Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Kolej dużych prędkości - Polska

Inwestycje kolejowe AD 2014 pod znakiem Pendolino i dworców

| Paweł Rydzyński źródło: RynekInfrastruktury.pl 30.12.2014

 

Inwestycje kolejowe AD 2014 pod znakiem Pendolino i dworców
Pendolino na Dworcu Centralnym w Warszawiefot. Łukasz Malinowski

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zakończenie – z małymi wyjątkami – modernizacji linii, na których pojawiło się Pendolino, a także bardzo zaawansowany proces modernizacji dworców. To najważniejsze inwestycje kolejowe zrealizowane w 2014 r. w Polsce.
Na stan zaawansowania prac PKP PLK na liniach „dedykowanych” Pendolino patrzono z nie mniejszym biciem serca niż na perypetie PKP IC z terminowym pozyskaniem taboru (ostatecznie do 14 grudnia, kiedy to Pendolino rozpoczęły wożenie pasażerów, odebrano 15 z 20 składów ED 250; proces odbiorów, jak deklaruje PKP IC, powinien się zakończyć ostatecznie nie później niż w marcu). Jeszcze bowiem we wrześniu czy październiku stan zaawansowania prac na wielu odcinkach był tak mizerny, że otwartym stawało się pytanie, czy Pendolino, nawet jeśli w grudniu ruszy, to nie „polegnie” na wąskich gardłach na sieci PLK. Ale trzeba przyznać uczciwie, że w kolejnych tygodniach tempo prac było istotnie stachanowskie i praktycznie wszystkie odcinki udało się przygotować w zakresie zapowiadanym wcześniej przez PLK.

Dwa (niezbyt) wąskie gardła

W tym momencie, na odcinkach, na których kursują Pendolino, nie są gotowe jedynie dwa fragmenty: stacja w Gdańsku Wrzeszczu (co PLK zapowiadała jeszcze wiosną br., że prace przeciągną się do jesieni 2015 r.) oraz most na Pilicy na CMK (co PLK ujawniła wczesną jesienią) – na obu tych fragmentach funkcjonują odcinki jednotorowe, jednak nie wpływają one w istotny sposób na konstruowanie rozkładów jazdy.

Prędkość 200 km/godz. udało się uzyskać na razie na liczącym 85 km odcinku CMK pomiędzy Idzikowicami i Olszamowicami. Jak zapowiadają PLK, w 2015 r. powinno udać się podwyższyć prędkość ze 160 do 200 km/godz. na kolejnych 80 km CMK, a także na 145 km trasy pomiędzy Warszawą i Trójmiastem. Więcej o zakończonych i planowanych działaniach na trasach dedykowanych Pendolino przeczytać można tutaj.

Naturalnie, działania PLK to nie tylko trasy pod Pendolino. Do znaczących inwestycji w regionach zaliczyć należy m.in. zakończoną już przebudowę linii z Redy na Hel (choć remont 60-kilometrowej linii trwał aż 3 lata, a jej otwarcie nie było wolne od perturbacji), zakończenie przebudowy trasy do Zakopanego w związku z budową zbiornika Świnna Poręba czy też trwającą wciąż modernizację trasy z Wrocławia do Jeleniej Góry, dzięki której czas przejazdu pomiędzy tymi miastami skrócił się do ok. 2 godzin, podczas gdy jeszcze kilka lat temu był prawie dwukrotnie dłuższy.

Mieszkańców Ziemi Łódzkiej irytuje ślimacząca się w nieskończoność modernizacja trasy Warszawa – Łódź, jednak PLK zwracają uwagę, że zakończenie znacznej części prac pomiędzy Warszawą i Skierniewicami już w tym momencie pozwala na skrócenie czasu jazdy do ok. 85 min, a w przyszłym roku będzie to 70 min. Wykaz inwestycji zrealizowanych bądź realizowanych przez PLK można znaleźć tutaj.

