Rozpoczęły się poszukiwania wykonawcy, który przygotuje tor podejściowy wewnętrzny do Portu Północnego w Gdańsku. W ramach zadania budowana będzie także południowa obrotnica. Inwestycja ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa żeglugi statków manewrujących oraz przyczynić się do rozwoju wschodniej części portu.
Urząd Morski w Gdyni rozpoczął poszukiwania wykonawcy dla budowy toru podejściowego wewnętrznego do Portu Północnego w Gdańsku wraz z budową obrotnicy. Zadanie odbywa się w ramach inwestycji „Modernizacja układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym w Gdańsku” zlokalizowanego w obszarze morskich wód wewnętrznych – Zatoka Gdańska w rejonie Portu Północnego.
Nowy odcinek toru podejściowego do Portu Północnego poprowadzi od wejścia wschodniego z toru podejściowego do Portu Północnego do projektowanej południowej obrotnicy portowej oraz nowego odcinka toru wewnętrznego łączącego południową obrotnicę portową z istniejącą obrotnicą DCT. Zadaniem wykonawcy będą przede wszystkim roboty czerpalne z dna toru i refulacja z części urobku. Łączna kubatura robót wynosi 7,78 mln m³. Zamawiający zakłada, że około 1,4 mln m³ piasku pozyskanego z dna zostanie wykorzystana do sztucznego zasilania brzegów otwartego morza od Rozewia do Karwieńskich Błot na podstawie decyzji wydanej przez RDOŚ w Gdańsku. Wykonawca ponadto zapewni bieżący nadzór saperski przez cały okres prowadzenia prac czerpalnych i refulacyjnych. Do usunięcia będą również przeszkody w postaci obiektów wielkogabarytowych. Zidentyfikowano już m.in. martwe kotwice, pnie drzew, siatki rybackie, beczki oraz bryły betonu. Po zakończeniu prac pogłębiarskich zostanie ustawione oznakowanie nawigacyjne.
Realizacja projektu torów wraz z obrotnicą w połączeniu z projektem oznakowania nawigacyjnego ma na celu zapewnienie poprawy bezpieczeństwa żeglugi statków manewrujących do Portu Północnego i rozwój wschodniej części portu. Budowa nowych falochronów i obrotnic ma pozwolić sprostać przewidywanemu na kolejne lata wzmożonemu ruchowi statków.
Parametry techniczne toru podejściowego to 320 metrów szerokości w dnie. Całkowita długość toru, mierząc od krawędzi istniejącego zasadniczego toru podejściowego do krawędzi projektowanej Obrotnicy Południowej to 1103 m. Głębokość techniczną ustalono na 17,5 metra, przy czym zamawiający nie dopuszcza żadnych spłyceń o przyjętego parametru. Następnie wytyczono tor wewnętrzny, który łączy prostym odcinkiem projektowaną Obrotnicę Południową z Obrotnicą DCT i biegnie wzdłuż Falochronu Wyspowego po jego południowej stronie. Całkowita jego długość to 1040 m. Szerokość w dnie to 200 m. Obrotnicę południową zaprojektowano na 750 metrów średnicy. Wartość zadania szacuje się na 111,6 mln zł.
Termin składania ofert mija 14 stycznia 2021 roku. Jedynym kryterium wyboru jest cena. Do przetargu mogą zgłaszać się firmy, które mogą wykazać, że w okresie ostatnich 5 lat wykonały dwa zadania inwestycyjne polegające na pogłębianiu i/lub refulacji, każda o wartości brutto nie mniejszej niż 40 mln zł. Na realizację zadania przeznaczono 14 miesięcy od momentu podpisania umowy.