Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Infrastruktura | Biznes - Polska,Łódź

W Łodzi powstaje najdłuższy tunel kolejowy w Polsce

| Redakcja źródło: Safege 07.04.2020

 

W Łodzi powstaje najdłuższy tunel kolejowy w Polsce
Budowa tunelu do stacji Dworzec Łódź Fabryczna, jak i samej stacji (2015) fot. Safege
W Łodzi powstaje najdłuższy tunel kolejowy w Polsce
W Łodzi powstaje najdłuższy tunel kolejowy w Polsce
W Łodzi powstaje najdłuższy tunel kolejowy w Polsce
W Łodzi powstaje najdłuższy tunel kolejowy w Polsce
W Łodzi powstaje najdłuższy tunel kolejowy w Polsce

Więcej z regionu:

Polska
Łódź

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tunel ze stacji Łódź Fabryczna do stacji Łódź Kaliska będzie miał długość 7,5 km, a kolej dzięki niemu zyska na efektywniejszym połączeniu na kierunku wschód-zachód oraz północ-południe. Nadzorem inwestorskim nad budową – podobnie jak budową ultranowoczesnego węzła transportowego Łódź Fabryczna, który stanowi Etap I tej potrzebnej inwestycji – zarządza firma Safege S.A.S. Oddział w Polsce.
Inwestycja trwa od końca 2017 roku, kiedy to z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. podpisana została umowa na realizację opracowania dokumentacji projektowej i roboty budowlane w ramach Projektu „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska / Łódź Żabieniec”.

 
Element składowy tarczy TBM 13.040 - śluza man lock / komora ciśnieniowa, Miejsce produkcji: zakład w Schwanau/Niemcy, Pierwsza z dwóch tarcz TBM dotarła do Polski w grudniu 2019, druga dotrze w kwietniu
2020

Tunel średnicowy połączy zlokalizowany w centrum dworzec Łódź Fabryczna z dworcami znajdującymi się w zachodniej części miasta, mianowicie ze stacją Łódź Kaliska oraz Łódź Żabieniec (linia kolejowa nr 15). W skład obiektu od strony stacji Łódź Fabryczna będzie wchodził jeden tunel o większej średnicy, zaś następnie będzie się rozchodził w stronę stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec w formie dwóch mniejszych tuneli. Budowla wykonana zostanie poprzez drążenie tarczą TBM (której poszczególne elementy przedstawiamy na zdjęciach) na głębokości ok. 17 metrów pod poziomem terenu, a łączna długość obiektu wyniesie około 5,7 km. W tunelu zlokalizowane będą przystanki z peronami o długości około 200 m. Pociągi będą mogły osiągać prędkość nawet do 100 km/h.

Wartość nadzoru inwestorskiego, który realizuje konsorcjum firm SAFEGE S.A.S. Oddział w Polsce – PILAMIS Sp. z o.o. Sp. k., to prawie 34 000 000 PLN netto, zaś wartość robót budowlanych to aż 1 293 000 000 PLN netto.

 
Płaszcz głowicy TBM - tarczy przeznaczonej dla budowy tunelu kolejowego w Łodzi

Budowa tunelu stanowi kolejny etap udrażniania Łódzkiego Węzła Kolejowego. Dzięki temu dworzec Łódź Fabryczna – którego realizację nadzorowali specjaliści z SAFEGE S.A.S. Oddział w Polsce w latach 2012 – 2017 (więcej informacji: KLIKNIJ TU) – stanie się dworcem przelotowym, zarówno na osi wschód-zachód (stacje Łódź Widzew – Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska), jak i na osi północ-południe (Łódź Kaliska – Łódź Fabryczna– Łódź Żabieniec). Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły przejeżdżać pociągi regionalne oraz dalekobieżne, co znacznie przyczyni się do usprawnienia komunikacji kolejowej w skali całego kraju.

