Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Infrastruktura | Żegluga - Szczecin

Szczecin: Nowa przeprawa zastąpi zwodzony most kolejowy

| kł, Rynek Kolejowy źródło: 13.11.2020

 

Szczecin: Nowa przeprawa zastąpi zwodzony most kolejowy
fot. Wody Polskie

 

Jest decyzja lokalizacyjna dla budowy nowego mostu na Regalicy. Obecna, zabytkowa przeprawa to jedyny działający kolejowy most zwodzony w Polsce; nie spełnia jednak wymogów współczesnej żeglugi. Dzięki realizacji inwestycji poprawi się przepustowość linii kolejowej nr 273.
Wojewoda zachodniopomorski podpisał decyzję lokalizacyjną dla przebudowy linii kolejowej nr 273 na odcinku od km 346+358,64 do km 350+233,67 w Szczecinie, obejmującego obszar przed przystankiem osobowym Żydowce przez stację Szczecin Podjuchy do wiaduktu drogowego ul. Krygiera. W ramach inwestycji częściowo rozebrany zostanie stary oraz wybudowany będzie nowy most na Regalicy, przebudowana zostanie stacja Szczecin Podjuchy, a także rozebrana stara infrastruktura kolejowa.

Pociągi pojadą dwoma torami; strategiczne znaczenie dla żeglugi

Jak wyjaśnia Bartosz Pietrzykowski z biura prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, inwestycja jest w całości realizowana przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie PGW Wody Polskie. - PKP Polskie Linie Kolejowe jako zarządca infrastruktury kolejowej, partycypują w kosztach inwestycji kwotą około 140 milionów złotych, przeznaczoną m.in. na powstanie drugiego toru na nowym moście oraz budowę nowej infrastruktury, w tym przebudowę stacji Szczecin Podjuchy.

W styczniu PKP PLK przedstawiciele Wód Polskich oraz PKP PLK podpisali porozumienie w sprawie budowy mostu w km 733,7 rzeki Regalicy wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Będzie realizowana w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW) ‒ „Zadanie 1B.5 ‒ Przebudowa mostów w celu zapewnienia minimalnego prześwitu”, finansowanego przez Bank Światowy oraz Bank Rozwoju Rady Europy. Realizatorem zadania będzie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie PGW Wody Polskie.

Nowy most kolejowy zdaniem Wód Polskich ma strategiczne znaczenie dla żeglugi w Szczecińskim Węźle Wodnym i dla polsko-niemieckiej akcji lodołamania. Prace zapewnią większy prześwit mostu, zostanie on wyniesiony na wysokość ok. 6,2 metra ponad poziom tzw. Wielkiej Wody Żeglownej, co jest istotne dla zwiększenia działań mających na celu ochronę przeciwpowodziową w Szczecinie i skuteczne prowadzenie polsko-niemieckiej akcji lodołamania – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

Co z zabytkową przeprawą?

Obecna, zabytkowa przeprawa to jedyny funkcjonujący w Polsce zwodzony most kolejowy. Jak wynika z porozumienia, w ramach inwestycji zdemontowane zostaną trzy przęsła i podpory obiektu. W ich miejscu powstanie nowa, wzmocniona konstrukcja, Prace przewidują budowę drugiego toru o długości 300 metrów z siecią trakcyjną. Ruchome przęsło zwodzone znajdujące się od strony Międzyodrza ma zostać zachowane. - Inwestycja zakłada częściowy demontaż starego mostu. Po jej zakończeniu stary most zostanie wyłączony z eksploatacji, a ruch pociągów będzie odbywał się po nowym, dwutorowym moście, który zostanie wybudowany obok starego. Decyzja co do przyszłości starego mostu zostanie podjęta po zakończeniu inwestycji - tłumaczy Bartosz Pietrzykowski z biura prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.

Co ciekawe, w 2015 roku PKP Polskie Linie Kolejowe za 4 miliony złotych wyremontowały zwodzone przęsło mostu, jego mechanizm obsługi, system sterowania oraz rezerwowy system zasilania elektrycznego. - Prace te miały na celu utrzymać sprawność zwodzonego przęsła mostu, zapewniając bezpieczny i wygodny przejazd pociągów i sprawną żeglugę statków - wyjaśnia przedstawiciel PKP PLK zapewniając, że spółka dba o historię kolei i wspiera stowarzyszenia, szkoły, muzea i instytucje oraz organizacje zajmujące się ochroną zabytków kolejowej techniki i promujące wiedzę o kolei przekazując im wyeksploatowany sprzęt i elementy infrastruktury.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5