Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Infrastruktura | Linie kolejowe - Małaszewicze,Terespol,Brześć

Nowy most na Bugu zwiększy przepustowość Jedwabnego Szlaku. To priorytet

| Jakub Madrjas, kł /rynekinfrastruktury.pl źródło: 18.12.2020

 

Nowy most na Bugu zwiększy przepustowość Jedwabnego Szlaku. To priorytet
fot. Google Maps

 

W opinii Ministerstwa Infrastruktury wybudowanie nowego, trzeciego mostu kolejowego na rzece Bug w rejonie przejścia Małaszewicze-Terespol-Brześć znacznie zwiększy przepustowość linii kolejowej leżącej na Jedwabnym Szlaku. Zdaniem resortu, to priorytet, ale realizacja inwestycji zależy od sytuacji politycznej na Białorusi.
Rosnące przewozy kolejowe na Nowym Jedwabnym Szlaku prowadzą w przeważającej większości przez przejście Małaszewicze – Terespol – Brześć. Od wielu lat wskazuje się Małaszewicze jako „wąskie gardło” na Nowym Jedwabnym Szlaku, a zatory na przejściu zdarzają się coraz częściej. Planowane przez PKP Cargo i PKP PLK inwestycje w rozbudowę przejścia Małaszewicze – Brześć (budowa dodatkowych torów stacyjnych, nowej blokady liniowej i infrastruktury przeładunkowej) od wielu lat nie mogą wyjść z fazy przygotowań. W efekcie przygotowuje się alternatywne trasy, w tym omijające Polskę, na czym tracą polscy przewoźnicy kolejowi.

W 2018 roku padła zapowiedź dotycząca analizy budowy nowego mostu kolejowego w Terespolu, który zwiększyłby przepustowość przejścia granicznego. O postępy w przygotowaniach do tej inwestycji zapytaliśmy resort infrastruktury. - W opinii Ministerstwa Infrastruktury wybudowanie nowego, trzeciego mostu kolejowego na rzece Bug w rejonie Brześcia, który znacznie zwiększy przepustowość przejścia granicznego, jest przedsięwzięciem priorytetowym - zapewnił rzecznik Szymon Huptyś.

Jak relacjonuje, na polecenie właściwych ministerstw transportu Koleje Białoruskie oraz PKP Polskie Linie Kolejowe uzgodniły warunki techniczne budowy nowej przeprawy. Następnie strona białoruska wyraziła oczekiwanie finansowania przez Polskę, jako beneficjenta wsparcia z budżetu Unii Europejskiej budowy nowego mostu w stopniu większym niż wynikający z lokalizacji poszczególnych elementów inwestycji. Dlatego Polska rozpoczęła wiosną rozmowy z Komisją Europejską nt. warunków finansowania z wykorzystaniem środków z budżetu UE inwestycji na terenie państwa niebędącego członkiem UE. Zakładany aktualnie koszt inwestycji wynosi około 60 mln euro.

- Ministerstwo Infrastruktury, w uzgodnieniu z PKP PLK opracowało projekt polsko-białoruskiej umowy o budowie nowego mostu oraz (mając na uwadze aktualną sytuację społeczno-polityczną na Białorusi), zwróciło się do Ministerstwa Spraw Zagranicznych o opinię w sprawie kontynuowania działań w tym zakresie - wyjaśnia Szymon Huptyś zaznaczając, że obecnie odprawy pociągów towarowych na przejściu Terespol – Brześć odbywają się bez zakłóceń, z rezerwą przepustowości.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5