Kraków – Katowice: niekończąca się opowieść

Naturalnie, oprócz sukcesów, są też porażki. Taką na pewno jest modernizacja linii Kraków – Katowice. Czas podróży pociągiem pomiędzy Krakowem i Katowicami od dawna jest skrajnie niekonkurencyjny wobec transportu drogowego – mimo iż miasta te leżą od siebie raptem 80 km, silnie wzajemnie oddziałują na siebie gospodarczo, a samorządowcy po cichu przebąkują o utworzeniu w przyszłości wspólnej oferty taryfowej, pozwalającej na podróżowanie z jednym biletem pociągiem oraz komunikacją miejską w obu aglomeracjach. To jest jednak tylko teoria. Praktyka jest natomiast taka, że przejazd pociągiem z Krakowa do Katowic zajmuje obecnie ok. 110-120 min, w sytuacji w której czas przejazdu autostradą A4 pomiędzy stolicami woj. śląskiego i małopolskiego wynosi ok. 1 godziny. PLK tłumaczą się, że przyczyną ślimaczącej się inwestycji są bankructwa firm budowlanych, jednocześnie zapowiadają jednak, że modernizacja niedługo przyspieszy.

Warto wspomnieć jeszcze o dwóch toczących się inwestycjach, ze względu na ich specyfikę. Pierwszą jest modernizacja mazowieckiego odcinka Rail Baltiki. Na wniosek wykonawcy, od października całkowicie zamknięty został dwutorowy odcinek między Tłuszczem i Łochowem (od stycznia zamknięty zostanie jeszcze odcinek Łochów – Sadowne), w związku z czym np. PKP IC mają problem z obsługą trasy Warszawa – Białystok (obsługę podróżnych pomiędzy Warszawą i Małkinią całkowicie przejęły zastępcze autobusy). Zamknięcie tak ważnej linii to jak dotąd ewenement w skali kraju – PLK zapowiadają jednak, że chodzi o maksymalne skrócenie czasu realizacji inwestycji. Zwłaszcza, że z końcem 2015 r. mija krytyczny termin jej zakończenia, gdyż po 31 grudnia 2015 r. będzie najprawdopodobniej problem z rozliczeniem unijnych pieniędzy uzyskanych w ramach perspektywy 2007-13.

Wszystkie inwestycje w ramach tej perspektywy muszą być rozliczone do końca 2015 r., stąd też problematyczne może być finansowanie istotnej inwestycji z punktu widzenia całej sieci PLK, choć chodzi tu o inwestycje realizowaną na krótkim, 14-kilometrowym odcinku pomiędzy Pruszczem Gd. i stacją Gdańsk Port Północny. Inwestycja ta, fundamentalna z punktu widzenia przewozów towarowych, rozpoczęła się w połowie tego roku i ma się zakończyć latem 2016 r. Nie otrzymaliśmy na razie odpowiedzi z PKP PLK, co z finansowaniem tego przedsięwzięcia, które również otrzymało wsparcie z UE w ramach perspektywy 2007-13.

Dworce poprawiają wizerunek kolei

Nieco w cieniu dużych inwestycji na sieci PKP PLK pozostaje modernizacja dworców kolejowych. Jest to o tyle „niesprawiedliwe” w stosunku do dworców, że choć są to naturalnie przedsięwzięcia zarówno mniej kosztowne, jak i mniej skomplikowane logistycznie od modernizacji linii kolejowych, to mają bardzo istotne znaczenie, bo poprawiają wizerunek kolei w oczach podróżnych, a niejednokrotnie, dzięki połączeniu na nich funkcji komunikacyjnej (zintegrowane węzły przesiadkowe) i handlowej, ponownie zaczynają pełnić rolę miastotwórczą. W tym roku największą zakończoną inwestycją było otwarcie nowego dworca w Krakowie Gł. Kilka tygodni temu zakończył się też remont dworca w Opolu, a w mniejszych ośrodkach – po remoncie oddano do użytku dworce m.in. w Nowym Sączu, Białej Podlaskiej, Ełku, Kostrzynie n. Odrą, Rabce Zdroju, Brzegu Dolnym. Trwa remont dworców m.in. w Bydgoszczy, Toruniu i Szczecinie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5