowane środki pozwolą też na zakup 616 intermodalnych jednostek ładunkowych oraz zakup lub modernizację 4264 jednostek taboru kolejowego.

Zdaniem Wiśniewskiego szanse na unijne wsparcie finansowe dla transportu intermodalnego będą istniały także w przyszłej perspektywie budżetowej. – Komisja Europejska wstępnie wyraziła zgodę na wsparcie. Negocjacje z Polską są jednak dopiero w fazie początkowej – zastrzegł przedstawiciel CUPT. Nie wiadomo, czy pomoc ze strony UE będzie miała formę bezzwrotnej dotacji do 50% wydatków kwalifikowanych, czy też instrumentów zwrotnych. – Dla nas oczywiście korzystniejsze byłoby pierwsze rozwiązanie. Przewidujemy, że ogólne ramy zostaną określone w drugim półroczu 2020 r., podczas prezydencji niemieckiej – stwierdził mówca.

Odnosząc się do lokalnych problemów Pomorza Zachodniego, ekspert CUPT wspomniał o staraniach o modernizację dróg na Międzyodrzu w Szczecinie, pełniących rolę ostatniej mili dojazdu do portu. – Infrastruktura jest mocno zdegradowana. Sposobem na jej poprawę mogą być właśnie środki UE – stwierdził. Przypomniał też o dwóch zatwierdzonych niedawno projektach, zgłoszonych przez władze portów w Szczecinie i Świnoujściu. – Niedługo dołączą do nich kolejne wnioski – zapewnił.

– Po stronie państwa leży odpowiednie kształtowanie regulacji prawnych, ustalanie stawek dostępu do infrastruktury kolejowej dla przewozów intermodalnych oraz stosowanie innych instrumentów zachęty i wsparcia. Powinno się też przyjąć Krajowy Model Ruchu. Do tego należy rozwijać infrastrukturę dostępową w portach i korytarze transportowe dla celów branży logistycznej, a także koordynować rozwój poszczególnych śródlądowych dróg wodnych, uwzględniając potrzeby portów – podsumował Wiśniewski.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5