– Temat dotyczący poprowadzenia szerokotorowej linii kolejowej LHS do portów śródlądowych w Gliwicach i Kędzierzynie–Koźlu może zostać poruszony przy konsultacjach komplementarności Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) – komentuje dla portalu „RynekInfrastruktury.pl”, pomysł byłego ministra transportu Jerzego Polaczka, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Miejsca ważne dla transportu
– Gliwice, jak i Kędzierzyn-Koźle ze względu na swoją lokalizację będą odgrywały znaczącą rolę w sieci transportu inter- i multimodalnego – informuje Ministerstwo Gospodarki Morskiej i żeglugi Śródlądowej. Dodatkowo, zaznacza, że inicjatywa Jerzego Polaczka może odbyć się w ramach współpracy Ministerstw Rozwoju, Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Infrastruktury i Budownictwa nad aktualizacją Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku.
obecna linia PKP LHS i jej proponowane przedłużenie. Rys. Rynek Kolejowy
Resort wyraża chęć inwestowania w centra logistyczne umiejscowione w portach śródlądowych. – Dostrzegamy atrakcyjne położenie portów w Gliwicach i Kędzierzynie-Koźlu. Ważne jest zapewnienie odpowiednich ciągów komunikacyjnych dla takich miejsc – komentuje MGMiŻŚ.
Korzyść dla regionu
Inwestycja,
której realizację proponuje były minister transportu Jerzy Polaczek, miałaby przede wszystkim duże znaczenie dla Śląska. Przedsięwzięcie, polegającego na doprowadzeniu linii szerokotorowej przez teren województw śląskiego i opolskiego ze Sławkowa do Portów w Gliwicach i Kędzierzynie-Koźlu, wpłynęłaby znacząco na rozwój gospodarczy regionu.
Nie tak szybko
– Decyzje dotyczące inwestycji na śródlądowych drogach wodnych, w tym ustalenia w zakresie roli portów śródlądowych, powinny być podejmowane przez inwestorów zainteresowanych tego typu przedsięwzięciami. MGMiŻŚ zadba to, aby w studiach wykonalności dla dróg wodnych były dane, które ułatwią tego rodzaju decyzje. Koniecznym jest, by porty śródlądowe posiadały odpowiednie zaplecze komunikacyjne, w tym drogi i kolej. W resorcie trwają prace nad przygotowaniem opracowań, takich jak: analizy potencjalnych źródeł ładunków, inwentaryzacja infrastruktury drogi wodnej, identyfikacja miejsc limitujących żeglugę, które będą stanowiły materiał wyjściowy do sporządzenia poszczególnych elementów studium – komentuje ministerstwo.
Ministerstwo zaznacza jednak, że podjęcie decyzji w tym zakresie wymaga wielu uzgodnień. – W polityce UE połączenia transportowe dotyczą trzech gałęzi, tj. transportu drogowego, kolejowego i wodnego. W celu zapewnienia zrównoważonego rozwoju transportu musi nastąpić optymalizacja każdej z gałęzi transportu pod względem jej efektywności, oddziaływania na środowisko, bezpieczeństwa i efektywności energetycznej – podaje resort.