Według Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, zamawiający ogłaszając przetargi stawiają nadmiernie wygórowane wymagania dotyczące doświadczenia projektantów. Nieprawidłową praktyką jest oczekiwanie, że projektant będzie miał doświadczenie w wykonywaniu usług projektowych o parametrach bardzo zbliżonych do występujących w zamówieniu, które jest przedmiotem przetargu.
Takie postępowanie zamawiającego, zdaniem OIGD, nie znajduje uzasadnienia. „Projektant, który zaprojektował 5 km drogi o danej klasie technicznej, potrafi z całą pewnością wykonać tożsamy projekt na 10 km drogi o takiej samej lub zbliżonej złożoności” – argumentuje Izba. To samo dotyczy specjalistów, którzy biorą udział w procesie opracowania projektu.
Jak przekonuje Izba reprezentująca wykonawców z branży drogowej, te wygórowane warunki ograniczają udział w przetargach średnim i małym firmom projektowym. Ponadto, znalezienie na rynku fachowców, którzy ściśle odpowiadają surowym i często nieadekwatnym warunkom konstruowanym w przetargach jest trudne, a coraz częściej wręcz niemożliwe.
Jak formułować warunki
Izba sformułowała zalecenia, którymi należałoby się kierować stawiając wymagania w odniesieniu do firm, które mogą składać oferty na wykonanie usługi projektowej – chodzi zarówno o doświadczenie firmy, jak i kluczowego personelu. Według tych zaleceń, w odniesieniu do skali zadania, należałoby uwzględniać nie więcej niż 50% przewidywanej wielkości inwestycji mierzonej długością drogi, liczbą i maksymalną długością obiektów mostowych, itp.
Doświadczenie należałoby odnosić do wykonania usługi o podobnej złożoności technicznej (np. jedna lub więcej jezdni, występowanie na odcinku drogi skrzyżowania jedno lub wielopoziomowego, obiektów mostowych, sygnalizacji świetlnych), bez uwzględnienia kategorii lub klasy technicznej drogi lub doświadczenia w wykonaniu usługi o podobnej złożoności formalnej np. uzyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych zgody na realizację przedsięwzięcia lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Według Izby, należy zrezygnować z wymagań dotyczących wartości wcześniej zrealizowanych prac projektowych.
Gwarancja konkurencji
Jak napisano w piśmie OIGD przekazanym Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad, formułowanie wymagań zgodnych z tymi zaleceniami, pozwoli na otrzymanie odpowiedniej liczby konkurencyjnych ofert składanych przez firmy, które posiadają odpowiednie doświadczenie dla zrealizowania postępowania przetargowego.