Partnerzy serwisu:

 

Infrastruktura | Porty i terminale - Pomorskie

Zarząd Pomorskiego podtrzymuje krytykę przekopu Mierzei Wiślanej

| Elżbieta Pałys źródło: UM woj. pomorskiego/RI 02.11.2018

 

Zarząd Pomorskiego podtrzymuje krytykę przekopu Mierzei Wiślanej
fot. Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org

Więcej z regionu:

Pomorskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Brak rzetelnego bilansu zysku i strat, nieprzedstawienie analizy rozwiązań alternatywnych dla przekopu oraz niewykazanie nadrzędnego interesu publicznego – to podstawowe uwagi jakie Zarząd Województwa Pomorskiego zgłasza w odniesieniu do planowanego przekopu Mierzei Wiślanej. Samorządowcy podtrzymują uwagi, które zgłosili latem.
Dokumenty Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie nie rozwiały wątpliwości, jakie w związku z planowanym przekopem Mierzei Wiślanej ma Zarząd Województwa Pomorskiego. Samorządowcy z Pomorza przedstawili stanowisko z kolejnym zestawem uwag. W sumie do kolejnego raportu dotyczącego przekopu zgłoszono 67 zastrzeżeń.

Pierwszy raport RDOŚ w Olsztynie opublikowała w czerwcu 2018 r. Do niego Zarząd Województwa Pomorskiego zgłosił 20 uwag ogólnych i 44 szczegółowe. Uwagi zostały rozpatrzone przez RDOŚ, która następnie, na początku października wydala aneks do raportu.

Uwagi nieuwzględnione

– Informacje zawarte w aneksie nie dotyczyły uwag zgłoszonych przez pomorski samorząd. W związku z tym ZWP przygotował ponowne stanowisko. Zgłosił 13 uwag ogólnych oraz 54 uwagi szczegółowe (w tym 25 uwag podtrzymanych i 29 nowych) – informuje na stronie internetowej Urząd Marszałkowski w Gdańsku. – Jeśli chodzi o kluczowe według nas kwestie, takie jak wykazanie celu nadrzędnego dla inwestycji czy analizę rozwiązań alternatywnych, aneks nie wnosi żadnych nowych treści i wyjaśnień – zauważa, cytowany w komunikacie, marszałek Mieczysław Struk. – Aneks powiela również błędy z raportu, dotyczące podstaw strategicznych inwestycji, na które wcześniej wskazywaliśmy. I nie odnosi się do stawianych przez nas zarzutów dotyczących bilansu zysków i strat – podkreśla marszałek.

Według samorządowców z pomorskiego aneks potwierdza, ze planowana inwestycja może negatywnie oddziaływać na środowisko naturalne (chodzi o obszar Natury 2000), dlatego konieczne było wykazanie nadrzędnego interesu publicznego do budowy, czego w przygotowanym aneksie brakuje. Wskazane działania minimalizujące nie eliminują natomiast możliwego negatywnego oddziaływania, a skoro tak, należy wykazać istnienie nadrzędnego interesu społecznego lub brak rozwiązań alternatywnych.

Samorządowcy zwracają uwagę, że nie doczekali się odniesienia do, ich zdaniem, fałszywego obrazu sytuacji społeczno-gospodarczej Elbląga oraz przejaskrawionych korzyści wynikających z planowanej inwestycji.

Według Zarządu Województwa, w raporcie brakuje analizy rozwiązań alternatywnych. Promowane rozwiązanie przedstawiane jest jako wpisujące się w cele Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, co zdaniem przedstawicieli Pomorskiego nie jest prawdą. Przywołany w dokumencie Cel 3 odnosi się bowiem do żeglugi śródlądowej oraz poprawy dostępności do portów od strony lądu.

Nie ma podstaw, by kopać

Kolejne uwagi wskazują m.in. na niezgodność planowanej inwestycji z celami strategicznymi województwa pomorskiego oraz brak rzetelnego bilansu zysków i strat. Samorządowcy z Pomorza wskazują, że straty pojawią się przede wszystkim na obszarze Pomorskiego, które pozostanie ze zdewastowanym krajobrazem Mierzei Wiślanej oraz trwale utraci walory Parku Krajobrazowego „Mierzeja Wiślana”.

Przedsięwzięcie ograniczy także rozwój Krynicy Morskiej – wskazują podsumowując jednoznacznie: Raport o oddziaływaniu na środowisko dla przedsięwzięcia: Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – lokalizacja Nowy Świat, uzupełniony aneksem, nie daje podstaw do podjęcia decyzji o uruchomieniu realizacji inwestycji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS