Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Izba drogownictwa: Nie zabraknie rąk do pracy przy budowie dróg

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 22.12.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

Izba drogownictwa: Nie zabraknie rąk do pracy przy budowie dróg
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Na razie nie ma powodu do obaw, że zabraknie sił wykonawczych do realizacji rządowego programu budowy dróg, uważa Adam Kulikowski, prezydent Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
– Jeszcze do końca nie wiemy, jak będzie wyglądał program budowy dróg krajowych na lata 2014 – 2023 – mówi przedstawiciel OIGD. – W programie, który został przyjęty przez poprzedni rząd założono budowę łącznie blisko 4,6 tys.km dróg ekspresowych, autostrad i obwodnic za 107 mld zł. W zakresie finansowym to nieznacznie więcej niż poprzednio, natomiast jak się spojrzy na zakres rzeczowy, jest on dwa razy większy. Minister zapowiadał weryfikację tego programu. Zobaczymy czy ona będzie in plus czy in minus – mówi Adam Kulikowski.

Program nierealny

Zastrzega jednocześnie, że jego zdaniem program w obecnym kształcie jest nierealny. – Oczywiście my byśmy chcieli, by wszystkie przyjęte zadania, zostały zrealizowane, ale program budowy przyjęty przez poprzedni rząd jest bardzo ambitny. Obawiam się, że ze względu na finanse, zadnia drogowe nie będą zrealizowane w ilości porównywalnej do pierwszej perspektywy ¬ mówi. – Jeśli ostatecznie będzie przyjęty do realizacji program pod kwotę 107 mld zł to moim zdaniem, jego zakres rzeczowy zostanie zmniejszony. Oznacza to, że będziemy budować nie 4,6 tys. km dróg, lecz znacznie mniej, a wtedy na pewno nie będziemy musieli szukać pracowników poza granicami.

Sytuacja, według niego, może wyglądać inaczej, jeśli po weryfikacji, zakres rzeczowy programu pozostałby w niezmienionym zakresie, zwiększona byłaby natomiast pula środków na jego realizację – do wspominanej kwoty 200 mld zł. – Wtedy rzeczywiście może się okazać, że w okresie spiętrzenia robót, czyli w latach 2018, 2019 i 2020, na niektórych kontraktach może brakować sił wykonawczych – mówi przedstawiciel OIGD.

Zabraknie raczej projektantów

Teraz jednak nie należy się tym martwić, ponieważ jego zdaniem, jest to mało prawdopodobne. –Drogi zawsze przegrywały z wydatkami na oświatę, służbę zdrowia czy cele socjalne – mówi. Poza tym, obecnie są ważniejsze kwestie do rozstrzygnięcia: pierwsza to zapewnienie finansowania programu, druga, przygotowanie inwestycji.
– Jeżeli będziemy wszystkie inwestycje planowali w systemie zaprojektuj i buduj, może się okazać, że bardziej brakuje nam projektantów – mówi Adam Kulikowski. Zaznacza, że w ostatnim czasie odpowiedzialność za przygotowanie inwestycji była cedowana na firmy wykonawcze. Choć praktyka pokazała, że przedsiębiorcy radzą sobie z tym sprawniej niż publiczny inwestor, przerzucanie wszystkiego na wykonawców na dłuższą metę nie jest dobre. – Należy to z rozsądkiem podzielić – powinien być zarówno system buduj, jak i zaprojektuj i buduj – uważa prezydent OIGD. – Jeżeli będzie tylko zaprojektuj i buduj, to zabraknie firm, które przygotują i zaprojektują te wszystkie odcinki. Wtedy program będzie nierealny po stronie przygotowania, a nie wykonawstwa – dodaje.

Złe doświadczenia

– Na zapraszaniu przedsiębiorstw z całego świata już raz się przewieźliśmy w pierwszej perspektywie. Mieliśmy potem przykład Covecu i inne problemy na autostradzie, które polskim firmom wykonawczym odbiły się czkawką. Dlatego nie szukałbym już w tej chwili pomocy wykonawczej na zewnątrz, a spróbował znaleźć rozwiązanie na rynkach lokalnych. Myślę, że jest to możliwe do zrealizowania – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Adam Kulikowski.
Jak podkreśla, teraz przede wszystkim oczekiwałby realnego programu na najbliższą perspektywę. Dopiero wtedy będzie można ocenić czy wystarczy sił po stronie wykonawców. – Jeśli to będzie program na 107 mld – nie widzę problemu z możliwością jego wykonania – podsumowuje przedstawiciel OIGD.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5