Partnerzy serwisu:

 

Infrastruktura | Porty i terminale - Polska

Rozwój infrastruktury portowej szansą dla branży cementowej

| inf. pras. źródło: Lafarge 11.11.2019

 

Rozwój infrastruktury portowej szansą dla branży cementowej
fot. pixabay.com/pl//Life-Of-Pix-364018

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pod koniec października weszła w życie ustawa o inwestycjach w zakresie portów zewnętrznych, która daje polskiemu sektorowi cementowemu szansę na wzmocnienie produkcji i ugruntowanie pozycji europejskiego lidera. Rozbudowa infrastruktury portowej pozwoli również utrzymać tempo nakładów finansowych na rozbudowę sieci transportowej. Zdaniem branży cementowej projekty te muszą uwzględniać wykorzystanie wysokiej jakości materiałów aby zagwarantować ich trwałość i efektywność kosztową.
Ustawa o inwestycjach w zakresie portów zewnętrznych umożliwia realizację projektów z zakresu infrastruktury portowej o wartości niemal 20 mld zł. Jej kluczowe elementy – betonowe nabrzeża, place składowe, falochrony – muszą charakteryzować się wieloletnią trwałością i odpornością na trudne warunki atmosferyczne i znaczące, zmienne obciążenia. Kryteria te spełnia przede wszystkim beton. W konsekwencji zwiększy to zapotrzebowanie na wysokiej jakości cement, w którego produkcji Polska jest europejskim liderem.

Realizacja takich inwestycji będzie wymagała zastosowania przede wszystkim betonu cementowego. Ze względu na swoje parametry techniczne jest on wykorzystywany w realizacji różnorodnych projektów transportowych, w tym również infrastruktury portowej. Dla przykładu w 2016 r. terminal kontenerowy DCT Gdańsk dwukrotnie zwiększył swoją zdolność przeładunkową dzięki rozbudowie o kolejne nabrzeże, którego realizacja objęła również wybudowanie betonowych nawierzchni. W 2018 r. spółka LH Engineering zaprojektowała i wykonała parking buforowy dla samochodów ciężarowych w Porcie Gdańskim. W pracach wykorzystano ponad 4,2 tys. m3 mieszanek betonowych i 4 tys. ton kruszywa.

– Beton znakomicie sprawdza się w inwestycjach infrastrukturalnych wymagających spełnienia wyśrubowanych norm jakościowych i wytrzymałościowych. Odpowiednio dobrane składniki mieszanki betonowej pozwalają obniżyć koszty budowy i utrzymania oraz czas realizacji takich projektów. Technologia nawierzchni Rolltec (betonu wałowanego) poza ponadprzeciętną trwałością pozwala na skrócenie czasu budowy, szybsze oddanie do użytkowania, a brak zbrojenia nawierzchni znacząco obniża koszty budowy – uważa Łukasz Marcinkiewicz, prezes Zarządu LH Engineering.

Inwestycje w infrastrukturę portową oznaczają również konieczność modernizacji i rozbudowy sieci transportowej umożliwiającej dalszy ruch towarowy wewnątrz kraju drogą lądową bądź powietrzną. Z badań Politechniki Wrocławskiej wynika, że beton pozwala dwukrotnie obniżyć całkowity koszt budowy drogi w porównaniu z asfaltem . Prognozuje się, że do końca 2019 r. kierowcy będą korzystać już z ponad 700 km betonowych dróg szybkiego ruchu. Beton cementowy ze względu na swoje parametry jest również podstawowym materiałem do budowy pasów startowych dla samolotów, gdyż zapewnia odpowiednią wytrzymałość na wpływ czynników atmosferycznych oraz wielokrotne obciążenia.

– Rozwój infrastruktury to silna potrzeba społeczna. Badania wskazują że 60% budynków i infrastruktury, które będą potrzebne na świecie do 2050 r. jeszcze nie zostały wybudowane. W Polsce również jest wiele do zrobienia w obszarze inwestycji infrastrukturalnych. Beton to drugi po wodzie najczęściej używany materiał i podstawa dalszego rozwoju infrastruktury. To niskoemisyjny, jeden z najbardziej zrównoważonych, bezpieczny, trwały i wytrzymały materiał, który może być poddany recyklingowi w 100% – podkreśla Xavier Guesnu, prezes Zarządu Lafarge w Polsce.

Ustawa jest więc dobrym początkiem do zmian w zakresie wykorzystania materiałów budowlanych. Jeśli inwestycje, które mogą być realizowane w ramach tych projektów rzeczywiście dojdą do skutku, to branża budowlana może zdecydowanie mniej odczuć zapowiadane od dawna spowolnienie gospodarcze.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5