Partnerzy serwisu:

 

Infrastruktura | Linie kolejowe - Polska

Sinohydro. Potencjalny wykonawca linii Czyżew – Białystok rozliczony z błędów

| Redakcja źródło: Rynek Infrastruktury/DGP 26.11.2019

 

Sinohydro. Potencjalny wykonawca linii Czyżew – Białystok rozliczony z błędów
Fot. PKP PLK

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Polsko-chińskie konsorcjum wygrało niedawno elektroniczną aukcję na modernizację odcinka Czyżew – Białystok linii Rail Baltica. Jak dowiadujemy się z bilansu przeprowadzonego przez Dziennik Gazetę Prawną, działalność jednej z tych firm – chińskiego Sinohydro – budziła w przeszłości sporo zastrzeżeń.
Chińskie firmy są na coraz lepszej drodze do wejścia na polski rynek modernizacji infrastruktury kolejowej. Niedawno informowaliśmy o wygranej aukcji elektronicznej na modernizację odcinka Czyżew –Białystok linii Rail Baltica przez konsorcjum polskiego PUT Intercor i chińskich wykonawców Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation. Jest więc duża szansa na to, że wart grubo ponad 3 mld zł kontrakt na przebudowę 70-kilometrowego odcinka tej linii PKP trafi do polskiego Intercoru i dwóch firm z Chin.

Zwłaszcza jeden z członków tej grupy budzi ciekawość. DGP przeanalizowała bilans dotychczasowych dokonań chińskiej firmy Sinohydro. Jak przedstawiono w zestawieniu, „Sinohydro zajmuje się głównie budową elektrowni wodnych na całym świecie. Liczne uchybienia przy ekwadorskiej Coca Codo Sin clair – szeroko opisywała prasa. Najważniejszym są liczne pęknięcia – konkretnie 7648 – metalowych elementów samej konstrukcji i urządzeń spowodowane – zdaniem rządu Ekwadoru – wykorzystaniem słabej gatunkowo stali oraz kiepskiego łączenia elementów spawaniem”.

Dziennik zaznaczył, że wspomniane pęknięcia zostały zauważone już w 2014 roku, kiedy to miał również miejsce najpoważniejszy wypadek podczas realizacji inwestycji. Zawalił się i uległ zalaniu roboczy tunel, co spowodowało śmierć 13 robotników, w tym trzech Chińczyków i 10 Ekwadorczyków. „A to nie koniec ponurego żniwa: przez wzgląd na wady projektowe w elektrowni wciąż zbierają się piach i muł. Aby temu zapobiec, od czasu do czasu spuszcza się z niej więcej wody, co zalewa znajdujące się poniżej osady. W grudniu ub.r. kosztowało to życie dwóch osób” dodano w artykule DGP.

To nie jedyna czarna karta w „portfolio” Sinohydro. Firma zajmuje się też realizacją projektów dróg, lotnisk czy linii energetycznych. Rozbudowa lotniska w Harare (stolica Zimbabwe), którą także zajmowało się Sinohyrdo, nie zakończyła się dla firmy dobrze – rząd zerwał z nią kontrakt z powodu opóźnień. Na domiar złego, koncern znajdował się pod obserwacją Afrykańskiego Banku Rozwoju, swego czasu również pod lupą Banku Światowego, wskutek podejrzeń korupcyjnych. O dawanie łapówek podejrzewano ich przy okazji inwestycji w Mali i w Macedonii Północnej.

Sprawa wykonawstwa przebudowy linii PKP do Białegostoku nie jest jeszcze przesądzona. „Kolejarze zakładają, że umowę na roboty budowlane podpiszą na początku 2020 r. Choć oferta konsorcjum polsko-chińskiego jest najtańsza, to spółka PKP PLK twierdzi, że nie doszło jeszcze do ostatecznego wyboru” – podaje DGP.

W branym pod uwagę konsorcjum, oprócz Sinohydro znajduje się jeszcze jedna chińska firma, Stecol. Dziennik Gazeta Prawna zacytował fragment naszego niedawnego wywiadu z wicedyrektorem Stecol Corporation w Europie Wojciechem Karmaszem, w którym przedstawiciel stanął w obronie wiarygodności swojej firmy:

− Mamy na koncie setki projektów zrealizowanych w ponad 40 krajach. Zbudowaliśmy wiele dróg i autostrad, także w trudnych warunkach klimatycznych i terenowych – na przykład w Kongo. Budujemy sprawnie, skutecznie i zgodnie z obowiązującymi standardami technologicznymi – powiedział wówczas Wojciech Karmasz.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5