Sojusz UTLC ERA, obsługujący większość przewozów kolejowych na Jedwabnym Szlaku poinformował o rekordowych przewozach w kwietniu 2020 roku. Liczba przewiezionych kontenerów wzrosła rok do roku aż dwukrotnie.
Spółka UTLC ERA jest dostawcą usług przewozowych na szerokotorowym odcinku Jedwabnego Szlaku - równe udziały mają w niej Koleje Rosyjskie (RZhD), Koleje Białoruskie i Koleje Kazachstanu. Właśnie poinformowała, że wolumen przewozów kontenerowych na trasie Chiny - Europa - Chiny w kwietniu 2020 r. wyniósł 41,2 tys. TEU, co oznacza wzrost względem kwietnia 2019 r. o 100 procent i jest jednocześnie historycznym rekordem. W sumie w ciągu pierwszych 4 miesięcy do początku roku UTLC ERA przewiozła 108,7 tys. TEU, w tym 33 tys. TEU w kierunku Europa - Chiny i 75,7 tys. TEU z Chin do Europy.
- Kryzys spowodowany rozprzestrzenianiem się koronaawirusa jest nie tylko problemem, ale także nową szansą dla logistyki kolejowej. Dziś kolej stała się praktycznie jedynym sposobem na zapewnienie handlu między Chinami a Europą, a co najważniejsze - niepowstrzymanym kanałem dostaw leków przeciwepidemicznych. - mówi Aleksiej Grom, dyrektor generalny UTLC ERA cytowany w komunikacie.
Co oznaczają rekordy UTLC ERA? Spółka szacuje, że jej pociągi prowadzą ponad 70 procent ładunków na Jedwabnym Szlaku między Chinami a Europą. Wzrost znaczenia transportu kolejowego z Chin potwierdzają też inne źródła: portal RailFreight informował o rekordowym marcu - na całym Jedwabnym Szlaku miano przewieźć koleją 73 tys. TEU; danych za kwiecień jeszcze nie opublikowano ale rekordy odnotował już np. niemiecki Duisport, do którego docierało w kwietniu 50 pociągów tygodniowo (wcześniej było to 35-40). Również Cargotor, zarządca infrastruktury kolejowej z Grupy PKP Cargo poinformował, że ruch w leżącym na Jedwabnym Szlaku Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze (RPM)
odbywa się na niespotykaną dotychczas skalę.