Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Komentarze | Światowe - Polska

Inwestować z głową

| Ewa Stopyra źródło: RynekInfrastruktury.pl 12.01.2015

zdjęcie autora

Ewa Stopyra

ekspert rynku lotniczego

Ekspertka rynku lotniczego, specjalizująca się głównie w niemieckim rynku lotniczym. Uczestniczyła w wielu projektach dla podmiotów z branży lotniczej.

 

Inwestować z głową
fot. Rzeszów Jasinka

Zobacz więcej na temat:

Inwestycje

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Grudniowy raport z audytu przeprowadzonego w wybranych portach lotniczych w UE wykazał dobitnie błędy i problemy związane z inwestycjami w infrastrukturę lotniskową w Europie. Z jednej strony przeinwestowane lotniska, które utrzymywane są z pieniędzy podatników, a z drugiej porty lotnicze, które pilnie potrzebują nowych inwestycji, by móc w przyszłości obsłużyć rosnący strumień pasażerów.
Cordoba – położone 6 km od centrum niewielkie lotnisko (ODB) obsłużyło w 2013 roku niespełna 7 tys. pasażerów – najmniej od 10 lat. Planowana liczba pasażerów – około 180 tys. pasażerów rocznie. Kastoria – niewielkie, greckie lotnisko, które w 2013 roku obsłużyło nieco ponad 5,3 tys. pasażerów. Mimo niewielkiego ruchu lotniczego wydłużono drogę startową, a koszt inwestycji wyniósł ponad 16 mln euro, z czego część pochodziła z funduszy UE.

Projekt cargo dotyczący portu lotniczego Saloniki -dzięki pomocy UE w wysokości 7 mln euro, udało się w tym porcie dokonać renowacji dwóch istniejących budynków cargo, oraz postawić dwa nowe. W użyciu jest obecnie tylko jeden z nich, a dwa nowo wybudowane pozostają nadal puste. Ciudad Real International Airport – to opuszczone lotnisko, którego budowa kosztowała ponad 1 mld euro, miało docelowo być alternatywą dla portu lotniczego Madryt Barajas. Lotnisko zostało otwarte w 2009 roku, jednakże ze względu na niewielki ruch lotniczy zostało zamknięte.

Opublikowany w grudniu raport z audytu dotyczącego inwestycji w infrastrukturę lotniskową w UE na przestrzeni ostatnich kilku lat nie pozostawił złudzeń. Wiele z inwestycji było zupełnie nietrafionych, a wymienione powyżej przypadki są tylko pewnym odzwierciedleniem tej konstatacji. Jednakże europejskie lotnictwo ma także drugą bolączkę, bowiem największe huby w Europie będą coraz mocniej odczuwały rosnący popyt na przewozy lotnicze, a wiele z nich za kilka lat może operować na granicy przepustowości.

Warto tutaj przywołać opracowanie Eurocontrol, wydane w połowie 2013 roku – Challenges of Growth, w którym organizacja ta wypunktowała problemy europejskiego lotnictwa, grożąc, iż jeśli niewiele się zmieni, przepustowość portów lotniczych w ciągu najbliższych dwudziestu lat w Europie będzie rosnąć trzy razy wolniej niż ruch pasażerski, co może skutkować tym, iż w 2035 roku ponad 230 mln pasażerów może nie być obsłużonych.

Jak wiadomo związane to będzie z ogromnymi stratami dla portów lotniczych, przewoźników, poszczególnych gospodarek i wielu innych ogniw w tym długim łańcuchu. Oczywiście istotne znaczenie ma również zwiększenie efektywności przepustowości powietrznej.

Spoglądając na przywołane przykłady oraz prognozy można zatem wysunąć pewien wniosek, iż pewna część inwestycji związanych z infrastrukturą lotniskową w Europie była chybiona, a wiele lotnisk nigdy nie obsłuży takiej liczby pasażerów jaką planowano, podczas gdy inne porty lotnicze w Europie coraz mocniej będą odczuwały wyczerpywanie się przepustowości. Należy zatem dokonywać inwestycji, trzeba to jednak zawsze robić z głową.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5