Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Infrastruktura | Biznes - Ukraina,Polska i Ukraina

Konsul Ukrainy: Synergia gospodarcza z Ukrainą może pomóc polskim portom

| Roman Czubiński źródło: 07.12.2019

 

Konsul Ukrainy: Synergia gospodarcza z Ukrainą może pomóc polskim portom
Splot toru szerokiego i normalnego (zdjęcie ilustracyjne)fot. Gediminas, GFDL

 

Wobec niepewnej sytuacji portów na Morzu Czarnym i chęci uniezależnienia się od tranzytu przez Rosję ukraińscy przedsiębiorcy mogą zacząć nadawać więcej ładunków przez polskie porty – mówił na konferencji NaviRail w Szczecinie kierownik Konsulatu Ukrainy w Gdańsku Łew Zacharczyszyn. Jak dodał, jednym ze strategicznych celów Ukrainy w zakresie infrastruktury jest rozbudowa sieci kolejowej o europejskim rozstawie szyn na swoim terytorium.
Konsul rozpoczął wypowiedź od uwagi, że oprócz zagadnień czysto gospodarczych liczą się też decyzje polityczne. – Globalistyczne wyzwania skutkują ważną decyzją: gospodarki małe i średnie muszą wchodzić w sojusze z dużymi, inaczej nie mają szans na przetrwanie – mówił. Dla Ukrainy „egzystencjalny wybór”, dokonany przez społeczeństwo podczas Euromajdanu, oznacza dążenie do wartości europejskich, a docelowo – dołączenie do UE i NATO. Koniecznością jest wobec tego poprawa relacji z Polską, w tym – stworzenie synergii gospodarczej. – Dziś Polska wykorzystuje nasze zasoby ludzkie, a to nie jest dobry kierunek na dłuższą metę. Namawiam polskich pracodawców, by zamiast ściągać Ukraińców do Polski, budowali swój biznes na Ukrainie. Aby nie pozwalać przeszłości decydować o bieżącej polityce, musimy też przekazać dyskusję historyczną historykom – zaznaczył Zacharczyszyn.

Jak podkreślił dyplomata, transport jest jednym z obszarów walki o narodowe interesy. – Ukraina, największy obok Turcji podmiot gospodarczy na Morzu Czarnym, chce określić rolę swoich portów na południu. Tak samo racją stanu Polski jest jak najlepsze wykorzystanie swoich dwóch kompleksów portowych. Kazachstan i Gruzja, zaniepokojone polityką Rosji, szukają dziś alternatywy w dostępie do transportu morskiego – mogą stać się nią porty ukraińskie lub polskie. Powinniśmy to wykorzystać – przekonywał konsul.

Wiosną na Ukrainie rozpoczęła się dyskusja o przekładaniu decyzji politycznych na konkretne projekty techniczne. – Ukraina ma w infrastrukturze transportowej zapóźnienia większe od Polski – przyznał Zacharczyszyn. Plany inwestycyjne przewidują budowę autostrady od zakończenia A4 do Odessy – projekt będzie kontynuowany jako element jednego z korytarzy europejskich. Ważnym problemem do rozwiązania jest też kwestia połączeń kolejowych. – Odziedziczyliśmy po ZSRR kolej szerokotorową, która łączy nas najwyżej z Kłajpedą. Z jednej strony chcemy brać udział w dalszych pracach nad przedłużeniem LHS, ale z drugiej – budować własną sieć 1435 mm, by ułatwić dojazd do polskich portów – zadeklarował dyplomata, podkreślając ponownie, że dla polsko-ukraińskiego sojuszu gospodarczego nie ma alternatywy. – Dużo zasobów tracimy jednak na przeciwdziałanie agresji w Donbasie. Musimy więc szukać rozwiązań partnerskich, być może z udziałem kapitału prywatnego – podkreślił.

Łew Zacharczyszyn odniósł się także do kontrowersji, wywołanych w stosunkach polsko-ukraińskich przez kwestię wzajemnego dostępu przewoźników towarowych do rynku. – Polska ze swoją wizją racji stanu ogranicza dostęp ukraińskich przewoźników na swój rynek. Trzeba jednak brać pod uwagę skutki uboczne: na skutek takiego działania przewóz ładunków zaczyna omijać granice Polski. Poza tym niektóre firmy transportowe rezygnują w działalności na Ukrainie – przekonywał konsul. W jego ocenie kontynuowanie wzajemnego zamykania granic przed przedsiębiorcami oznaczałoby regres. – Kierowcy polscy pracują na Zachodzie, a Ukraińcy zastępują ich w Polsce. Nasz biznes musi normalnie traktować swoich pracowników – przekonywał.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5