 
Przebieg trasy tunelu ze wskazaniem połączeń z istniejącymi stacjami kolejowymi oraz nowymi przystankami  (źródło: PKP PLK S.A.)

W tunelu będzie się odbywał mieszany ruch kolejowy – użytkowany będzie zarówno przez kolej aglomeracyjną, regionalną, jak również dalekobieżną.

Obiekt będzie częścią Łódzkiego Węzła Kolejowego, do którego należy też Dworzec Łódź Fabryczna.

Projekt budowy tunelu jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 
Przenośnik ślimakowy tarczy TBM

Krótka charakterystyka techniczno-realizacyjna:

·       długość ok. 7,5 km,

·       realizacja w ścisłym centrum tętniącego życiem miasta - trzeciego w Polsce pod względem wielkości,

·      wyzwanie: prowadzenie robót bez powodowania uciążliwości dla ruchu miejskiego,

·       realizacja metodą wykopu otwartego oraz z użyciem tarczy TBM (tunnel boring machine),

·       stan geologiczny: piasek, glina i muł,

·       maksymalny poziom wód gruntowych w koronie: 15 m.

W ramach trwającego od 2012 do 2017 roku projektu pod nazwą „Modernizacja linii kolejowej Warszawa-Łódź, etap II, Lot B – odcinek Łódź Widzew-Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Fabryczna oraz budową części podziemnej dworca Łódź Fabryczna przeznaczonej dla odprawy i przyjęć pociągów oraz obsługi podróżnych” SAFEGE S.A.S. Oddział w Polsce nadzorowała budowę podziemnego węzła multimodalnego (autobus, pociąg, szybki pociąg, parking „parkuj i jedź”, centrum handlowe) na głębokości 18 m poniżej poziomu terenu. Wartość nadzoru inwestorskiego (tzn. nadzoru nad budową i projektowaniem, w tym weryfikacja dokumentacji projektowej, decyzje środowiskowe, decyzje lokalizacyjne, pozwolenia na budowę) wynosiła niespełna 22 000 000 PLN netto, zaś wartość robót aż 2 000 000 000 PLN netto.

Krótka charakterystyka techniczno-realizacyjna:
• odkrywkowa i podstropowa metoda realizacji,
• usunięto 3 miliony m3 mas ziemnych,
• tunel o długości 2.5 km.

 
Tunel prowadzący do stacji Łódź Fabryczna – długość 2,5 km

Obecnie nadzorowane zadanie inwestycyjne realizowane jest przez doświadczony i profesjonalny zespół, który na każdym etapie robi wszystko, by sprostać wyzwaniom związanym m.in. z pierwszą inwestycją drążenia tunelu tarczą TBM w Łodzi, tuż pod ścisłą zabudową śródmiejską. Lokalizacja inwestycji jest kluczowa z uwagi na powstanie ważnego węzła kolejowego w centralnej Polsce oraz udrożnienia obsługi komunikacji transportu publicznego w ramach aglomeracji łódzkiej i samego miasta Łódź. Inwestycja realizowana jest w formule „projektuj i buduj” w oparciu o warunki kontraktowe FIDIC. Do Polski została już sprowadzona mniejsza tarcza do drążenia tunelu, a na placu budowy trwają prace technologiczne przed wykonaniem komory startowej.

Całe zadanie jest wymagające zarówno z uwagi na sposób i stan zagospodarowania terenów położonych nad trasą przyszłego obiektu, jak i z uwagi na warunki gruntowo-wodne oraz podziemną infrastrukturę techniczną. Inwestycja musi również wpisywać się w aktualnie prowadzone i planowane inwestycje na terenie miasta. Tym samym pod względem charakteru i zakresu robót, jak też lokalizacji realizacja prac przedstawia indywidualny charakter przedsięwzięcia oraz będzie stanowiła ważną „ukrytą” pod ziemią wizytówkę inwestora - PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. - i uzupełni portfel wyzwań SAFEGE S.A.S. Oddział w Polsce o nowe doświadczenia.




 




















Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5