Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska utrzymał w mocy nadanie decyzji środowiskowej dla przekopu przez Mierzeję Wiślaną rygoru natychmiastowej wykonalności.
Decyzja środowiskowa dla przekopu przez Mierzeję Wiślaną, z rygorem natychmiastowej wykonalności, została wydana 12 grudnia ub.r. W sprawie tej procedowała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie.
Od jej postanowień, w tym właśnie trybu natychmiastowej wykonalności odwołały się m.in. władze województwa pomorskiego. Jak mówił marszałek Mieczysław Struk, nadanie decyzji rygory natychmiastowej wykonalności, było dla władz wojewódzkich zaskoczeniem. – Mamy poczucie, że rząd RP forsuje inwestycję na wszelkie możliwe sposoby lekceważąc zgłaszane wątpliwości – twierdził marszałek. (…) W naszym poczuciu Samorząd Województwa Pomorskiego powinien nadal – tak jak do tej pory – bardzo mocno sygnalizować opinii publicznej wszystkie wątpliwości natury ekonomicznej i przyrodniczej związane z budową przekopu – mówił Mieczysław Struk.
Nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności pozwoliło Urzędowi Morskiemu w Gdyni na podejmowanie działań związanych z inwestycją od razu po wydaniu decyzji. W międzyczasie złożony został wniosek i zostało wydane pozwolenie wodno-prawne, wojewoda zezwolił także na
na realizację inwestycji (ta decyzja także miała rygor natychmiastowej wykonalności). W ślad za zezwoleniem od razu rozpoczęto prace przygotowawcze polegające na wycince drzew.
Ruszył także przetarg na pierwszą część inwestycji – oferty w tym postępowaniu mają być otwarte 15 marca.
Planowany w miejscu przekopu kanał żeglugowy ma mieć 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m i szerokości 20 m. Koszt tej inwestycji wstępnie szacowano na 880 mln zł, choć ostatnio pojawiły się głosy ze strony Urzędu Morskiego w Gdyni, że inwestycja może być nieco droższa. . Inwestycja ma być gotowa do 2022 roku.