Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Komentarze | Krajowe - Polska

Inwestycje chybione czy nie?

| Sebastian Gościniarek źródło: bbsg.pl 13.03.2015

zdjęcie autora

Sebastian Gościniarek

ekspert

Sebastian Gościniarek jest założycielem i partnerem w BBSG Baca Gościniarek i Wspólnicy Doradztwo Gospodarcze, firmie doradczej wyspecjalizowanej w obsłudze podmiotów z branży lotniczej. Lista klientów dla których pracował obejmuje lotniska, linie lotnicze, firmy handlingowe, podmioty publiczne samorządowe i rządowe, a także inwestorów prywatnych w Polsce i regionie CEE.

 

Inwestycje chybione czy nie?
fot. maciek80, sxc.hu

Zobacz więcej na temat:

Lotniska krajowe

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

6 marca na łamach World Finance ukazał się artykuł na temat „martwych” lotnisk w Europie stanowiących przykład marnotrawienia pieniędzy unijnego podatnika. Niestety w tym kontekście wymieniana jest też Polska i kilka naszych lotnisk.
Artykuł jest krytyczny ale w sumie dość uczciwie próbuje racjonalizować to co się w wielu krajach wydarzyło – ambitne inwestycje na podstawie prognoz, które totalnie rozjechały się z rzeczywistością. Składniki tego pasztetu są różne i nie można zgodzić się że to kwestia tylko idiotyzmu i wydawania bez opamiętania na prawo i lewo w krajach które same rządzić się dobrze nie potrafią.

Poważnym brakiem tego artykułu jest jednak brak komentarza co do innych efektów wynikających z funkcjonowania tych krytycznie ocenianych lotnisk. Proste porównanie wydanych pieniędzy i uzyskiwanych wolumenów jest analizą co najmniej nie wystarczającą aby wykazać efekty ekonomiczne tych inwestycji i jakie ewentualnie straty ponieśli podatnicy UE. Z czysto biznesowego punktu widzenia inwestycje się nie zwróciły i pewnie nie zwrócą. Ale jednak cel wydawania pieniędzy publicznych jest trochę inny niż tylko czysty zwrot na inwestycji.

Nie bronię szastania pieniędzmi na prawo i lewo tylko dlatego że są publiczne czy unijne. Chcę jednak podkreślić że analiza opłacalności tych przedsięwzięć nie może się sprowadzać tylko i wyłącznie do oceny wolumenów. W naszym przypadku oprócz pozytywnych efektów są też i negatywne czynniki jakie należałoby wziąć pod uwagę w takiej analizie, np. dopłaty samorządów dla przewoźników niskokosztowych. Pewnie więc i tak wyjdzie na to że inwestycje były chybione ale czy też idiotyczne szastanie cudzymi pieniędzmi?

Fakt że lotniska już zostały wybudowane nie uzasadnia tego że muszą działać. Niektóre nie powinny i moim zdaniem kwestia zaorania jest jak najbardziej warta rozważenia. Może nie dosłownie ale na pewno ograniczenia skali i zmiana modelu działalności. I koncepcja multiportu dla Mazowsza nie jest tutaj żadnym rozwiązaniem. Robienie multiportu tylko po to aby zagospodarować chybione inwestycje lotniskowe?

Co jest alternatywą? No właśnie dopłacanie do Ryana i Wizza co jak rozumiem napawa większość ludzi obrzydzeniem. Mnie nie aż tak bardzo choć jeśli już do tego dochodzi to na pewno powinno się odbywać po głębokiej analizie kosztów i korzyści i jedynie w krótkim terminie – na rozbujanie konkretnego połączenia.

Chybione czy nie my i tak jako kraj mamy jeszcze poważną pracę domową do odrobienia.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5