Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Infrastruktura | Linie kolejowe - Polska

Kolej Plus. Dużo pracy i dużo wyzwań. Jak im sprostać?

| Elżbieta Pałys źródło: RI 18.02.2021

 

Kolej Plus. Dużo pracy i dużo wyzwań. Jak im sprostać?
fot. pixabay.com/pl/manfredrichter

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Branża projektowa może spać spokojnie, bo będzie miała co robić w najbliższym czasie – mówi, nawiązując m.in. do programu Kolej Plus, Renata Mordak, dyrektor pionu transportu, członek zarządu w Multiconsult Polska . Ale realizacja tego projektu to także wyzwania, wśród których jest konieczność pogodzenia wysokich wymagań z ograniczonymi budżetami.
RynekInfrastruktury.pl: W najbliższym czasie branża infrastrukturalna nie powinna narzekać na brak pracy – to z pewnością cieszy, jednak duża liczba inwestycji to także wyzwania. Jednym nich jest realizacja programu Kolej Plus. To prawie 70 projektów, które trzeba zrealizować praktycznie w tym samym czasie. Co to oznacza dla rynku?

Renata Mordak, dyrektor pionu transportu, członek zarządu w Multiconsult Polska: Z Nowym Rokiem wkroczyliśmy w nową perspektywę finansową Unii Europejskiej. Już teraz obserwujemy nową ofensywę przygotowań, najwięksi zamawiający – PKP Polskie Linie Kolejowe czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłaszają kolejne przetargi na studia wykonalności i studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Pojawił się też nowy duży gracz na rynku – Centralny Port Komunikacyjny, który oficjalnie zapowiada wiele postępowań na prace przygotowawcze. Do tego dochodzą właśnie prace studialne dla programu Kolej Plus.

Wydaje się, że branża projektowa może spać spokojnie, bo będzie miała co robić w najbliższym czasie. Niestety ostatnie otwarcia ofert, gdzie poznaliśmy ceny ofertowane przez rynek oraz środki zarezerwowane na te opracowania przez samorządy lekko zniechęcają do dalszego składania ofert w ramach tego programu. Zakres opracowań oraz wymagania stawiane przed oferentami są bardzo duże, jednocześnie budżety są bardzo niskie, nie wiadomo również jak w praktyce będą wyglądały prace i odbiory tych opracowań przez zamawiających i ich zespoły opiniujące. Może to spowodować, że na wszystkie projekty będzie startować tylko kilka firm, które np. nie są zainteresowane realizacją projektów dla innych zamawiających.

Na pewno wąskim gardłem będą wysoce wyspecjalizowani eksperci i projektanci, których udział we wszystkich tych pracach studialnych jest wymagany. Na rynku polskim jest skończona liczba np. specjalistów z zakresu prognozowania ruchu czy też analiz mikrosymulacyjnych. A prace właśnie z tego zakresu tj. analiz ruchowych stanowią ważny komponent całego opracowania. Takich właśnie specjalistów jest o wiele mniej niż np. projektantów torowych czy drogowych.

Podobnie, do prowadzenia wszystkich tych analiz trzeba posiadać specjalistyczne oprogramowanie oraz osoby z doświadczeniem umiejące pracować z tym oprogramowaniem. Proces kształcenia takich ekspertów jest długotrwały i nic nie wskazuje na to, że w ciągu kilkunastu następnych miesięcy ich liczba na rynku znacznie wzrośnie. Dlatego po wstępnym dużym zainteresowaniu firm udziałem w programie Kolej Plus, z czasem zainteresowanie to może znacznie spaść a ceny proponowane przez oferentów w kolejnych otwarciach – o ile w o ogóle się oni pojawią – mogą być zdecydowanie wyższe niż budżety przewidziane na te prace.

RI: Co Pani zdaniem będzie największym wyzwaniem związanym z realizacją tego programu? Jakie są wyzwania związane z realizacją tych projektów?

Największym wyzwaniem tych projektów są ich budżety. Poprzez liczne obietnice rozgrzano do czerwoności oczekiwania samorządów, którym się wydaje, że są w stanie finansowo udźwignąć inwestycje kolejowe – nawet jeśli ich wkład własny ma wynieść tylko 15%.

Proponowane założenia techniczne nowych linii mają wyśrubowane parametry, czyli mają być projektowane pod najcięższe i najszybsze pociągi. To trochę tak jakbyśmy w każdej gminie chcieli budować autostradę. W praktyce, dla inwestora oznacza to, że budowa 1 km takiej linii (np. dwutorowej i zelektryfikowanej z prędkością do 160-200 km/h) to koszt od 10-15 mln. Dodatkowo, jeśli w całym kraju tego typu inwestycji prowadzonych przez różne podmioty będzie o wiele więcej w tym samym czasie, to ten koszt może być o wiele wyższy. Przy założeniu np. jedynie 10 kilometrowego odcinka linii kolejowej – wkład własny samorządu wynosić będzie ponad 20 mln zł.

W obecnej sytuacji w jakiej znajdują się samorządy, czyli w obliczu rosnących obciążeń wydatkami bieżącymi oraz dodatkowymi wydatkami związanymi z pandemią, sporo samorządów już dołożyło do swoich inwestycji finansowanych z funduszy unijnych własne środki o wiele wyższe niż zakładano.

Słyszymy również, że samorządy deklarują, że są zmuszone do całkowitej rezygnacji z części inwestycji właśnie przez przeciążone budżety. W przyszłości, w nowej perspektywie finansowej, sytuacja może być jeszcze gorsza. Przy czym należy pamiętać, że pieniądze unijne są najtańszą opcją finansowania inwestycji. I jeśli samorządów nie będzie stać na finansowanie wkładów własnych w ramach unijnych procedur dla własnych, najbliższych mieszkańcom inwestycji jak szkoły, przedszkola czy drogi i chodniki, to tym bardziej nie będzie ich stać na prowadzenie inwestycji o wielkiej skali ale też bardziej odległej od codziennych potrzeb mieszkańców, jaką są nowe połączenia kolejowe.

RI: Wspomniała już Pani o tym, że w przetargach, które były już ogłoszone w ramach Kolei Plus, część miała znacznie przekroczone kosztorysy. Z czego to może wynikać? Czy może za tym stać brak doświadczenia samorządów w obszarze infrastruktury kolejowej?

To prawda, część samorządów ma mniejsze doświadczenie w realizacji projektów doradczych związanych stricte z koleją. Budżety przygotowane przez samorządy odzwierciedlają ich dotychczasowe doświadczenia z realizacją innych prac doradczych np. związanych z dokumentami planistycznymi czy studiami wykonalności. Ceny tych opracowań dla samorządów rzadko kiedy przekraczają wartość kilkuset tysięcy złotych – często oscylują w granicach kilkudziesięciu tysięcy złotych. I do takich cen samorządy są przyzwyczajone.

W przypadku programu Kolej Plus zakres opracowań oraz badań niezbędnych do ich wykonania został określony przez PKP Polskie Linie Kolejowe i jest on bardzo wymagający oraz szczegółowy. Wykonawca nie tylko musi dysponować odpowiednim, licznym personelem o bardzo wysokich kwalifikacjach ale również musi posiadać odpowiednie oprogramowanie np. do analiz ruchu czy mikrosymulacji. Co oznacza, że wartość takich usług doradczych jest zbliżona do cen, które obserwujemy w postępowaniach na opracowanie studiów wykonalności dla PKP PLKA – czyli często kilkumilionowych wartości a na to prawdopodobnie samorządy nie były przygotowane.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5